Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1779 ggr
Jinna
0

Blanda egna foder?

Mina marsvin är kräsna, så undrar jag om man kan blanda egna torrfoder? De gillar speciellt inte vete eller havre. De finns ofta i vanliga färdiga påsar, vilket är ett litet problem. Några tips??

elsasputte
0

Jag ger mina marsvin pellets bara som torrfoder, det sägs räcka gott och väl. Dom är inte heller så förtjusta i havre eller nått annat som brukar finnas i dom färdiga påsarna. Köper oftast i lösvikt direkt i djuraffären, men finns även i vanliga påsar/paket.

[Maijah]
0

Många pellets/fröblandningar är mer skadliga än nyttiga till marsvin pgr av den höga mineralhalten och det brukar även vara ganska mycket fett & kolhydrater i. Bidrar till ökad risk för Urinsten/Uringrus vilket är mkt smärtsamt och svårt attt bli av med samt att de blir tjocka om de äter mkt, vilket i sin tur leder till massa andra problem.

Tipsar om Oxbow pellets, lite svårt att på tag i och har man många blir det lite dyrare än den vanliga, dåliga pellets som djuraffärerna säljer, men värt det om man tänker på sina marsvins bästa. Finns 2 sorter, Oxbow Cavy Cuisine (för vuxna) och Oxbow Cavy Performance (för unga). Detta är nog den bästa marsvinspellets som finns skulle jag säga, iaf som finns i sverige. Andra vanliga pellets som är ganska ok de med för marsvin är Lottie & Carrier. Men de är ju inte speciellt framtagna för bara marsvin heller.

Jag tycker dock att korn är det bästa kraftfodret, ända jag kan tänka mig i pelletsform är Oxbow. Kornkross, oftast populärt och bra kross, testat det? Bra att ge fri tillgång på till marsvin som har lite svårt att hålla vikten annars.

Mer info i artikeln Alternativt kraftfoder & Oxbowpellets. Vi har även en artikel som handlar om Kligröt. Det kan man också använda som kraftfoder.

FeliciaS
0

Så länge de håller vikten bra på grönsaker och hö behöver de inget kraftfoder alls. Men vill du ge det ändå tycker jag du ska testa med kornkross. Köp en liten förpackning till att börja med (brukar finnas på Coop, Hemköp etc.) och se om de gillar det. Däremot kan det ta en stund innan de börjar tycka om det. För ett par år sedan gav jag Oxbowpellets till mina marsvin, men så bytte jag till kornkross + havre. De första veckorna var kornblandningen helt orörd, men sedan började de äta allt mer av den. Nu älskar mina marsvin kornkross! :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus