Diabetes
Hej!
Jag har ett marsvin på fyra år. På sista tiden har hon råkat ut för mycket. Hon har fått massa knölar på magen. Snea tänder som har gjort att hon ätit dåligt. Då har det bildats gaser i magen som har tryckt på lungorna och hon har andats med ett konstigt knorrande ljud. Nu är hon frisk men hon går fortfarande ner i vikt. Irma äter bra, hon visslar massa efter mat! Trots det går hon ner. Vi matar henne med Critical Care och stoppar åt henne extra. Men Irma som brukar, väga 1,10 väger nu precis ett kilo. Hennes knölar har blivit betyldigt mindre, hon kissar också ovanligt mycket. Har hon diabetes?
Jag hade ett marsvin som fick diabetes. Han slutade äta och drack mängder av vatten och såg allmänt ruggig ut i pälsen. Jag var till vetrinären som konstaterade diabetes. Han tog prov och han sa att det går inte att göra så mycket utan jag fick avliva honom. Det är svårt att avgöra om ditt marsvin har diabetes. Någon annan kanske har någon annan åsikt så jag lämnar det med min egen erfarenhet.
Har hon gått ner 100 gram alltså? Det är inte så mycket, 1 kg är fortfarande en väldigt bra vikt :) Äter hon ordentligt med hö? Vilka grönsaker får hon?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tycker att man borde kunna "behandla" diabetes och andra vanliga sjukdomar för smådjur också. Tänk vad mycket som finns för att behandla mänskliga sjukdomar liksom. Såklart inte samma mediciner och samma metoder men något borde man göra.