Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1130 ggr
rymz
0

Bitsår eller böld?

Hittade detta under Mys haka häromdan, vad tror ni det kan vara? Det ser mer ut som ett sår som håller på att torka ihop än en böld enligt mig. Men iom att den sitter precis vid strupen vill jag vara extra säker. Får jag inget klart svar här ringer jag till veterinären imorgon.

rymz
0

Ännu en bild.

hultburger
0

Hur känns det runt om? Svullet, hård osv?

I mina ögon ser det ut som det håller på att läka fint, men är svårt att säga säkert eftersom att jag inte kan se och känna på det som du.
Det skulle mycket väl kunnat vara en böld som gått sönder och läkt ihop av sig själv.

Har hon burkompisar, eller något hon kan ha skadat sig på i buren?

Hade jag varit dig, så hade jag haft is i magen och koll på att det läker och går åt rätt håll. Blir det sämre, är veterinären en god idé misstänker jag! Då kanske hon behöver någon medicin för att hjälpa läkningen, men det såg så torrt och fint ut så det kommer nog inte behövas :)

Lycka till!

rymz
0

Det känns varken hårt eller svullet, det känns mer som en skorpa bara. Hon har två stycken burkompisar, en hane och en hona. Jag tvivlar på att nån av dom har orsakat detta så det måste varit nåt hon fått i sitt tidigare hem, jag hämtade henne när hon var 6 veckor. Har inget i buren som direkt kan ha skadat henne, det är väl nåt höstrå isf men det verkar vara orsakat av något större.

hultburger
0

Hur länge har du haft henne? :)

Det skulle mycket väl kunna vara ett sticksår från början, som läkt på utsidan men behållit "skiten" inne i såret, det blev infekterrat = en böld, som gick sönder av sig själv (därav den större skorpan), och nu håller det på att läka. Så länge det inte är rött, irriterat, svullet, hård, varmt osv hade inte jag oroat mig, låt skorpan sitta kvar och håll koll! :)

rymz
0

Har haft henne lite mer än en månad nu. Men bra att jag fick lite svar iaf, ska vara lite uppmärksam och hålla koll på såret. Det som stör mig är att mina andra två marsvin gillar att gå under hennes haka med munnen och börja tugga/slicka på såret, och då hinner det ju aldrig läka ihop. Men vi får se! :)

hultburger
0

Förhoppningsvis är det bara skropan dom lyckas bita bort! I värsta fall får du väl dela buren så hon får gå själv ett tag så det hinner läcka ordentligt :)

Lycka till! Hoppas det läcker av sig självt så du slipper veterinärbesök och allt där till!

FeliciaS
0

Jag tycker inte det ser ut som ett bitsår, mer som en böld eller talgkörtel som spruckit. Men det ser ut som om det redan har läkt ordentligt så du behöver inte oroa dig.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Myosotis
0

Håller med #7 om att det ser ut som en sprucken böld som läkt ihop. Som andra säger behöver du knappast oroa dig så länge det känns torrt & inte svullet/varmt.