Min första kull.
Japp då jag går varje dag och inte är särskilt glad åt detta tänkte jag börja på en tråd för att helt enkelt skriva av mig min oro och bli lite peppad.
Köpte 2 honor som för ca en månad sedan visade sig vara hona och HANE!Tyvärr mor och son :( (haft dem i 3mån)
Honan hade vad det verkar som hunnit bli på smällen och går nu runt som ett marsvin med 2 golfbollar på sidorna. Hon har redan fått en kull tidigare VÄLDIGT UNG(ej i mina ägor) ! Och klarat sig utmärkt. Är så orolig för min lilla tös. Hon springer runt med sina nyfunna tjejkompisar och är supernöjd med livet. Hon ligger på ett och samma ställe när hon sover vilar senaste tiden vilket tydligen är ett tecken på att hon valt ut en födselplats.
Vad bör jag göra innan hon föder? Försökt läsa på men vet ju inte vad jag behöver kunna. Toxicos har jag läst om. Hon går i en stor gallerbur med 2 småttingar men vill inte busa förän hon får gå ute då hon poppar popcorn och springer runt som en tok. Ska få hem en bokhyllebur men tänkte inte flytta henne förän hon fått ungarna.
Får hon honor så behåller jag ju gärna dem men har ju redan 3. Hur många marsvin kan jag ha i en billy bokhyllebur? 2mx80cm ?
Du får ha 10 enligt lag, så max 8 kanske :)
Ajdå, vad tråkigt att hon blivit dräktig med sin son :( Hur gammal är honan och vet du när hon fick sin senaste kull (hur gammal sonen är m.a.o)?
Det finns inget du kan göra åt att hon är dräktig annat än att vara lugn och positiv över det och ta väl hand om henne. Så länge hon får bra näringsrika grönsaker (broccoli, vitkål, paprika, selleri) och rotfrukter (rotselleri, palsternacka, persiljerötter, morötter, kålrot och kålrabbi), hö och kanske kraftfoder om hon är van vid det, skötsel och är aktiv så behöver du inte vara orolig. Det är jättebra att du läst på om toxicos så du känner igen den symptomen om den skulle uppträda och vad du ska göra då.
Känner du ungarna sparka? Hur mycket öppen är hon?
Har du kvar hanen/hennes son?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tänker samma som dig kolla vad lagen säger och minskar antalet grisar med 2 minst. Har kollat lite hur andras gravida marsvin ser ut, för att gissa hur många min kommer få, men tyvärr vet jag ju inte när detta hände :S skiljde dem åt för ca 3-4veckor sedan. Hoppas det blir högst 2-3 honor så slipper jag sälja får bygga till en övervåning så det blir lite mer plats ändå :) Vill ha vuxna grisar inte massa små. jaja skyller mig själv som inte dubbelkollade könen !
Om det ens blir några honor, men man kan ju hoppas :)
missade att svara till 2.
Lylly är född 5/3 i år och hennes första kull som blev en hane föddes 7/6. Hon är nu alltså 7månader. Hon får marsvinpellets som hon gillar mycket bättre än den feta matblandningen man som ovetande brukar köpa. Hon äter mer av grönsakerna än hon gjort innan och även höet har jag fått fördubblat för hon äter mängder ! Har inte kännt några sparkar vad jag verkligen är hundra på är sparkar iaf. Däremot känns det som något ojämnt "benigt" i henne där revbenen slutar. Har kännt på henne och tycker inte jag kan känna ngn som helst "grop" öppning hon är jämn i rumpan.
jag har kvar hanen men lagt ut på försäljning. Ska dock ha kvar honom tills bebisarna föds. För blire det ngn hane måste jag ju ha kvar han en månad då bebishanar tydligen skulle vara med en vuxen hane ? stämmer detta ?
I grönsaksväg är mina grisar väldigt kinkiga, morötter går alltid hem persilja ÄLSKAR honan blir helt tokig så fort hon ser dem gröna bladen. Kålroten har legat i buren 3 dygn nu orörd och den enda kålen som verkligen är uppskattad är salladskål. paprika vägras men sellerie gillar dem :) vitkål går ner…ibland.
#5 Oj, så ung, stackarn. Skönt att hon kommit till dig som förstår att hanar och honor inte kan bo tillsammans, så hon slipper fler kullar.
Vad är det för pellets?
Det låter som om det kan vara foster du känner.
Det är bättre att låta hanbebisar bo med vuxna hanar när de flyttar ifrån sin mamma så att de lär sig flockbeteende av dem och även har honom som en trygghet. Men så länge de är fler än en hanbebis så kan de bo ihop och då måste de inte bo med en vuxen hane, huvudsaken är att man inte flyttar dem från mamman så att de får bo ensamma. Men blir det en hane i kullen kan du ju sälja far och son tillsammans :)
Oj :P När hon väl har fött bebisarna kan du sakta men säkert introducera nya grönsaker och rotfrukter och ge enbart de sorterna så lär de sig att äta dem (så länge du inte tar bort dem och ger dem godare mat).
Mvh Felicia
Borde kollat upp könena med en gång skulle ju köpt dem iaf men då hade jag ju köpt nya kompisar till dem. Ville kastrera hanen men när jag insåg att hon var med nya bebisar så känns det lite väl dyrt om det nu även blir fler hanar :S Eftersom jag enbart vill ha en stor bur. Behöver ju ha tid till att gosa med var och en av grisarna. Skaffade dem som sällskap till mig för jag är uppväxt med djur och behöver den glädjen som dem ger mig. men att hinna gosa med först ena burens grisar och sedan inte kunna ha alla ihop…det är inte det bästa förmig och då är ju inte det bästa för dem heller.
Svårt för mig att veta villka grönsaker jag ska köpa för ibland ÄLSKAR dem vitkål för att sedan dagen efter vägra. men dem har ju alltid morot att ta till så som du säger när hon fått bebisarna introducerar jag för nytt och plockar bort moroten. broccoli visste dem tydligen inte ens är ätbart för den testade dem inte ens äta medans min förra marsvinmaffia åt ALLT !
Hon kan verkligen inte annat än vara gravid. Ska ta kort på henne kanske ?
Känns skönt att ventilera tankarna usch trodde det svåraste var att inse fakta att jag hade hona och hane.
pelletsen hms dem heter bara marsvinpellets.
uppifrån när hon kurar ihop sig ser hon ganska normal ut på kort. men om man skulle rita det själv ser hon mer ut som hm smal tjock smal. Ska skaffa hushållsvåg så får jag det svart på vitt. Men hon är ju inte fullvuxen heller så svårt att veta med våg, usch tycker så synd om min prinsessa. jag som var så glad att hon aldrig mer skulle behöva få bebisar då hon fick så tidigt :/ Tur iaf jag hunnit få henne supertam ! Slipper hon stress !
#7 När hon har fått bebisarna kan du minska ner på pelletsen och börja ge havre och kornkross också. Pellets innehåller ofta alldeles för mycket fett och protein, för lite fibrer (som är livsviktigt för marsvin) och höga halter av kalcium och salt som är skadligt och kan leda till urinsten. Dock ökar behovet hos dräktiga marsvin och det är inte så lämpligt att ändra kosten för mycket när hon är dräktig, så du kan vänta tills ungarna kommit och ett par dagar därefter. Ska man ge någon pellets tycker jag någon/ett par msk Oxbow Cavy Cuisine är det bästa alternativet.
#8 Hon ser ut att ha en liten bebismage :P Men samtidigt rätt smal över skuldrorna och revbenen - är hon det?
Mvh Felicia
jag har 2 bebisar i samma bur(Nykomlingar ca6veckor) men det kanske inte gör så mycket då dem ju också behöver växa mycket ?med pelletsen alltså. inte hittad ngt oxbow i skövde :S Så svårt att veta vad som verkligen är bra för djur för man hör och läser motsättningar hela tiden. Min uppfödare sa att dem ska ha pellets om dem ska ha kraftfoder och behöver enorma mängder cvitamin. Dem skulle tydligen lida av vätskebrist om dem inte fick cvitamin i vattnet.
Hon är väldigt smal över skuldrorna men revbenen är bara dem första 2 raderna som är smala sen blir hon läskigt tjock :S på det riktiga kortet på henne försökte jag visa genom att hålla över den smala delen hennes storlek. Hela min hand går runt överdelen men helt omöjligt att komma runt magen med en hand sen är rumpan smal igen aldrig varit med om att ett marsvin haft den kroppsformen så ^^
Grismor har nu lyckats gå upp i vikt självklart ungarna med och JÖSSES vilket liv det är i magen medans mor ser fisförnäm ut och verkar väldigt nöjd med sin situation ^^ Jag ser fram emot bebisarna nu när hennes revben inte känns så mycket längre :) Går varje dag på jobbet och vill bara hem för att se om bebisarna kommit än ^^ Tom min sambo går som på nåla hihi får för sig hela tiden så fort hon ligger still att " NU TROR JAG DET HÄNDER " trots att hon bara vilar hihi
#11 Växande marsvin kan ha fri tillgång på kraftfoder utan att bli feta så det gör inget om du har det i buren trots att de andra är där. Trist att uppfödare utger så dålig och fel fakta! Pellets är absolut inte det huvudsakliga kraftfodret (vem skulle gå och fodra de vilda marsvinen med pellets liksom?), så "naturligt" som möjligt är bäst - alltså sädesslag, som pelletsen dessutom är gjord på. Marsvin får väldigt sällan vätskebrist (möjligen om det är väldigt varmt) och ger man c-vitamin i vattnet minskar det snarare deras vilja att dricka. Även där gäller så naturligt som möjligt - vatten utan tillsatser ska de ha. C-vitaminer i vattnet hålls dessutom inte kvar särskilt eftersom det utsätts för ljus och syre i vattenflaskan.
#12 Vad skönt :) Då kan du räkna med bebisar om ca 2 veckor.
Mvh Felicia
Oki åh jag går varje dag och undrar om det hänt när jag kommer tillbaka från jobbet :) vill vara med ifall hon får svårt att få ut bebisarna eller om bebisarna får problem 2veckor hjälp hur ska jag kunna stilla nyfikenheten ^^
Oj lycka till!
Hoppas verkligen allt går bra för honan och ungarna. Håller tummarna :)
igår kände jag huvudet på ena ungen ^^ vågar inte plocka ur lylly ur buren mer nu igår reagerade hon som att det var obekvämt så jag lyssnar på min madonna. Är rädd att bebisarna skall skadas då. Hon vilar mestadels nu hoppas bara hon väntar med bebisarna tills söndag kväll i veckan för vi ska iväg på weekend :S
#16 När kände du de första rörelserna från bebisarna i magen?
Mvh Felicia
Dem första kände jag för ca 2.5 veckor sedan …då kände jag iaf att det inte var tjockis utan dräktig hon var. Sedan var jag så tveksam vad som var sparkar så RIIIIIKTIGT tydligt sparkades dem för 1vecka sedan sedan dess ser det mer ut som att det ligger marsvin och sprattlar i en tunn påse så tydligt är det ^^ Tycker mig känna att hon är öppen nu sedan 1 vecka tillbaka då det är som en grop i rumpan på henne där det brukar vara jämt. Dålig förklaring men ah dem borde nog komma till nästa vecka ! Då har hanen och hon varit åtskillda minst 5-6 veckor !
Jobbar så mycket nu så kommer antagligen missa födseln :( once in a lifetime…aja får hålla tummarna på att hon väntar på att matte ska komma hem och finnas där för henne! Bebisarna sparkar tokigt mycket nu skulle vilja förklara det som 2 högtalare på högsta basfunktion i magen på henne ^^ Känner huvudet på ena ganska ofta ca 2 cm stort men säkert vätskans och skinnets fel att det känns så stort ^^
#18 #19 Då kommer säkert bebisarna snart :) Håller tummarna för att allt går som det ska och att du får se det hela.
Mvh Felicia
DEM KOM NYSS :D:D:D:D:D:D SJUUUUUUUKT FINA ! ska lägga upp bild på ny tråd ^^ hihi
#21 ÅÅH! Ja fram med bilderna nu :-D
//Emma
#21 Gud så kul! Grattis!!!!!
Åh så kul GRATTIS!
Skönt att allt gick bra! ^^
Ska försöka lyckas ladda upp dem ! Tråden kommer heta "Lyllys ungar" haha finurligt !