Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 4241 ggr
Neah94
0

Köpa Spån

Jag har haft mina grisar i ca 8 månader och har använt spån från granngården/lantmännen som underlag fram tills någon vecka tillbaka då jag märkte att de hade fått parasiter i pälsen. Veterinären sa att parasiterna ofta kunde komma från spånet. Jag har också märkt att ena marsvinet börjat rinna ur ögonen vilket jag tror beror på spånet som kanske framkallar allergi. Förmodligen kommer det från barrträd. Det luktar nämligen ganska starkt. Så nu måste jag byta spån/underlag och har några frågor.

1. Sprids parasiter verkligen från spånet?

2. Finns det någon plats i närheten av Skövde där man kan beställa eller köpa spån från lövträd?

3. Finns det några andra alternativ att använda som underlag som inte är jättedyrt eller måse bytas ut varje dag?

Tack på förhand/ besvärad marsvinsmamma

Creation
0

Den Ohyra som finns hos marsvin sprids ej via spån, såvida inget annat marsvin vistats i spånet mycket nyligen. Vad var det för Ohyra veterinären sa att de hade? Vad var symtomen?

Om marsvinet inte alltid har haft rinniga ögon(så länge det bott med spån som underlag) har jag svårt att föreställa mig att det skulle vara allergiskt mot det.

Du kan läsa mer om Ohyra hos marsvin i denna artikel:
Ohyra

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Neah94
0

De sa att de hade mjällkvalster vilket jag har fått höra här på hemsidan förmodligen inte existerar. :)

Jag skulle själv tro att det var static eftersom att det liknade mjäll som mestadels satt på bakdelen av marsvinen (Man kunde se att de rörde sig om man tittade riktigt noga) plus de inte hade några som helst besvär av det. Ingen klåda, ingenting. och jag skulle tro att de hade nog haft det ganska länge. Började inte titta efter parasiter förän jag läste artikeln om det på denna sidan och vad jag kommer ihåg så har Lakrits alltid sett lite mjällig ut i pälsen men jag hade inte reagerat på det innan. 

Jag har aldrig haft dom ihop med andra marsvin så det finns ingen risk att de kommit från något annat marsvin om det inte var så att de hade det redan hos uppfödaren.

[Aquelegia]
0

Jag har precis bytt från spån till understa lagret en omgång tidningar, sedan handdukar och sedan en fleecefilt. Fleece överst för dem drar loss trådar från handdukarna och riskerar tarmvred om dem tuggar i sig. Eftersom du skrev ngt om skövde rekomenderar jag Gengåvans second hand där jag köpte begagnade handdukar och filtar :) Har en speciell tvättkorg till smuttvätten. Slipper köpa nytt hela tiden. Köpte 3 fleecefiltar 10handdukar så jag har gott om byte. Mycket uppskattad av mina grisar :)

westblom
0

jag köpte spån från en  en trävarubutik men de kunde jag inte använda pga att de luktade för starkt det luktade i hela huset och det sved i min halls,men nu köper jag från granngården dom har bästa spånet, dom blåser spånet så damm försvinner och det luktar inte nå mycke heller,hästar är ju ganska kännslig för damm och det många hästägare som köper spån därifrån ,

Misarn
0

Jag har bytt spån mot ett pellets-liknande burunderlag och gillar det. Dock är det lite dyrare men man behöver inte storstäda så ofta om man städar bort plupparna och kisset =)

westblom
0

vad är det för pelletsliknande underlag?är det något nytt eller är toa lätt strö du menar?är lite nyfiken för jag har provat allt strö utom typ sönder rivet papper och de har dom också på granngården,,

Lexxi
0

Har du testat granngårdens lätt-strö? Jag använder det nu och tycker det är det absolut bästa jag testat hittills. Är något dyrare än vanligt spån, men luktar och dammar betydligt mindre :)

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Misarn
0

oj förlåt, glömde skriva namnet men det är toalätt =P

Achatina
0

Toalätt dammar kanske inte, men en nyöppad säck och nypåfyllda burar luktar väldigt. Min mamma kan inte ens vistas i ett rum med den lukten i. Det går visserligen bort efter ett tag men ändå…

Lexxi
0

Vill bara tillägga att det är inte toalätt jag menar. Det heter lätt-strö på granngården (hampaströ på andra ställen) och är inte pellets.

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

FeliciaS
0

#9 Det är nog olika hur mycket det luktar. När jag använde Toa-Lätt tyckte jag inte att det luktade mycket alls, i likhet med spån fast en annan sorts lukt bara.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

westblom
0

ok,jag använder toalätt strö till min guldhamster som är långhårig de fastnar inte så mycke i pälsen då och jag tycker de är helt ok att använder de,jag har dessutom provat allt strö som finns så just nu använder jag kutterspån till marsvinen,