Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 16720 ggr
hultburger
0

Svullen snopp

Min ena marsvinspojks snopp har varit svullen ett par dagar, är det någon som vet vad det kan bero på? Finns det möjlighet att dom kan få svamp?
För att beskriva ytterligare är det som att han inte får plats med att dra in den för att den svullnad. Men det är inte rött, flammigt, irriterat eller något sådant. Han ömmar inte heller.
Har sett svullnaden tidigare på hanar men det har bara varit över en dag, och nästa dag har det varit "återställt". Men nu har det hållig i sig ett par dagar.

Har tvättat och provat olika underlag utan resultat…

Tips mottages! :)

luneas
0

Har du tryckt fram hela snoppen och kollat så att det inte är något som har fastnat och så att säga "stasar" den? Särskilt på långhåriga hanar kan det lätt bli så att päls virar sig runt snoppen och hindrar den från att dras in igen. Tryck fram den helt, rensa bort eventuellt skräp, skölj med ljummet vatten och dra fram förhuden över den igen så brukar den stanna kvar där inne. :-)

hultburger
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svaret. Jag har tvättat och gjort det du säger utan att det blir bättre.

Här är en bild på hur det ser ut!

luneas
0

Jag tycker att det där ser normalt ut. Han ser bara ut att ha mycket förhud så att säga. Det är ju inte själva snoppen som du ser utan bara huden runt omkring.

hultburger
0

Jag har haft honom i snart fyra år, och det där är INTE hur det brukar se ut.

Men tack ändå. :)

gickan87
0

Jag tycker han ser lite svälld ut. Och jag ser något/några hörstrån som sticker ut från sidorna. Kanske kan vara ett liiitet sår någonstanns?

MVH Erika :)

hultburger
0

Alltså, det du ser, (som jag tror att du ser) är bara lite spån/hö som fastnat, eftersom att han "släpar" det i backen när han går. Han tvättat och kollat noga, men det är klart, han kanske har något sår, ingen aning! Han ömmar inte ialf :)

Får väl ta och boka en tid för veterinär, för det kom över en natt, hux flux, förstår inte alls vad det beror på xD

Mari
0

Letade fram en tråd som kanske handlar om samma sak?  jag upplevde att mina hanar, när de blev äldre fick mer hud och såg lite svullen ut. Kanske är bara är något pga åldern?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lyan
0

En hane jag hade innan svullnade också rejält och fullt med vitt smörjklegg, stank fruktansvärt. På honom hittade vi en bit spån som gått upp ända upp i urinröret, syntes inte om man bara krängde ut snorren utan vi fick vara flera, jag och två djursjukvårdare, en som höll, en som höll ut snoppen (ända ut till de små piggarna de har längst ut) och en som tog spånet med en pincett. Har aldrig sett en lyckligare gris efteråt :-D Som han kråmade sig och kurrade på vet.bordet :-P

Tyvärr försvann inte klegget, fick tvätta ofta. Han avled efter kastrering (jag missade att han slutade äta Gråter) för att se om det kunde vara hormonrelaterat

Crania
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena skinny har just så där. Han är två år och har haft det sen han var ca fem-sex månader. Enligt veterinären är det extra mycket hud bara.I början hade jag spån i burarna och då var han ganska irriterad och röd pga att det krupit in spån när han dragit rumpan i det. Nu har jag fleece och han är inte röd eller irriterad längre.

Buffen
1

Ser ut som "Cauliflower willy" - läs mer om åkomman här och här 

här fanns nån bild

merinfo

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Lyan
0

#10 Det var hemskt vad du har koll på marsvinssnoppar :-P

hultburger
0

Tack så hemsmkt mycket för alla svar! :)

"Cauliflower willy" är nog det som han har fått! Vad sjutton, hur mkt skavanker kan marsvin få och varför alla skumma namn? :)

Ska till Blå Stjärnan med honom imorgon och visa upp det så att det inte råkar vara något som fastnat eller annat skumt, typ svamp. Men känner mig inte orolig längre, känns nästan onödigt att åka in (Men hellre än gång för mycket än för lite…) Vad gör man inte för sina älsklingar? :)

Tack igen alla!

Ifall fler läser denna tråd, finns det fler ute i riket vars marsvin ser ut såhär? Står att det är vanligt nämligen… :)

Mari
0

Min Tabasco hade lite sådär sista året han levde, har dock ingen bild på det, sedan har jag knappt haft några hanar, har en kastrat nu så vi får väl se om det utvecklas något på honom för Tabasco är hans pappa så det kanske är något som går i släkten?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se