blod?
Heej jag är jätte orolig för mitt lilla marsvin.
Molly kissa rött i lösdags, trode då det var tranbärssaft dåhon fått det på den dagen men igen mängder direkt. Hon fck det för att hon har skriket på sistonde när hon kissa. Även Carla skerk när hon kissa bara ett par gånger men gick över med trenbäsrjuse.
Lördagen fick hon tranbär och i går kissa ho också rööt liknande blod. Vad kan detta va hon skriker inte länger när hon kissar hon verkar inte ha ont över huvudtaget.
Men så är det den där läskiga färgen på kisset som oroar mig, trnbären tror jag knappt det kan va som håller i sig så länge.
Vad tror ni, ska i alla fall ringa vet i dag dirket när dem öppnar.
Hoppas det blir bra.. Varför ska hon alltid få besvär med allt???

Nu kissa hon en gång utan att det var rött, och hon skrek inte heller, men kommer ändå ringa vet och se vad dem tycker..

det låter som urinvägsinfektion eller urinsten, ring din vet och hör vad dom säger.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Har tid i morgon 15.20 . Men konstigt att hon inte har ont.
#3 Det kan komma och gå om det är urinstenar, ibland kan de ha kissat ur (?) den och så kommer det nya. Min hane som fick det hade inte ont, kissade rött ibland och när vi var in till veterinären så var det knappt något blod i kisset och på ultraljudet så syndes det heller inte så mkt. Han fick medicin och blev bättre. De sa något om att det kan komma och gå.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Om det är urinsten kan marsvinet ha kissat ut den. Dock rekommenderade min förra veterinär då att man körde en antibiotika-kur då det är stor risk för infektion i samband med detta.
Skulle rekommendera att prata med veterinär.

Var hos vetrinär igår med min lilla molly.
De raka lite på hennes mage för att kunna se med ultarljud. Och det var ingen urinsten.
sen så lämna vi ett urin, de skulle ha till urinprov. Det fanns blod i urinet även om det inte synndes. Det var inte urininfektion..
Han sa att det kunnde var så att hon haft urinsten men kissat ut den då det börja blödda. Det kunnde också vara nått kärl som spruket.
Och så kunnde det ju också var livmorden det var fel på, livmodersinflamatation.
Men han trode inte det då hon inte är hängi och äter bra.. Och buken är inte uppsvullen..
Han sa att om hon blev hännig och slutar att äta skulle vi ringa igen, för då fanns det riskför livmoderinflamatation. Annas skulle vi vänta och hålla koll så hon inte blir hängi och ätr dåligt m.m.
Igår när vi kom hem kissa hon och skrek. två gånger.. Sen efter ett tag kissa hon yttligare 2 gånger de här gångerna var det rött.. hon skrek inte… Bara kissa normalt förutom att det var rött…
Kan det var så att hon kissa ut stenen och sen typ 2 dager efter det slutat bli synligt blod så kommer det blod igen, och att det kanske gör ont ibland när hon kissar. om det är nått typ sår efter en sten.. Eller vad tror ni..
Är så oroligt för henne, skönt att det inte fanns någon sten men om det är livmoden så är det ju inte direkt bra heller..
Om det var livmoden skulle man börja fundera på att ta bort livmoden, men det är ju en stor risk med det.. då de måste sövas. oc mednisering får de väll lätt tillbaka det..
Alltså molly du måste bara bli frisk så är det. Du måste det..
Jag älskar dig så mycket <33
Inlägget redigerat av administratör då det innehöll svordomar, vilket bryter mot iFokus allmänna regler- se sajtreglerna.

Nu har jag hört av mamma och becka att molly troligen kissat, dem såg dock inte när hon kissa.
När becka kom upp till dem satt molly framför en kiss pöl och aldelse blöt i rumpan, Carla var inte blöt i rumpan så det borde varit molly som kissa… I alla fall så syndes inget blod, hoppas bara hon inte hade ont när hon kissa…

Nu har de sätt när hon kissa :D inget skrik och inget blod som syndes :D Hoppas det forstätter så nu också… Becka ska kolla i morgon och se så det inte är några problem då heller, sen i hegen ska jag kolla henne och gosa med henne massa :D
Om det visar sig vara livmoderinflammation kan det behandlas med antibiotika :) Min 4åriga hona fick livmoderinflammation och jag fick välja mellan antibotika eller operation. Då hon är så pass gammal valde jag antibiotika och hon blev friskförklarad någon vecka efter behandlingen :)

#9 Hur vart hon kissa hon blod? Vart hon hängi och inte åt som hon skulle?? Hade hon onte när hon kissa??
Vad bra att allt gick bra för din lila tjej :D
Men kan dem få tillbaka det lätt om man inte opererar??
Hon kissade aldrig blod. Det började med att jag upptäckte att hon satt och skrek jättehögt när hon försökte kissa/bajsa. Trodde jag… Det visade sig att hon skrek av livmoderinflammationen.
Jag prövade att massera hennes buk, mellan spenarna och nedåt i cirklar. Då kom det bruna flytningar som luktade fruktansvärt illa.
Tog henne till veterinären och veterinären sa att hennes livmoder var dubbelt så stor än vad den skulle vara.
Veterinären förklarade för mig att det finns en risk för att livmoderinflammationen ska återkomma, men jag var villig att chansa. Operation var helt uteslutet så det stod mellan antibiotika eller avlivning.
Hon fick Baytril i åtta dagar kombinerat med Alizin första, andra och åttonde dagen.
Det var i slutet av juni hon blev sjuk, friskförklarad någon vecka senare. Hon har varit frisk sen dess :) Dock tog det ganska hårt på henne och får hon livmoderinflammation igen tror jag inte att jag låter henne gå igenom samma behandling igen.

Hon kissa idag utan att skrika, hon blev inte blodig i rumpan. Men hon kissa i tunlen så becka hade svår att som om det var blod i kisset då tundlen är in klöd med röd fleec. men troligen inte efter som hon inte fick blod i rumpan. Och det har hon fått alla andra gånger tror jag.
Hoppas allt är bra nu, hoppas hoppas hoppas…
Älskar dig min lilla nalle björn Molly <33