Marsvin + kanin
Jag har en fråga som jag vill ställa till er marsvinsägare eftersom att jag finner den intressant. Vi kaninägare har redan diskuterat frågan.
Jag tänkte fråga er om ni marsvinsuppfödare skulle sälja Ett av era marsvin till en köpare som då skulle låta marvinet bo i samma bur som en kanin?
Jag ställer inte frågan för att jag själv funderar på att ha så, utan för att mina faktaböcker här hemma säger att marsvin fungerar väl tillsammans med dvärgraser (hos kaniner) medan det i forum på iFokus nämns som väldigt olämpligt.
Det vore kul att höra vad ni själva tycker!
Absolut inte!
Nej det skulle jag aldrig göra.
Hanna
Ok! Kontentan av detta är väl att faktaböckerna om marsvin/kaniner bör uppdateras :)
Marsvin ska bo minst 2 och 2 :) En kanin ersätter inte en marsvinkompis :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nepp det skull jag absolut inte. Marsvin måste alltid vara minst två. Jag rekomenderar inte att ha marsvin och kaniner i samma bur men att rasta dem tillsammans och ha buararna intill varandra tycker jag är helt okej om djuren inte är aggressiva mot varandra.
Okej, nu är jag inte uppfödare, men det är kanske okej för mig att svara ändå, hur jag skulle ha tänkt.
En kanin och ett marsvin - aldrig! En kanin och flera marsvin… där beror det lite på. I en gallerbur av vanlig storlek - aldrig. En relativt frigående kanin som hoppar in och ut från bokhylleburen skulle däremot kännas helt okej, där har ändå båda parter möjlighet att fly ifall det skulle bli bråk. Jag instämmer även med #6, att rastning ihop och burar intill varandra är okej. Men så fort de visar sig aggressiva mot varandra gäller förstås omedelbar separation. Sen så måste kaninen vara av en liten ras, allra helst en dvärgkanin.
Men det är givetvis inget att föredra ändå.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
jag har haft kanin av dvärgras tillsammans med minst 2 Marsvin, men tycker att det då är viktigt att kaninen ska kunna komma bort från marsvinen men att marsvinen också ska kunna gömma sig. dock var kaninen en unge.
Tack för alla svar!
Nu har jag kikat närmare i mina böcker och ser att det är de gamla böckerna som skriver om marsvin och kaniner tillsammans, inte de nya. Dock visas bilder på marsvin och kaniner tillsammans i de nya böckerna, men där står det inget om att bo tillsammans utan snarare umgås utanför buren tillsammans.
Jag har just nu ingen kanin men tidigare har jag haft både kaniner och marsvin samtidigt. De har alltid rastat ihop eftersom mina kaniner sprungit lösa alltid då vi varit hemma därför har de liksom mötts. Det har aldrig varit några problem med deras relationer däremot har det varit en del problem vid de tillfällen då de bott artblandat i samma bur. Lite småtjafs som lätt hade kunnat leda till skador om inte kaninen Neville varit så himla snäll. Det största problemet var att marsvinet fick infektioner i sina tassar som visade sig bero på att han inte tålde kaninkiss. Så är det ju fortfarande så att även om de kommer överens och trivs i varandras sällskap så är umgänget med någon/några av samma art absolut viktigast.
Utöver skaderisker mm som andra skrivit, har jag läst att en kanins bakterieflora i tarmen kan vara skadlig för ett marsvin. Finns tydligen bakterier som marsvinen kan dö av som värst. (!?)
Själv hade jag aldrig satt ihop ett marsvin med en kanin ialf, arter ska vara tillsammans dvs marsvin-marsvin, kanin-kanin anser jag! :)
#11 Mina har ALDRIG drabbats av det, inte heller mammas marsvin som har umgåtts med marsvin. Det är VÄLDIGT liten risk att ett marsvin blir sjuk av det. Kanin är inget flockdjur, utan kolonidjur så dem behöver inte ha en artfrände, dem är inte samma behov av det som marsvin är som är flockdjur
Tycker att man kan rasta marsvin och kaniner ihop men dem ska inte bo ihop dygnet runt OM man inte har väldigt stor yta, och helst ska kaninen inte vara mycket större än typ hermelin.
#12 Minns bara att jag läst det någonstans :) Hur ofta det inträffar misstänker jag är 1 på 10 om inte ännu mindre!
Kan ingenting om kaniner, är inget djur jag vill ha, så kan inte påstå att jag kan något om dom. Däremot vet jag kompis som har/haft och jag har alltid upplevt att två kaniner tillsammans trivs väldigt bra, att ha en ensam känns ju nästan lite tråkigt för den ensamme? Eller?
#13 Ja det är nog något sånt :)
Det är olika, min ena hona trivs inte med andra kaniner alls. Vissa kaniner trivs med andra kaniner andra inte:) Och ska man ha två kaniner ihop ska man ha hona+kastrerad hane eller hona+hona (men det kan börja slåss när dem brunstar även om dem är uppväxta med varandra).
#13 Det kan bli tråkigt, men det behöver inte alls bli det. Det är inte samma sak som med marsvin, att kaniner måste bo med någon. Jag har två helt underbara hankaniner som bor i varsin bur och så länge de får mycket uppmärksamhet av oss här hemma så trivs de väldigt bra. :)
#11 Det handlar om bakteriefloran i lungorna. Kaniner bär på en bakterie som kan orsaka lunginflammation hos marsvin. Det är dock inte mycket att oroa sig för.
Jag har läst om det och det visade sig att risken för det verkligen är minimal. För att ett marsvin ska smittas av bakterien krävs det att en kanin hostar/nyser rakt framför ett marsvins ansikte och att marsvinet på samma gång andas in det(antagligen ganska mycket av det också) eller att marsvinet och kaninen sitter med nosarna tryckta mot varandra under en längre period. Men hur ofta sker detta? Nästan aldrig.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.