Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1492 ggr
[Tisslibiie]
0

Hur gör ni?

Jag har planerat en kull men nu har jag tänkt på en grej! Vågar jag verkligen riskera att hanen inte kommer att kunna bo med Mikkelsen? Har funderat på att låna en hane, men vet inte om uppfödarna nära mig går med på det. Hur skulle ni gjort? Och till er som undrar, jag har plats att behålla ungarna men om intresse finns så kanske några blir tillsalu till rätt hem förstås.

Royalz
0

Du kanske kan handpara dom? Alltså när honan brunstar så låter du dom sitta ihop i kanske 1 timme så dom hinner para sig. Sen tvättar du båda hanarna och städar buren och sätter ihop dom igen.

Det borde ju fungera..

Abico
0

Risken finns förstås att dom inte kommer att kunna bo ihop sedan. Jag har ett vuxet hanpar som jag inte skulle riskera att behöva sära på och eftersom jag är övertygad om att åtminstone den ena skulle bli ännu jobbigare (han är fruktansvärt hanig) efter honbesök så blir det aldrig avelshanar av dom. Nu sysslar jag visserligen inte med dom raserna så avel har inte varit aktuellt. Jag kan tänka mig att om jag hade en riktigt, riktigt fin hane som jag verkligen kände kunde tillföra något i min avel skulle jag sätta honom med hona även om det innebar att han kanske inte skulle kunna gå med sin gamla kompis igen. Då skulle jag dock ha sett till att jag hade möjlighet att erbjuda honom en ny ung hane som sällskap efteråt, antingen hos mig eller i ett nytt hem.

Jag känner lite att, om du tvekar - försök låna en hane hellre än att riskera något med ett välfungerande hanpar. Du får ju prata med uppfödare i din närhete. Det är inte alls säkert att dom vill låna ut någon men ett försök är det värt.

Hanna 

[tigersprang]
0

jag hde lånat han. finns ju många att låna…

[Tisslibiie]
0

Tack för era svar :) Jag vill inte riskera att mina hanar ej går ihop efteråt så det lutar nog åt att jag lånar hane av en uppfödare. Frågan är om de tillåter eller ej…

Royalz
0

Oftas vill dom ju att honan kommer till dom och inte tvärt om.

[Tisslibiie]
0

#5 Jaså? Varför då? *nyfiken* :) Har du gjort så med någon hona?

[Tisslibiie]
0

*putt* :)

Abico
0

#5 - Fast det skulle jag inte vilja påstå. På sex parningar där jag lånat hane har jag bara skickat iväg honan en gång, de andra gångerna har jag fått hem hanen.
Så det beror nog mest på vem det är som lånar, hur väl man känner personen o.s.v. Jag skulle inte låna ut mina hanar till vem som helst, å andra sidan skulle jag inte ta hit vilken hona som helst heller istället.
Men som den som vill låna hane får man ju anpassa sig efter hur hanens ägare vill ha det.

Hanna