Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1999 ggr
Mill4
0

Foderbyten?!?

Jag har precis tingat två fina marsvins honor som är ca 1 år gammla. Den ena utav dem har fått en kull innan. Jag har läst och frågat runt gällande marsvins foder och fått höra att pellets inte behövs. Min lärare (djurgymnasiet) har istället rekomenderat en varierad utfodring med endast grönsaker/frukt som faktiskt lät väldigt fräsht osv.

Dock har ägaren innan gett marsvinen som grund morötter, vitkål och broccoli. Dagligen en massa hö och som kraftfoder, kornkross, havrekross blandat med lite Lottie pellets.

Bör jag fortsätta med kornkross osv. och istället tillsätta det andra i liten mängd? Eller är det onödigt? Ska självklart prata med ägaren varför hon valt att ge dem^^ men vill höra flers åsikter gällande foder!

Foder shemat jag tänkt använda

Alla dagar: 90 % av portionen ska utgöras av bladgrönt.

10 % ska läggas till från listan, välj minst 2st grönsaker och 1 liten mängd frukt från listorna nedan:

Måndag, Onsdag, Fredag, Söndag                                                                                        Tisdag, Torsdag, Lördag

Morot                                                                                                                       Kålrot

Palsternacka                                                                                                           Tomat

Paprika                                                                                                                     Zucchini

Broccoli                                                                                                                    Aubergine                           

Rädisor                                                                                                                     Blomkål

Apelsin                                                                                                                     Ananas

Äpple                                                                                                                        Päron

Kiwi                                                                                                                           Vindruvor

Atensia
0

Det som din lärare rekomenderar är det någon slags torkad blandning?

Om marsvinen är i bra hull så behövs inget kraftfoder, utan endast hö och c-vitaminrika grönsaker/rotfrukter.

Men om du ändå vill ge kraftoder så tycker jag du sa ge kornkross eller havrekross.

Lycka till med dina flickor! :-)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Abico
0

Jag tycker att det låter som en bra kost som tidigare ägaren gett, även om jag inte skulle ge pellets utan bara korn-/havrekross om torrfoder behöver ges. Tänk på att 80% av marsvinens dagliga kost ska bestå av hö. Grönsakerna är till för att tillgodose ett c-vitaminbehov på 10mg/1000g kroppsvikt (ca. 5g paprika) hos ett vuxet marsvin - det är alltså extremt små mängder. Torrfoder behöver inte ges om marsvinen håller bra hull utan det och inte växer/har ungar.

Matschemat tycker jag är konstigt. Vad menar du med bladkost?
Mycket att det som du räknat upp är helt onödigt att ge, satsa på c-vitaminrika grönsaker och rotfrukter. Självklart kan du ge lite "godis" ibland i form av sallad, frukt och annat men det ska vara utöver det som ges i c-vitaminsyfte,

• Morot (populär marsvinsmat, men ingen bra c-vitaminkälla)
  • Kålrot (bra marsvinsmat, inte så populär hos alla marsvin dock)
  • Palsternacka (ganska populär marsvinsmat, men ingen bra c-vitaminkälla)
  • Tomat (ganska dålig marsvinsmat, innehåller mest vatten och kan orsaka munsvamp i större mängder)
  • Paprika (mycket bra marsvinsmat)
  • Zucchini (ganska dålig marsvinsmat, innehåller mest vatten)
  • Broccoli (bra marsvinsmat)
  • Aubergine (ganska dålig marsvinsmat, innehåller mest vatten)
  • Rädisor (sällan omtyckt av marsvinen)
  • Blomkål (brukar inte vara så populärt, annars bra med c-vitamin)
  • Apelsin (kan orsaka munsvamp, sällan populärt bland marsvinen)
  • Ananas (dåligt med c-vitamin, ges sällan till marsvin)
  • Äpple (kan ges ibland, som godis, innehåller mycket lite c-vitamin)
  • Päron (som äpple)
  • Kiwi (inte så populärt, annars bra med c-vitamin)
  • Vindruvor (innehåller mest vatten, många marsvin tycker inte om vindruvor alls.
    **Källa: http://www7.slv.se/livsmedelssok/Sok.aspx**

Till mina marsvin brukar jag ge vitkål, paprika, broccoli, morötter, palsternacka, kålrot, grönkål, persilja eller blomkålsblast. Ibland får dom godis som gurka, sallad, äpple och banan utöver det andra.

Hanna 

[nono39]
0

kiwi är giftigt för marsvin

Abico
0

#3- Nej det är det inte. Avokado däremot är giftigt.

Hanna 

kawaiichou
0

#3. Jag har tittat runt lite, och har inte läst någonstans att kiwi är giftigt ;o

[nono39]
0

#4 jaha oj då blandade jag ihop mellan kiwi och advokado jag gör alltid de :( hemskt ledsen

Mill4
0

Haha nu känner jag mig något förvirrad :( alla säger olika…. Men shemat jag har ovan är från skolan och tyckte att det verkade fräsht och varierande. Jag hade tänkt köra påd et som ägaren har innan då jag vet att marsvin ändå inte klrarar av hastiga foderbyten. hade sedan tänkt att lägga till mer och nya saker i kosten. Men vet inte hur jag ska göra med allt kraft foder osv. som hon gett dem… har bara sätt dessa i STOR pack och känns ologiskt att jag ska ha fyrajätte påsar till två marsvin :/ jag tycker dessutom att dem verkar vara väldigt i bra hull så får prata med ägaren gällande detta! tack för alla svar :D

Atensia
0

#7 I Mataffärer finns märket Saltå Kvarn, de har havre kross och liknande i mindre förpackningar :-)

kawaiichou
0

#8. I vilka affärer :D ?

Atensia
0

#9 Där jag bor finns det på Konsum ;-)

Men det borde finnas i nästan vilka mataffärer som helst.

kawaiichou
0

#10. Inte på Ica i Partille iallafall :( Gick dit och frågade men självklart hade dom det inte D: