Impacted rectum
Det verkar som om min sjärna Nelson drabbats av anal impaction. Någon med erfarenhet av hanar som har detta som kan dela med sig? Jag mottager gärna tips om rengörningsalternativ, jag har aldrig rengjort denna åkomma förrut & endast ljummet vatten var inte så supereffektivt.
Någon som vet vad mineral oil är för någon sorts olja?
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Jag kan skicka en översättning på "Impacted anus" från min bok Piggy Potions - natural remedies for Guinea Pigs, av Peter Gurney :) Tar kanske ett tag att övesätta men du borde få den idag på pm.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
ååååå
vad snäll du är
Jag förstår inte riktigt texten på sidan ^^'
Själv plockar jag regelbundet bort lite spån samt tvättar rent ordentligt med en våtservett vid (i) analen på hanarna eftersom dom kan bli duktigt äckliga där annars. Men det är väl helt normalt?
Hanna
# 3 ska förska förklara;
"the muscles of the anus stretch/weaken and the boar is no longer able to properly expel the fecal pellets from the anus. Both caecal and fecal pellets become trapped or impacted in the perineal sac", cit. från guinea lynx.
Marsvin har som bekant två sorters bajs, det som är avsett att ätas, caecal faeces, för livsviktigt vitaminintag & den valiga avföringen. Impacted rectum är när dessa ätlortar (ibland även de vanliga) fastnar & stockar igen på vägen ut. De bildas proppar, men den vanliga avföringen trycks ändå ut (inte alltid). Detta sker i perineal sac = Den påse som ligger runt/vid anus. Detta är en åkomma som oftast drabbbar äldre hanar när musklerna runt anus försvagas & hanen inte längre är kapabel att trycka ut den vanliga avföringen.
Min Nelson har dock fått ut den vanliga avföringen vilket gjort att jag inte upptäckt detta tidigare.
Min hane Ragnar hade detta problem. Han fick det när han var fem år så han hade det sina sista två år. Han verkade må bra endå. Jag fick hjälpa honom när det klumpade ihop sig. Vissa perioder nästan varje dag ibland fungerade det i veckor utan problem. Man kunde känna när det var dax för rensning, det var lättare än att titta. Jag använde på vets. inrådan tops doppad i paraffinolja och pillade bort den stinkande klumpen.
#4 - Okej, tack för förklaringen - jag missuppfattade verkligen hela texten fullständigt :P
Hanna
Tur, texten var inte så lång - så jag skriver in den här istället:
"Det här tillståndet förekommer endast på vuxna hanar. Det är vanligtvis äldre hanar som drabbas men yngre hanar kan också lida av det. Det beror på en avmattning av anal musklerna. Som en konsekvens kan inte marsvinet trycka ut pluttarna som marsvinet måste äta. Dessa pluttar är mjukare än de normala som man ser ligga i buren, och det är till formen en fast klump som sitter innan analöppningen.
Dessa symptomer är väldigt självklara: det finns en bula bakom testiklarna, och när marsvinet äter den normala spillningen som brukar komma ut, har de samlats i nedre delen av analöppningen.
När en hane väl utvecklat det här problemet kommer han ha det för resten av sitt liv. Hursomhelst kommer han få ett kort liv om man inte tar hand om det. Det kommer vara nödvändigt varannan dag, dagligen i akuta fall. Även då ska det inte behöva vara något problem: processen tar mindre än en minut, och alla vuxna ägare bör kunna göra det.
Klumpen måste tas bort från analöppningen genom att helt enkelt trycka ut bakifrån med tummarna, samtidigt som fingrarna öppnar upp mot öppningen. Vanligtvis ploppar det ut utan problem. Det är visserligen lite obehagligt för marsvinet att leva ut sin normala livslängd med detta. Jag gör det i en tillfällig bur, tillåter marsvinet att äta av den ihoptryckta spillningen från den uttryckta klumpen, vilket de otåligt gör. Det här är, trots allt, bestående av mycket spillning som de äter som en del av deras normala matsmältningsprocess.
Efter ett par veckor, verkar de ha vant sig. Jag tror att de balanserar upp sina behov genom att äta mer hela korn i torrfodret och inta mer av sina normala pluttar."
Från avsnittet "Impacted Anus" i boken "Piggy Potions - natural remedies for guinea pigs" av Peter Gurney.
Mvh Felicia

Gud va oroande.. Hur är det med kastrerade hanar då?
Och är det när marsvinet inte äter sina pluttar längre, som man ska ta sig en funderare?
#9 Men det är ju inget de lider av :) Behöver bara lite extra omvårdnad. Fast de har som sagt två sorts bajs, äter de inte de normala pluttarna ska man nog inte oroa sig. Min hona började komma igång med det när hon var dräktig.
Mvh Felicia

Nej, extra omvårdnad får de redan. ;) Men jag tänkte mest på att om han inte äter de pluttarna han ska äta, om de då sitter fast, ska man inte börja fundera då? :P
# 11 fundera på vad?

Om ens hane får/har fått det som din hane har fått..
lättast är nog att kolla i rumpan, så syns det ju direkt, det är inte förens det fått en stockning de slutar äta det ätbara bajset.
Du frågade om mineral oil , såg att de rekomenderade att smörja in med det och är just vad det låter som mineral olja,Läs här men då det är en biprodukt från just olja ( därifrån bensin m.m kommer ifrån) , skulle jag hellre valt olivolja eller rapsolja istället för denna
speciellt om de äter upp det man tryckt ut. Undrar om de tänkt på det de som skrivit artikeln 
#15 Ja, matolja måste fungera minst lika bra som någon mineralolja! ;)
Mvh Felicia
okej jo det borde det nog :) Tack har faktiskt aldrig hört talas om mineral olja.
#17 Inte? Det är tyvärr sådana läskigheter i vanliga hudcremer bl.a…
Mvh Felicia
min ny hämtade kastrat verkar lida av detta!! upptäckte i helgen att han var helt igensatt där bak.. syntes inget direkt men när jag kände igenom honom så såg man det!!
Buffen & Felicia: Ni har rätt båda två. Det som kallas mineralolja kommer från råolja men används i kosmetika & liknande. Vaselin, paraffin m fl är exempel & är (märkligt nog) inte alls farliga eller giftiga.
#19 intressant, för som jag förstått det kan det finnas ett samband med kastraktion & denna åkomma hos hanar. Vet (visste) två andra hanar (kastrerade) som har/hade detta, (den ene är bortgången).
Vad gäller min Nelson så är jag inte hundra ännu, då det inte kommit tillbax något. Däremot kan det finnas ett annat samband till att han går på just fleece. Då han doftmarkerar väldigt mkt & därmed drar/torkar rumpsäcken "avig" mot fleecunderlaget. Här står lite om en sådan teori.
Jag tror min Teddie, 4 år, som jag nyss hämtat hem lider av detta. Skapade precis en tråd om att jag funnit något mystiskt fel med honom och sedan hittade jag hit.
Jag tog precis ut en stor klump som satt fast i analöppningen på honom, han verkar må helt bra förutom att han inte fick ut den.
Har jag förstått det rätt om det enda man bör göra med marsvin som lider av detta är att kolla dem varje dag och ta bort avföringen vid behov? Sakll de äta något speciellt eller skötas om extra på något vis?
Hur går de för Teddie & brudarna annars? Funkar de?
I min pigbok "Gunea Piglopaedia" av M Elward & M Ruelokke står det att detta är jättevanligt hos gamla hannar. Kasterade eller ej vet jag inte, de nämns inget om de. En till två ggr per vecka räcker, säjer författarna. De talar oxå om 2 olika slags impacted rectum.
#23, det går fint. Eftersom jag inte kan veta om han är steril (hörde ngt om att äldre hanar ofta var det?) så har han egen bokhylla inne men på uteplatsen kan han nosa på tjejerna genom hönsnätet och det uppskattar han (mer än dom som är rätt ointresserade).
Vet du något mer om tillståndet får du gärna berätta, det är helt nytt för mig.
Tyvärr, jag har 0 koll… Jag har bara haft tjejer. Har du kollat länken som Buffen tipsar om däruppe? *pekar* Siten http://www.guinealynx.info/ brukar vara jättebra. Har inte läst va dom säjer om just den här åkomman.
Mitt intryck av de jag hört här på mif är att när man väl kommit på vad som är fel & hur man ska göra, så är de inte så dramatiskt. Hoppas de går bra!
hmm.. nu har jag läst lite, som jag fattade det så är det ovanligt med kastrerade hanar med detta problem? men du #21 visste mer än en kastrerad hane som hade detta?
denna hanen är ju nyss kastrerad och jag vet inte om han haft detta problem innan, jag har precis fått hem honom, för en vecka sen ungefär..
jag måste maila förra ägaren och fråga om hon märkt ngt av detta..
inte riktigt vad jag önskade mig när jag tog hem en till gris *s* men det får ju gå, han är snäll att hantera iallafall..
Jag tror att detta tills viss del, även om jag inte vet hur, kan vara kostpåverkat, i kombination med anlag för det.
I vissa fall (utöver den åldersrelaterade varianten som beror på att musklerna i rumpan förslappas) tror jag att hanar får det just p.g.a. sitt doftmarkerande. När de drar rumpan mot underlaget fastnar & dras en del skräp in i rumpan på dem. Denna variant av åkomman tror jag också mer eller mindre försvinner vid regelbunden rengöring, då skräp & bajsproppen aldrig hinner befästas.
Precis spm #25 skriver uppfattar jag det inte som något så dramatiskt. När man ändå håller i/kelar med sitt marsvin så gör ju en rumpkoll mer eller mindre inte så mkt :P
Olivolja är förövrigt bra att lukra upp proppen med, alt. lite milt diskmedel, (om proppen innehåller mkt talgsubstans). Så klart får man vara noga med att skölja/torka bort detta sedan.

#28 En tredje testikel? Det låter väldigt konstigt, är du säker på att det inte är någon svullnad/inflammation vid rumpan? Du kanske kan ta ett kort och visa :)
Mvh Felicia

Det var bajs som satt fast eller vad man ska kalla det. Får hjälpa honom att trycka ut det. Det sa veterinären också :) Men han äter och rör sig som han ska :)
har en teddyhane på jobb, som ser väldigt gammal ut, men är dock bara 3,5 år som vi fått in pga allergi. han har väldigt stor/hängig pung och i "facket" mellan själva analhålet och snoppen samlas det "gojs" dvs bajsar o sekret(?) som man måste tömma ut varje dag. han hade det när han kom till oss och han verkar vara steril… vet inte om det har med det hela att göra.. han rör sig inte så mycket men jag tyckte det var stor skillnad på när han satt i en mindre bur och när han sitter i en större bur, nu tillsammans med småkillar som får fart på honom(?) :)
har en hane här hemma som har väldigt stor pung oxå, och han får mycket sånt gojs (dock utan bajs!) i sin sån ficka mellan analen och snoppen… men han revirmarkerar(?) ganska mycket och drar då rumpan "avig" (precis som #21 skriver) mot golvet och får då in både hår o hö o annat som ligger där. men nu är han dels bara 2,5år och han rör sig väääldigt mycket då han går lös på golvet o har kisslåda o jag tror att det hjälper, att han inte sitter stilla så mycket..
Puttar upp lite… Misstänker att min ena grabb har impacted rectum. Hur är det med det, kan samma "symtom" bero på något annat eller är det garanterat just impacted rectum de har när bajset fastnar?
Det är inte så illa här iaf, har hittills fått tömma två gånger de senaste månaderna bara - men jäklar vilken stank! :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Men gud detta lät ändå inte roligt för varken marsvinen eller ägare. Är det några här som vet om kastrering av hanar gör att de slipper detta på ålderns höst?
Och, kastrering överhuvudtaget, vad påverkar det hanarna? Blir de som vissa andra djur lugnare, tryggare osv? Eller blir det någon negativ effekt?
#33 Kastrering påverkar inte något annat än att de inte kan fortplanta sig - de har kvar samma beteende och fortsätter para honor osv.
Mvh Felicia
#33 Efter vad jag hört så är det snarare så att problemet med impacted rectum blir värre på kastrerade hanar. Jag har inte haft någon kastrat själv, däremot en "vanlig" hane som haft problemet. Han var väldigt storvuxen (ej fet) och tung, jag tror att det kan ha betydelse.
Min hanne har precis börjat bajsa ut större klumpar, och jag började googla om det och hamnade här. Har aldrig hört talas som sjukdomen och inte haft några andra marsvin med de här problemen. Min kille är 4 år och de klumpar jag sett är vindruvsstora och liknar mer dynga än det vanliga bajset. Liksom ljusare och man ser att det är höbitar i det och det luktar illa. Han bajsar vanliga kottar också. Är det detta ni menar, eller är det något annat fel på min kille tro? :(
Han verkar inte må dåligt i övrigt, utan äter bra och så.
Nu kände jag därbak - om mycket riktigt så kom det ut sån här klumpig stinkbajs så som någon beskrev tidigare i tråden. Han verkade inte lida av det och det var inte speciellt svårt att få ut bajset (trycka lite lätt med riktning mot baken, så kom det ut av sig självt). Men hur vet man att det är tömt? När det inte kommer mer eller?
Och detta ska göras hur ofta? Varje dag eller?
Jag har haft ett marsvin med detta problem. Det var egentligen mest att trycka ut bajset som var grejen. Det såg aldrig speciellt smutsigt eller äckligt ut, han behövde bara hjälp med att få ut det.
Vad jag minns tvättade jag med ljummet vatten och tvål för underlivet. Det kom inte jätteofta men titt som tätt någon eller några gånger i månaden.
Jag hade inte oroat mig för hans hälsa i övrigt ivarjefall, min sötnos levde med det i reletivt många år, och det var snarare hans ras (satin) och hög ålder som gjorde att han somnade in än just detta problem.
Lycka till! :)
Men alltså detta problem hur upptäcker man det? Verkar svårt att märka? Syns det jättetydligt? Har tittat på bilder… Kan man råka missa detta om det uppkommer?
Finns det inga svenska sidor om det här problemet?
Mitt marsvin är inte ett dugg intresserad av att äta bajset, och vad jag har förstått så måste man ge dem B-vitamin för att kompensera. Ger ni era tillskott eller räcker det med B-vitaminrika grönsaker?
I såna fall: vilket tillskott ger ni då?
#41 Den B-vitamin det gäller är B12. Den finns inte i vegetariska produkter. Du måste därför ge tillskott. Det finns (eller fanns iaf…) B12-tabletter på Apoteket
Jag hittader någon form utav b-vitamin som var i drop form när mitt marsvin fick detta problem. Droppade ett par droppar på en gurkbit som han fick varje dag. Upplevde att det blev bättre, åtminstone i perioder. Alltid värt att prova :)

#41 Som jag fått veta så är det bara första veckan när man upptäckt stoppet som man måste ge extra B-vitamin. Att din kille inte är intresserad av att äta bajset kan ju bero på att han får ut tillräckligt mycket ändå så han klarar sig. Eller också snor han lite från sin burkompis.
Jag fick tips om detta:
http://www.tahorseware.se/shy-feeder-bvitamin--p-1695-c-482.aspx
Jag köpte mitt på granngården och gav i en veckas tid. Dock fick jag tvinga i min gubbe då han tyckte att dropparna smakade illa. 1 droppe/dag gav jag.
MVH Erika :)
Tack för era svar! Jag ska leta efter B-vitamin och börja ge honom. Man kan aldrig vara helt säker på att han får i sig ju. Kanske snaskar han i sig bajs när jag inte ser, men bättre att vara på den säkra sidan. Han verkar må finfint för övrigt. Jag är bara så förvånad att jag haft så många marsvin under livet och ingen lidit av det här…hade aldrig hört talas om det innan.
#39 Nä, du kan nog inte missa det. På min kille rasade det ut en klump när jag kelade med honom, och när jag några dagar senare hittade en klump även i buren så började jag ana oråd. Klämmer man lite försiktigt bakom pungen så känner man den här fickan och att det är något i den. Bajset kommer ut om man klämmer lite försiktigt…och det luktar INTE mumma så att säga. Stinkbomb ;-)