Operation av Peach
Hej, nu har våran älskade peach blivit dålig och fått en "vårtliknande" knöl på sidan. Har behandlat henne i tre dagar och ska behandla 3 dagar till men ser ingen förändring förutom att hennes päls är ruggig och flottig.
Har varit till veterinären och ska smörja med Hydrokortisonsalva och ge extra mycket c-vitaminer till henne. Veterinären visste inte helt vad det var men hoppades på en irritation men att det kunde finnas en minimum chans att det skulle vara cancer.
Skulle det inte bli bättre så skulle vi komma in på Onsdag igen och ev operera men med tanke på att marsvin är så känsliga mot narkosen så tvekar jag. Jag älskar verkligen peach extremt mycket och skulle göra allt för henne men vet inte om det är mer elakt att låta operera henne och hon kommer bli sämre och kanske avlida under operationen.
Sen ett till dilema är att operationer är så dyra och hon är inte försäkrad. Hur skulle ni göra i min situation!?
(sätter in en fin bild på henne i somras)
Mår hon dålig av knölen? Är det som en böld eller bara som en hård knöl?
Hanna

#1 Igår när jag skulle smörja in den pep hon men hon var säkert ganska öm. Hon har varit ganska trött och hängig men idag så poppade hon till efter att hon fick paprika och mitt hjärta slog en glädjevolt <3
Knölen är som en vårta kan man säga, den är väldigt blodröd men det finns ingen vätska i den och den sitter bara i skinnet.
#2 Jo jag försöker att inte vara självisk heller men man vill ju så gärna behålla henne vid liv. Jag vill känna att vi ger henne en värdig chans och att hon på något vis visar när det får vara nog. Både jag och min sambo har väldigt starka band med henne men hon skiftar ganska bra i hur hon mår. Ibland äter hon knappt någonting och sen kan hon äta som om hon inte ätit på flera dagar.
Svår situation, hur gammal är hon?
Sitter knölen bara i huden borde den vara lätt att ta bort
Sedan är det ju som sagt hur hon mår, är hon störd av knölen hade jag tagit bort den, om inte, låtit den sitta och avvakta.
För att veta om det är cancer behövs väl en biopsi, det borde kunna tas med lokalbedövning och sedan bestämma om knölen ska bort eller inte.
Sedan beror allt även på hennes ålder, kondition och din plånbok (dessa jäkla pengar :-()

Knölen sitter bara i huden och med tanke på att hon är så pass ung som hon är (6mån) så borde det inte vara någon större fara. Jag har pratat med veterinären men hon tyckte att vi skulle operera och ta prover utifrån det då man kanske inte får ut något svar av en biopsi, och man utsätter henne för onödig stress enligt henne.
Då skulle vi hellre operera nu på onsdag om det visar sig att det inte blivit bättre, men då är det en penga-fråga istället.
Hon är tydligen mager enligt veterinären så hon är inte heller i det bästa skicket, vi skulle ha henne för sig själv men hon blev bara mer stressad av det. Sen skulle vi ge henne c-vitamin tillskott och hon verkar piggare men sen vänder det och hon blir slö och pälsen ser inte fin och blank som den ska.
Jag tycker att det låter som om hon skulle kunna ha någon infektion, och alltså behöver få antibiotika. Hydrokortison kanske hjälper lite men det är ju en salva och jag antar att det bästa är att verkligen få in antibiotikan i kroppen, inte bara behandla utifrån.
Och sen ser jag inte alls varför hon ska ha extra c-vitamin? Jag förstår inte på vilket sätt det skulle kunna hjälpa henne, om hon inte har c-vitaminbrist… Men symptomen på det är helt andra.
Min gissning är att hon stuckit sig på något/ blivit biten och sedan har såret blivit infekterat. Kan det vara något sådant?
Ärligt talat skulle jag inte låta en veterinär som bara gissar på vad det kan vara och ordinerar extra c-vitamin (mot ev. cancer?) operera något av mina marsvin. Det är ganska stor skillnad på en irritation och en cancertumör…
Hanna

Hon sa att det kunde bara vara en irritation som gjorde att det såg ut som det gjorde och att den var hårlös, men chansen finns ju alltid att det var cancer. Det är mina första marsvin och jag har aldrig sett något liknande på dom djur vi haft förut så jag har inte en aning om vad det kan vara.
Jag tror inte att hon lyckats stuckit sig på något då det inte finns några utvärtes sår eller skorpor. Har en tid på onsdag då det skulle finnas tre marsvinskunniga veterinärer på plats så jag hoppas att jag får bättre hjälp av dom, då har vi även en tid inbokad för operation om vi skulle gå så långt.
Jag vill bara att hon ska bli frisk <3
Jobbigt läge, och det skall alltid vara tal om alla pengarna!:( Det verkar nästa bara veterinärern behandlar för att tjäna pengar. Fast dom gör ju bra saker också!
alva-m-t
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#9 Ibland syns det inte att de stuckit sig. Kan du inte be dem att kolla om det är böld först?
Sedan kan det vara en "talgknuta" också, jag vet att de kan bli väldigt stora men jag har ingen egen erfarenhet av det.
Är det elakartad cancer så är det nog rätt kört :-( men det finns godartad cancer också och då är chansen till tillfrisknande mycket bättre :-)

#11 vi skulle behanda mot att det kunde vara en infektion, men skulle det inte bli någon förändring så skulle vi operera men när vi fick reda på hur mycket det skulle kosta så har vi helt enkelt inte råd
men jag hoppas att den veterinär vi ska träffa imorgon kan säga vad det kan vara om inte annat så kommer vi nog låta henne somna in.
#12 Har du börjat behandla? Märks det någon skillnad?
Vissa bölder är sega och tar lång tid att mogna, Udo hade en böld stor som en golfboll som inte mognade tillräckligt för att tömmas på typ en månad, ingen skillnad efter antibiotika.
Lokalbedövning och sticka hål på knutan och se vad som kommer fram?

#13 jag har börat behandla och är inne på dag 5 och det märks ingen skillnad, ska in till veterinären på återbesök imorgon så ska vi se vad vi kommer fram till. Hoppas på det bästa men förbereder för det värsta . . .
#14 Ska hålla alla tummar, tassar och tår vi har på att det bara är en böld!

Har varit till veterinären nu och det visade sig bara att det var en blodböld och att det var hennes burkompis Humba som har bitit henne, så nu vet jag inte hur vi ska göra med flockarna.
Funderar på om man kan sätta in en kastrat till Humba och Peach, så att det blir han som bestämmer och lugnar ner det mellan tjejerna. Är det en bra ide!?
Men håller dom på och bråkar hela tiden?
Det händer även mellan de bästa vänner att det blir smågnabb och någon biter ifrån lite för att få största paprikabiten t.ex. vanligen blir det bara ett litet sår då men har man otur kan det bli värre som i Peach fall. Om du inte sett något bråk och dom går bra ihop så tror jag faktiskt inte att det är någon fara att låta dom gå som dom är nu.
Som sagt i den andra tråden så skulle en kastrat säkert kunna lösa problemet med bråket, om det är något.
Hanna

Humba har varit på Zooie och bitit ett rejält sår så att vi varit tvugna att dela på dem, Peach och Humba smågnabbar har märkt att Peach blir lugnare utan Humba springandes i buren.