Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2370 ggr
liliane
0

Hakböld

Upptäckte en stor hakböld på min marsvinshanne i förrgår. Igår var jag hos veterinären (limhamns veterinärspraktik - helt underbara, rekommenderas) där de tömde bölden och sköljde ur den och gav honom en antibiotikaspruta. Ger honom marbocyl, vilka han verkar tåla bra än så länge.

Iallafall till frågan.. Det känns som att bölden är tillbaka redan! Kan det vara så? Har försökt trycka lite på den (efter att jag pillat bort ruvan), men det kommer inte ut något. Hur hårt ska man egentigen trycka? Ingångshålet är litet.

Vill liksom inte mixtra eller experimentera med honom. Har läst lite att man ska skölja bölden varje dag tills den har läkt, men det sa de inget om igår. Har liksom ingen koll på förloppet på en böld..

Ska också säga att han har tappat en tand i underkäken sedan några veckor tillbaka och den har inte vuxit ut igen. Hur snabbt ska en tand egentligen ta på sig att växa ut? Ser inget tecken på att det kommer ut en ny än. Vet att det kan vara oraken till bölden, men man hoppas ju inte på det såklart.

Ps.Försökte ringa veterinären under dagen, men kom inte fram..

FeliciaS
0

Om bölden är ganska stor så blir det en liten svullnad efter att den är tömd, och innan huden har dragit sig tillbaka.

Se till att trycka ut allt var (tryck tills det kommer blod, då är öppningen helt ren) och sedan kan du tvätta med utspädd väteperioxid. Så fort bölden läkt ska du inte vara där och trycka (försöka öppna upp den igen) utan då måste den läka. När du ser att den gör det, dvs. när det har blivit en sårskorpa, kan du tvätta med koksaltlösning varje dag tills det ser fint ut och den har dragit ihop sig.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

liliane
0

Tack för svaret!

Det är en sårskorpa. Tycker att den känns lite mindre idag. Är ungefär som en vindruva. Kan det vara enbart svullnad? Den var ungefär som en pingisboll innan tömningen..

Kanske får vänta och se om den läker. Annars funkar väl koksaltlösning? Öppningen är så nära munnen så det känns inte så bra med väteperoxid.

hultburger
0

Marsvinsvar är mycket tjockare än människovar och "rinner" inte ut av sig självt. Både min egna erfarenhet och vad veterinärer har sagt till mig.

Så för att få ut något måste man tyvärr trycka rätt hårt. Men å andra sidan är det skönt för marsvinet när man "plågat" dom färdigt och fått ut det. Slippa trycket innifrån bölden :)

Lycka till och hoppas han blir bra snart!!

liliane
0

Han blev bra utan att jag behövde tömma igen :) Tack för alla svar!

hultburger
0

vad skönt :)