Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3471 ggr
gickan87
0

Navelbråck...

Hur mycket påverkas ett marsvin av ett "stort" navelbråck?

Får man räkna med omständigheter när hon är äldre? kan det påverka hennes livstid och övrig trivsel?

Att en hona med stort navelbråck har avelsförbud förstår jag självklart, men om hon av någon andledning skulle bli lite tjockare än hon borde?

MVH Erika :)

gickan87
0

Vill gärna veta då jag funderar på en liten bebis som har ett stort navelbråck….

[jejjas]
0

Jag har en hane som hade navelbrock som liten men det försvan ju äldre han blev å nu syns där inget alla :) du har ingen bild på det?

gickan87
0

#2 Nej, det är ju inte mitt marsvin utan hon finns hos en uppfödare :)

[jejjas]
0

okej, det kan försvina å det kan även finnas kvar hela livet svår å säga när ma inte ser det

gickan87
0

Kan ju be uppfödaren om en bild :)

[jejjas]
0

Ja gör det :)

lukasfelix
0

Jag vet inte om det är samma för marsvin men andra djur (och människor) med navelbråck kan ju få stora problem, eftersom att det är som en "öppning" under huden där inre organ kan leta sig ut.

gickan87
0

#7 Det är just det jag funderar på. Vill inte skaffa ett djur som från början har med sig en sjukdom som kan bli väldigt allvarligt längre fram.

Royalz
0

Jag har en katt med navelbråck och hon är snart 15 år :)

Emmsann
0

Är det bara jag som inte vet vad navelbråck är? Oskyldig

//Emma

lukasfelix
0

#8 det vet man ju aldrig hur det går, bästa vore väl om en veterinär tittar på det men käänns ju inte som det finns så många kunniga.

[jejjas]
0

#11 jag lät aldrig någon vet kolla på min hane som föddes med brock, Utan det gick till baka av sig själft han är i dag 1.7 år :)

lukasfelix
0

#12 tur för dig men det kan ju faktiskt bli riktigt dåligt. Din hade antagligen inte ett stort bråck då och det jag menar med att någon ska kolla det är för att se hur stort det är. Dumt att chansa på att det ordnar sig istället för att kolla upp det när det är som lättast att åtgärda, innan problemen börjat

kawaiichou
0

Vad är navelbråck ;o

Royalz
0

Ni som inte vet, sök på google!

[jejjas]
0

#13 det jag gjorde åt det va att dagligen trycka det innot, så till slut stannade det inne, och den största anledningen att det blir navelbrok är att mamman är slarvig när hon biter av navelstängen..

Lyan
0

Det finns navelbråck som bara är som en liten "bulle" där hålet inte är tillräckligt stor för att göra skada

Sedan finns det större där hålet är så pass stort att fett kan glida ut i bråcket ännu större kan även tarmarna glida igenom

Och det allra värsta där ungen föds med tarmarna utanpå magen

#10#14 Ett "hål" där navelsträngen suttit, detta ska sluta sig direkt men ibland gör det inte det och ett bråck bildas

kawaiichou
0

#17. Ah, okej, låter inget vidare bra :(

Emmsann
0

#17 Vad gör man om en unge föds som du förklarade med tarmarna utanför? Det går inte att åtgärda kanske? Efter lite googlande på bilder så förstår jag vad ett lätt navelbråck är iaf :-) Tack!

//Emma

Lyan
0

#18 Nej, det kan gå illa om man har otur, är bråcket litet och har möjlighet att växa ihop sjulv gör man inget men stora bråck måste opereras

#19 Hejdå så fort som möjligt Gråter

lukasfelix
0

Om det är ett allvarligt navelbråck ska man inte trycka på det, kan förstöra så mycket mer än det hjälper.

Lexxi
0

Vi har en kattunge här hemma med navelbråck. Vi fick rådet att massera det ca 10 minuter/dag för att få det att minska. Och man märker tydligt skillnad när man gör det.

Har man tur kan navelbråcket försvinna när djuret växer om man ser till att massera varje dag, men det är ju absolut ingenting man kan vara säker på.

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

lukasfelix
0

Ett stort navelbråck försvinner inte av massage, det måste opereras

Emmsann
0

Jag kan inte tänka mig att det försvinner helt men det kan bli mindre och mindre synligt iaf!

//Emma

Lexxi
0

Slarvigt skrivet av mig, ber om ursäkt.

Självklart fungerar det bara att massera om navelbråcket inte är alltför stort från början. Och försvinner gör det så klart inte heller. Det kan däremot bli så pass litet att man inte behöver tänka alls på det.

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

gickan87
0

Misstänkte nästan att det kan/kommer gå illa med ett stort navelbråck om man inte gör något åt det.

Tack för svaren alla!