Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2434 ggr
[tigersprang]
0

hennes julklapp :)

kollade igenom lite papper nyss och märkte då att min lilla söta grisunge "Tjejen" kan börja paras på julafton.

så henns julklapp blir nog att få en parning…:)

dom andra skaffr jag nog mysrullar till :-)

---------------------------------------------------------------

Caspia
0

Fast din marsvinshona sitter väl knappast och längtar efter att bli parad? Det blir ju snarare en julklapp till dig, en julklapp som innebär en parning med risk för skador, en dräktighet med risk för toxicos och sådär sju års framtida ansvar för var de eventuella bebisarna ska bo och att det ska ha det bra.

Envishet och drömmar

[tigersprang]
0

vet inte men hon brukar försöka ta sig in till hanarna….

oj, blir det allvarliga skador…

[Maijah]
0

#2 Alla djur har ju en könsdrift, och det har ju inget att göra med att de själv vill ha bebisar. "oj, blir det allvarliga skador…". Honan kan ju faktiskt dö det får man vara beredd på och inte bara tro att allt ska gå bra. Man måste vara medveten om alla risker en parning medför för honan och vara väl påläst om allt. T.ex om hur och när man måste börja stödmata om honan drabbas av Toxicos vilket är dödligt om man inte upptäcker och börjar behandla det i tid. Det är mkt att tänka på och om man verkligen tycker det är värt att utsätta en liten älskling för en dräktighet. Skulle honan dö och ungarna överleva t.ex måste de stödmatas tills det är ca 3 veckor och det ofta, fler ggr om dagen till att börja med.

[tigersprang]
0

TACK FÖR ATT DU SVARA!

men hur märker man att hon te. har Toxicos??

[Maijah]
0

#4 Att honan blir slö, vill inte äta m.m. Jag är ingen expert på avel, då jag inte avlar själv. Men Luneas marsvin (under fliken avelsfakta), där står det mkt bra info. Även artikelt här på MiF: Avel är bra att läsa.

[tigersprang]
0

ok tack så mycket!

Lyan
0

Har du bara en hona?

emelie92
0

Haha, jag kunde inte låta bli att småskratta när jag läste att ditt marsvin ska få bli på smällen som julklapp. Inget illa menat :)
Vill bara påpeka att du nog bör läsa på lite om toxicos och andra risker med marsvinsavel så att du är väl förberedd ifall att.

[tigersprang]
0

#7 nopp har två.

#8 hahha, ok det e lungt. ja, jag vet, jag har redan läst lite.

FeliciaS
0

Som jag har skrivit förut tror jag mer att hon är intresserad av att träffa de andra marsvinen eftersom hon är nyfiken på dem, inte att hon vill låta sig bli parad och få ungar. Det är en stor risk för din hona och i värsta fall kan hon dö. Det tycker jag känns som en felmenad julklapp… Din andra hona skulle ju få sitta ensamma i ett par veckor om honan ska paras med en av hanarna, och sedan kan det bli svårt att få dina hanar att fungera ihop igen (risken är mycket stor att de bråkar om de bott med en hona). Dessutom låter det som om du bör läsa på betydligt mer och skaffa dig mer erfarenhet innan du planerar en marsvinskull, eftersom det faktiskt blir du som i så fall blir ansvarig för att sätta fler liv till världen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[tigersprang]
0

min andra hona ka få vara med en kastrerad marsvins hane, och jag vet att dom kommer troligtvi inte gå ihop än och så, och jag har lät väldigt mycket+ å har jag en vän om har fött upp jätte mycket genom alla år, o hon ska hjälpa mig…..

Emmsann
0

Visst kan hon tycka att hanarna är intressanta men hade hon fått välja hade hon nog gärna bytt den julklappen mot något annat. Det låter som om du inte riktigt är helt förbered. Kanske bör du läsa på lite mer innan du parar din hona, kanske får du hitta ett syfte med att para henne? Att ta en kull bara för att är så synd om marsvinen tycker jag. Hur många marsvin har du och kan du se till att alla får en kompis hela tiden?

//Emma

[tigersprang]
0

jag ska behålla en tjej unge till min ena för den andra ska flytta + så min kompis ena marsvin har dött, så hon måste ha en…

Emmsann
0

#13 Men om det inte blir någon hona i kullen då?

//Emma

[tigersprang]
0

#14 dom får jag väl köpa en elr lösa det på annat sätt

Caspia
0

# 13. Men det tar ju jättelång tid innan din hona blir parad, hela dräktigheten och sedan fem veckors uppväxt innan den ska flytta på det. Jag tycker att det verfkar bättre att den ensamma honan får en kompis som redan lever istället för att behöva sitta själv i ytterligare ett halvår.

Envishet och drömmar