Hur stor chans?
Hej!
Hur stor är chansen att ungarna får lilac om mamman har lilac och pappan är lemon och ej är lilac-bärare? :)
Tacksam för svar då jag fortfarande inte lärt mig allt om genetik. ^^

För att ungarna ska kunna bli rödögda överhuvudtaget så måste pappan vara PE-bärare (bära på anlag för röda ögon). Längre än så har jag egentligen ingen koll, men jag gissar att det beror på vad som mer ligger bakom pappan om han ska kunna lämna lilac:-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Aha okej tack! :) Men har inte lemon pe? *förvirrad*

Jo, det var jag som läste fel- läste det till att pappan är lemon agouti :-$
Eftersom både mamman och pappan är PE så kommer samtliga ungar i kullen att bli PE.
Du vet inte vilka fäger det finns bakom pappan (och mamman)?
Louise och/eller Ida kanske kommer in här och kan reda upp vilka färger som kan förväntas :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Vet inte så mycket om just honans stamtavla, men pappans föräldrar har dessa färger:
Mor: Cream
Far: De Golden
Sen vet jag tyvärr inte mer :(
Skrev fel, ska vara lemon-hanens föräldrar inte pappans. Hanen som är DE Golden är min bortgångne kastrats kullbror mamman till dem är PE White och min kastrat var dåligt tecknad himmi.

Ja har tittat i stammarna på din hona, o som de ser ut så e chansen o få en lilac unge efter henne med den planerade hanen.
En lilac genkod e: aa B_ __* E_ pp S_
En lemon genkod e: __ __ cdch/cdcr ee pp S_
Din lilac, golden honas genkod e: aa Bb C_ epep/epe pp S_
Hanen som du planerar para henne med e: Aa/aa __ cdch/cdcr ee pp S_
Tog mig friheten o kollade upp o räknade ut genkoderna (kanske inte stämmer till 100% men ungefär)
Här räknade ja med att pappan va Aa, o mamman Ccd o epe Men ungefär:
pe golden 25 %
goldenargente/golden 12.5 %
lilac/golden 12.5 %
saffron 12.5 %
lemon 12.5 %
buffargente/saffron 6.25 %
lilac/saffron 6.25 %
lemonargente/lemon 6.25 %
lilac/lemon 6.25 %
Här räknade ja med att pappan va Aa, o mamman Cch o epe:
pe golden 25 %
goldenargente/golden 12.5 %
lilac/golden 12.5 %
lemon 12.5 %
pe white 12.5 %
lemonargente/lemon 6.25 %
lilac/lemon 6.25 %
silverargente himalaya 2 6.25 %
lilac himalaya 2 6.25 %
allt hänger som sagt vad de bär på o de e inte helt lätt o veta exakta genkoder. Tex om hanen e aa såkan du vänta dig dessa färger:
lilac/golden 50 %
lilac/saffron 25 %
lilac/lemon 25 %
Du får själv sätta in genkoderna i färgkalkylatorn o fram o tillbaka testa de olika kombinationerna som hon ev. kan bära på som man inte vet.
(Ni som kan genetik bättre än mig får ni jätte gärna säga till om ja skrivigt nåt fel eller om de e helt fel.)
Tack så mycket Gina! :D
*putt* hanens morfar är lilac :) Blir det större chans då?

#7 inga problem
#8 men vart får du de till att hanens morfar e lilac? Hanens morfar e ju: Eternity´s Nicko-Tin, skinny, d e golden…

Du har blandat ihop Dias Sweet Rosita de Flap med Dias Magie Junior de Flap, de e den första som e mamma till den hanen o den har ingen lilac i stammen.
Oj haha läste fel xD