Höförbrukning hos dig?
Hur mycket hö går åt per vecka?
Hur många marsvin har du?
Övriga djur som också äter hö?
Vart inhandlar du ditt hö? (Butik, bonde, djuraffären osv)
Tänkte det kunde vara kul att veta :)
MVH Erika :)

Här hemma går det åt ca ½ 15 kg bal per vecka. Hade till idag 7 marsvin men nu har jag 9 totalt så kommer gå åt några fler strån i veckan nu :)
Finns även 4 kaniner här hemma som är med och käkar av höt.
Har tidigare köpt mitt hö av en bonde, men nu när det är snö så törs jag inte åka den vägen då den är så smal och har djupa diken så nu över vintern kommer jag köpa hö på Granngården.
Finns en liknande tråd där jag räknade på hur mycket hö det går åt här varje vecka. Det landade på ca 0,5 kg/marsvin och vecka. Jag har 4 grisar just nu, så i genomsnitt 2 kg hö/vecka går det åt här hemma.
Jag har en häst också, men hon får mestadels hösilage och det köps separat mot marsvinens.
De senaste gångerna har vi köpt hö på Naturnära, men annars brukar det bli 12 kilosbalar från bonde och det höet har varit det bästa jag fått tag i.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Oj vad svårt, jag måste börja kolla upp detta!
Vi har även 3st kaniner förutom 5st marsvin så vi köper småbalar av en höbonde, tror vi köpte 11st sist som det väl är ca 12-14kg i.
Ska försöka komma ihåg nu att mäte hur mkt hö det går åt i veckan, kan vara bra att veta!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Alldeles för mycket just nu :-/ Marsvinen är inte alls nöjda med strukturen på höet och lämnar mer än hälften hur hungriga de än är :-( Stråna är väldigt långa, smala och sticksiga, såna strån som är helt kala och sedan kommer det liite ax högst upp
Förrförra året hade jag UNDERBART hö, grönt, fräscht och riktiga gräsblad, såg så gott ut så till och med jag var tvungen att smaka :-P Gick väldigt lite eftersom grisarna åt allt av det. Tyvärr är det fler som vet hur bra hö han har så jag har kommit försent och allt var redan sålt :-( Förra året hade jag skithö, sticksigt och alldeles för sent slaget så axen ramlade av, fick stödfodra med lucern
#1 Vad är det för hö du köper på Granngården, kostnad, hur mycket och vilket märke?
Jag var nämligen på Granngården häromdagen och killen i kassan sa att de endast hade 110L hö från Dogman för 119kr (tror det var något sånt). Hö i balar för hästar har de inte och de har samma sortiment som resten av Granngården i Sverige.

#5 Har inte köpt själv ännu men en kompis köper hästbalar i sopsäck. 150:- och då ska de väga runt 15-20 kg. Vet inte om de har det på min granngården heller. Men i Borlänge finns det iaf.
Jag köpte nyligen hö från bonde, 12kg-bal, så det ska bli intressant att se hur länge den räcker. Förra 5kg-påsen gick åt för 4 marsvin på cirka 3 veckor, dvs 0,4kg hö per vecka och marsvin. Nu borde höet alltså räcka 7 veckor ungefär. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#5 Jag köper höbalar på Granngården i Uppsala, det har jag gjort i många år. I år är det superbra hö. Det finns 110l säckar men jag har aldrig köpt dem men det är nog inte Dogman de säckarna ser omärkta ut. Så sortimentet verkar inte vara samma…
Köpte hö på Ica för någon vecka sedan. Gillade inte riktigt förpackningen för allting var PACKAT jättehårt, men det var nödfall och det luktade ganska gott.
Men påsen låg på ca 1 kilo och efter att jag och mamma delat upp den i två påsar (man fick knappt ut höet för det var så packat) så har dom på en vecka ätit upp ungefär hälften..
Vart är bäst att köpa hö någonstans i närheten av Göteborg/Partille :) ?
Hos mig hår det ca 25 kg på 1½ vecka
men så har jag 23 marsvin med
.
Jag får hö av min chef då hon tyckte 80 kr balen va för dyrt, å av det höt jag får av henne lämnar inte marsvinen mycket utan det är ganska så rent på morgonen när jag fyller på nytt 
För mig går det åt ca en bal var 3:e vecka ungefär. Vet inte hur många kilo men köper det väldigt billigt av en som har häst på ridskolan och jag betalar billigare än vad andra får betala för samma hö. Fick ta 3 balar för 50kr sist :) Detta höet är kanonfint! Mjukt och supergrönt!

Ungefär 1 kg i veckan. Har bara 2 3 månaders marsvin så de är inga storförbrukare(ännu :P ). Jag köper hö från mataffären för jag tycker att det luktar bättre än det hö som böndrna i närheten har.
En bal på ca 10 dagar… 28 marsvin.
Har en sån antonius (?) tvättkorg med höet i, en sådan tar slut på ca en vecka, men jag slösar ganska mycket då jag bara kan komma ner till marsvinen två gånger om dagen och vill att de ska ha tillgång till höet dygnet runt.
Men det går när man får gratis hö av en bonde ;D
Juste jag har tre marsvin :-)

I veckan tror jag att det går åt ungefär 90liter hö för våra 4 marsvin. Ska dock köpa hö från en närliggande bonde men har hitills köpt hö från doggman som finns att köpa både på granngprden,djurmagazinet och stormarknader så det är väldigt lättillgängligt. Men vi har bara 4 marsvin som äter

Här går de åt mellan 20-25Kg hö på 1 vecka, o ja har just nu 24 marsvin.
Jag räknar på ca. 0,5 kilo/marsvin i veckan. Lite beroende på ålder och storlek för alla äter ju inte lika mycket. Så runt fem kilo i veckan på mina nio marsvin blir det.
Och jag köper från bonde.
Hanna
Jag förbrukar nog medelmåttigt med hö. Hemma hos mig är det tre (snart fyra) marsvin och sex kaniner som ska mättas. Det går väl åt ungefär en liten bal hö, som förövrigt är kanonfint, per två veckor. Skönt är väl det att jag inte betalar för det utan pappa fixar wii-spel till familjen och hans, som vi får höet av, barn.
//Emma
I sommras plockade jag lite hö hemma hos min mormor o morfar som har åkrar som dom klipper. Det blev väldigt mycket. Men nu till vintern börjar det ta slut och jag köper hö på min zoo-butik. Det är alltid färskt. Det går kanske åt en 1 och en halv hög pappers påse med hö i veckan för mig. Mina grisar är galna i hö:P
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Köper kanonfint hö hos en bonde i närheten, och det går väl åt ungefär 1½ kg hö i veckan till kaninen och marsvinen. Sen går det åt cirka 125kg hö/vecka till hästarna.. :)