Ålderstecken...?
Vi misstänker att Towa 5 år börjar bli en smula senil. Hon är pigg, äter bra & verkar må bra på alla sett & vis. Lite dämpad kanske. De va längesen hon fick glädjefnatt.
Däremot verkar hon höra dåligt & ibland verkar hon lite förvirrad. Hur är era erfarenheter på området?
Jag har en hona här hemma, Saga, som hittades utomhus och så småningom kom till mig sedan. Ingen vet exakt hur gammal hon är, men jag gissar på åtminstone runt 4 år som minst. Detsamma gäller för henne, hon verkar nästan lite döv emellanåt (springer och gömmer sig när man dyker upp utan att hon sett en innan även fast de andra marsvinen lugnt sitter kvar och kommer fram till burkanten). Jag tror absolut att det har med åldern att göra att äldre marsvin blir lite "segare" i allmänt :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Min hona som är 4-5 år (omplacering) börjar också bli mer och mer seg. Tappar dessutom massor i vikt. Men hon är inte sjuk och hon mår över lag bra. Så det är "bara" åldern.
Mvh Alexandra
Ibland är de som hon har glömt hur man går när man ska hem till buren, ibland verkar de som hon inte minns att hon får godis när man visslar.
Ett tag verkade hon lite skruttig & gick ner i vikt. Nån här på Mif tipsare om att ge ett par blåbär om dan. Vet inte om de va bären, men piggare blev hon!
Jag funderar på om min ena hona, (visserligen inte gammal bara drygt 2 år) kanske börjar få dålig hörsel.. Om hon t.ex är inne i ett hus och inte ser mig när jag kommer med grönsaker eller hö, så kommer hon inte ut utan jag måste sticka in handen så hon fattar att de är matdax. Så har det inte varit förut. Tycker hon blivit lite tystare också. Stackarn har problem med lite annat också, ser inget på ena ögat (men de andra är friskt som tur är) och äggstockscystor verkar hon också ha..