Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettuppfödare
Läst 5218 ggr
Browny
0

Bra uppfödare?

Hej gott folk!

Jag undrar om ni vet någon bra marsvinsuppfödare som är värd att rekommendera? Skicka gärna med länk till hemsida!

Abico
0

Vad är det för marsvin du vill ha? Ras, färg? Vad menar du med "bra", misstänker att du tänker på bra djurhållning? Men det skiljer sig ju från person till person vad man anser är bra och vad som är viktigt att titta på när man köper marsvin från någon.

Hanna 

Browny
0

Jag letar inte efter någon speciell ras eller färg.

Det jag menar med "bra" är just bra djurhållning, en seriös person som helst håller en småskalig hobbyuppfödning. Viktigt för mig är ju också att personen vet vad han/hon gör, d.v.s. har erfarenhet och är mån om sina djur! Glad

FeliciaS
0

Var i landet bor du?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Misarn
0

Luneas Marsvins uppfödning kan jag rekomendera, har dock inget marsvin från henne men har haft kontakt med henne och hon verkar vara mån om sina djur och vill deras bästa.

Browny
0

3# Delvis i södra Sverige, delvis i mellersta. Men vart uppfödningen ligger spelar ingen större roll för mig! Flört

FeliciaS
0

#5 Skickar ett pm, känns bättre än att lägga ut här.

Men precis som #4 kan jag också rekommendera Luneas, har två grisar ifrån henne och de är helt klart bland de härligaste grisar jag träffat.

Mvh Felicia

EvaLuna
0

Kan varmt rekommendera http://isoldes.webs.com/marsvindochnu.htm

Har 2 grisar därifrån som är underbara!

Equivanlent
0

Rospiggens Marsvin Och Luneas har marsvin från båda uppfödningarna och det är toppen trevliga djur.

[Strawberi]
0

Luneas och ixias. Sedan har vi Bamiras och Lejonhjätratas. Det är dom jag skulle säga.. Lillhagas får vi inte glömma! Det är dom bästa enligt mig.. Just det, Liz glömde jag! Eternitys..

Cavia
0

Det är svårt att rekommendera bra uppfödare tycker jag. Vad jag uppfattar som en bra uppfödare kan någon annan inte gilla. Så jag tycker man ska själv ska skaffa sej en uppfattning av vad man tycker är en bra uppfödare eller inte.

Ska man dessutom rekommendera någon uppfödare så tycker jag man ska varit hemma hos denne, och sett hur djurhållningen går till. Vad man ser på utställning är en helt annan sak mot vad som finns hemma i uppfödarens stall.

Jag personligen har träffat uppfödare på utställningar, beundrat deras vackra djur, men sen väl hemma hos personen så kan vi ha vitt skilda åsikter vad gäller djurhållning. Så att få se med egna ögon hur "vardagen" hos uppfödare går till tycker jag är viktig när man ska köpa djur.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

HannaVastervik
0

Jag kan rekomendera http://hillsmarsvin.zoomin.se/index/50914.html

Har en underbar liten tös ifrån henne och har träffat alla hennes grisar och dom är underbara! =)

Abico
0

#10 - Tack, du satte ord på vad jag tänkte :)
Håller helt med.

Hanna 

emelie92
0

Jag tycker att Abico här på MIF verkar ha en sund och väldigt engagerad marsvinuppfödning i liten skala med trevliga djur. Även om Abico inte är registrerad i SMF så tycker jag att det är en bra uppfödare och någon som jag personligen skulle rekommendera.

Browny
0

Tack så jättemycket för alla tips! Skrattande

Caspia
0

# 10. Det där tycker jag var väldigt bra skrivit!

Envishet och drömmar

westblom
0

håller med dig Cavia det är så sant som de är sagt,, så har jag också tänkt

[Strawberi]
0

Jag säger enligt vad jag tycker, och som du Ulle säger att det jag tycker kanske inte du tycker.. Men ändå!

Bästa rexuppfödaren det är nog Bergatrollets. Jag lovar hon tar hand om sina djur som ingen annan jag sätt. Hon lägger ned så himla mycket tid på djuren. Och hon har dom bor jätte fint! En pärla rent ut sagt.

Abico
0

#17 - Fast det är väldigt knasigt att peka ut någon eller något som den bästa när man inte jämfört alla befintliga med varandra, och alltså har lika mycket bakom alla. Så om du inte varit hemma hos alla rexuppfödare, sett allesammans hantera sina djur och har pratat med alla så kan du ju inte säga att en av dom är den allra bästa?
Och sen, bäst på vilket sätt då? Föder upp bäst marsvin rent standardmässigt, har bäst djurhållning (enligt dig) eller har störst burar (då krävs det ju som sagt att du kan jämföra med alla andra)?

Självklart kan du tycka att just den här uppfödaren är jättebra och det finns säkert belägg till det, men att säga att den är bäst blir som sagt fel.

Hanna 

FeliciaS
0

Kan inte annat än hålla med #10 och #18 fullständigt :)

Mvh Felicia

godisgrisen
0

Jag håller oxå med #10 och #18.

Misarn
0

Colina har ett omplaceringshem som jag tycker är värt att nämna. Hennes djurhållning verkar väldigt sund och hälsosam.Glad

YlvaW
0

#18 håller fullständigt med. Så vitt jag vet har inte #17 vart hemma hos mig som föder upp rex (445 Pärlemors) och hur hon kan "dissa" mig, och andra, bara så där är lite fräckt. Absolut inget ont om Bergatrollets, hon har jätte trevliga djur och en är duktig uppfödare som månar om sina djur. Men som sagt man kanske ska var hemma hos alla innan man utser en bästa.

Åk runt och besök uppfödare och bilda dig en egen uppfattning det är givitvis det bästa. Sen kan man naturligtvis gå på rekommendationer också.

[Strawberi]
0

Ursäkta mig men jag har en egen åsikt. Verkar som det inte är ok att jag har det? Vet många flera än jag skrev där som är bra. Vet faktiskt även fler som är sämre. Så är det, och jag skrev bara några jag själv tycker om. Inte vad ni tycker, känns faktiskt som jag inte får ha ett tycke just nu. Och jag har inte varit hemma hos alla. Men vad jag VET från mina uppfattningar så är det dom jag skrev. Dom jag sa var inte ens 50% av dom jag gillar och kan rekomendera. Jag sa ALDRIG att någon av er andra var dåliga? Min åsikt jag säger den. Ni kan inte ändra på min åsikt, om det är tillåtet att ha en..

Cavia
0

#23 Nej, du ska absolut inte ändra din åsikt, MEN, kanske fundera lite. I ditt inlägg #9 nämner du en uppfödare som jag undrar om du verkligen känner, annat än det du sett från utställningar. Denna uppfödare är ju allt annat än småskalig, vilket TS har som önskemål. Och vad jag menar med det är att TS kanske nappar på ditt förslag, åker dit och får en chock när denne får se mängden djur!

Som jag skrev i #10, man kan inte rekommendera någon bara utifrån vad man ser på utställning, jag tycker det är oerhört viktigt!

Jag skulle oxå kunna nämna en mängd uppfödare, men jag gör det inte för jag har bara träffat dessa personer på utställningar i ca 10 års tid nu, och tycker dom är jättehärliga och supertrevliga. Men jag har aldrig satt min fot hemma hos dom, så därför kan jag inte säga om dom är, i mitt tycke, bra eller dåliga.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

godisgrisen
0

De flesta har nog redan påpekat det som jag kände när jag läste din fråga att det är omöjligt att göra en sådan lista på vilka som är bra eller dåliga. Själv har jag varit hemma hos väldigt få uppfödare och tänker inte göra ett utlåtande här ens om dem, de andra kan jag inte göra några utlåtanden om.

Den enda jag egentligen vet något om är jag själv och jag tycker ju att jag är skitbra. Det är klart jag är det som är noga med golvtid, mockar alla burar var tredje dag, noga med fodret, åker till veterinären när det behövs, har djuren mitt i lägenheten så jag kan ha kontakt med dem hela tiden, några rejäla stora burar, regelbunden kloklippning och tassvård och livslång support till avsålda djur. Det låter ju bra och jag tycker att det är bra men säkert finns det det de som tycker att mitt sätt att mocka på är fel, det finns säkert de som tycker att jag har för många djur, det finns absolut de som tycker att några av mina burar är för små, det finns säkert de som tycker att burarna i mitt stora burskåp är för långsmala och kanske finns det andra saker som folk kan tycka är dåliga fast jag inte ser det.

Det jag vill säga med detta är att alla uppfödare är säkert inte bäst på alla punkter och att vissa saker som vissa uppfattar som bra inte uppfattas som bra av andra. Samtidigt hoppas och tror jag att de allra flesta uppfödare inom SMF är bra på det mesta och jag är övertygad om att alla vill sina djur väl annars hade de väl valt en annan hobby.

Förövrigt får alla nyfikna som har vägarna förbi mig gärna komma hit och titta på min uppfödning och prata marsvin!

YlvaW
0

#23 Självklart får du ha en åsikt. Men det jag vände mig mot, var att du skrev att Bergatrollets var den bästa rexuppfödaren. Så länge du inte har vart hos alla oss andra som har rex så kan du ju faktiskt inte utse en bästa, eller hur?? Ganska enkelt. Däremot kan du ju tycka att hon är bra och toppen med sina djur (för det är hon juGlad).

[Strawberi]
0

#26 - Precis, fast du har rätt.. Jag får bli en marsvinsuppfödare recetinist.. Heter det så när man ger kriti? ;)

Fast det jag tycker är bra, kanske du tycker är helt värdelöst! Men det vore faktiskt roligt att börja åka och hälsa på folk och se hur marsvinen har det.

marsvin-90
0

#27 (Helt OT kanske) Men du får jätte gärna komma hem hit o se hur mina grisar har de o ge kritik! =)

Lexxi
0

#27 Vilken kul idé :p

Ja du får väl börja med mig då eftersom du redan planerat att komma hit ;) haha

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Misarn
0

Tror att det vore en bra idé att åka och kolla upp hur marsvinen verkligen har det i hemmet. Det kan ju visas en helt annan fasad på utställningar m.m.

parsley
0

Kolla vilka uppfödarnamn som brukar vinna i petklass. Det är inte alltid uppfödarna själva som ställer i petklass utan det är andra ägare som köpt djuren.

godisgrisen
0

#31 Visst kan det vara en bra hint men olika raser har olika förutsättningar att vinna petclass. Nonselfar och selfar är överrepresenterade på finalborden eftersom de ofta har väldigt bra kroppar. Det är bla. därför jag gillar dessa raser bäst men det kanske är lite orättvist mot långhåren som sällan har riktiga kanonkroppar.

Fast kanske kan man kolla vilka uppfödare som själva ställer mycket i pet… de borde ju känna sig säkra på att deras djur är välskötta. Fast det finns förstås olika anledningar att uppfödare väljer att inte ställa i pet alltså andra anledningar än att de har slarvskötta djur som att de inte är roade av petclass eller har så många djur att ställa i ras att de inte hinner båda klasserna. Så det blir inte helt rättvist här heller.

Sen beror det ju fortfarande på vad man anser vara viktigast (lite tjat här) men olika människor anser olika saker vara viktigt.

Jag tycker att rena burar, bra foder (hö), nödvändig sjukvård, bra tassvård, mental och fysisk stimulans (golv rastning), återlämnings rätt till köparna och annan support, burkompisar i alla fall där det är möjligt annars buren placerad intill andra marsvin, minsta burmått efter jordbruksverkets regler helst större och ett engagemang i varje marsvinsindivid är ett måste. Detta är mina krav på mig själv andra har andra krav…