Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 3339 ggr
monkan
0

Marsvinsprat

Pratar era marsvin mycket? Är det någon som vet skillnad på gladkutter och missnöjdkutter?

Våra marsvin pratar en del. De kurrar och murrar mot varandra, de kvittrar när de hör mina steg på morgonen (=mat!!), de hackar tänder, och har en del andra kutterljud för sig - samt ett mycket tydligt VILL INTE pip tex när jag tvättar sår på nosen och sånt. Sen har de ett lockrop när den ena är ute ur buren och den andra är inne - de skriker "var är du??" Ganska kul egentligen - jag trodde marsvin var tysta tråkiga djur tills vi fick ett par Skrattande

Diana61
0

Det är just detta som är så trevligt med marsvin, att dom har ett så utväcklat språk som dom har. Det är ett himla kvittrande, kuttrande, kurrande, tjutande, pipande om dagarna. Även lite tanghackande när de är arga på varandra. Det finns ett kurrande/kuttrande som tydligen är ett ljud som betyder "jag gillar ej ljudet". Skrammla med ett par nycklar så får du höra. Ett kort litet kurrande.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0

Mina marsvin pratar mycket. När man kommer i trappan på morgonen och vid 20-tiden piper (skriker!) de jättehögt, för då vet de att det är matdags… =) När jag ställer mig nära buren kommer Calypso alltid fram och pratar med mig. Jag känner mig så dum som inte kan förstå vad han säger. För efter ett tag slutar han och lägger huvudet på sne som om han säger "Nå, vad tycker du?"… Jag försöker prata med honom så gott det går på människospråk men det tycker han nog är lite trist =P

När ett ovant eller högt ljud hörs säger marsvinen ifrån genom att kuttra, som Diana sa. På www.marsvinsplaneten.nu kan man lyssna på ljud från marsvin och få veta vad de betyder :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[MatildaW]
0

Hehe, mina små grisar springer omkring, hoppar som popcorn och skriker när jag ska ge dom hö eller grönsaker, speciellt persilja :) sen om dagarna är det mycket kutter, skweekande, skrikanden, murranden och en del tillsägelser till varandra ^^

Diana61
0

Här är det popcorns skutt när de får hö! alla blir som tokiga. :-)

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

Här också :D det är riktigt kul att se att dom blir så glada :)

[Theriss]
0

Mina har en massa olika ljud för sig, men jag är så dålig på att beskriva dem.. =P

[MatildaW]
0

Haha, när mina skriker tycker jag det låter som dom "skweekar" :D

FeliciaS
0

#6 Samma här! ;)

När jag ger mina hö eller prasslar med någon påse (och då tror de att de ska få ännuuuuu mer hö!) tjuter de och hoppar rätt upp i luften :) Helgalna små vildingar!

Mvh Felicia

monkan
0

Popcornskutt var verkligen ett träffande namn för vad de gör när de är glada! Det ska jag komma ihågCool

[MatildaW]
0

Haha, aa, det är rätt så bra beskrivande :P

dreamiz
0

Mina marsvin pratar för fullt. Allra värst är det förstås när Vanessa är brunstig o Roy glömt att han är kastrerad. Men även annars pratar de massor o skriker efter mat o håller på. Det är det jag älskar med marsvin - deras prat! Det är så mysigt att lyssna på!

FeliciaS
0

#11 Samma här! När Sera är brunstig blir det knappt en sekund lugn i buren! Calypso jagar henne och hon sätter in baken i ett hörn =P hihi… Jo, mina marsvin pratar också väldigt mycket annars med.

Mvh Felicia

Lotta_A
0

Jag hade två marsvin när jag var yngre. Och det gulligaste var ju deras små tjut efter mat. :)

När man vaknade på morgonen. Så fort man gick i huset och dom hörde fotstegen så började dom skrika som galningar för dom visste att det vankades sallad och hö :) Så jäävla sött. Hihi. Saknar dom :(

Abico
0

Nu Sune blir sur på mig så skriker han så högt han kan och om jag inte lyssnar så nafsar han i mina fingrar (spc. vid klippning av klor). När han blir glad därimot så piper han så glatt han kan och studsar omkring. ^^

Kram Hanna

Hanna 

monkan
0

Vi har upptäckt ett nytt ljud. När mobiltelefonen ringer kurrar (nästan morrar) våra marsvin. De verkar inte tycka om min mobiltelefon - eller när vi "pagar" den bärbara telefonen, det ljudet gillar de inte heller.

Diana61
0

Stämmer monkan, de gillar inte heller den vanliga telefonens ljud.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0

När de "kurrar" så som du beskriver det, betyder det att de ogillar ljudet. Så låter mina marsvin ifall något faller i golvet, telefonen ringer eller likn.

Mvh Felicia

AKaJ
0

Mina två hanar (JA, de är bägge hanar) gör precis de parningsläten som finns i länken… Den store gör kurret och den lille gör det avvisande pipet… Den lille verkar iaf ha fattat att hane + hane inte blir några bebisar :)

[sweetestperfection]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hihi, min knut pratar alltid. så fort man sätter sig ner bredvid buren så börjar han småprata och när man kommer hem blir man välkomnad. haha, knut har verkligen fångat pappa och min styvmammas hjärta genom hans prat. när han var hos dem en vecka medans jag var bortrest hade de gett han godis (grönsaker,banan) varje gång han hade sagt till. haha, lite rund om maggen :D och när de kommer hem till mig och hälsar på så är de första dem gör att prata med knut. xD

Nicey_och_Smulan
0

Mina grisar tjuter verkligen när det vankas mat…haha

# 19 Vilken charmig bild =o)

Marsvin_lover
0

Låter marsvin mycket på nätterna? Jag har läst att dom sover, men också att dom är vakna och låter mycket :S

Men jag kan ju tänka mig att dom pratar med varandra om dom vaknar :P

[Liinda]
0

Det är olika mina sover på nätterna men vaknar väldigt tidigt på morgonen.

Mina pratar också väldigt mycket spec en av hanarna det är alltid han som sätter igång "orkestern" och skriker rätt ut när jag inte lyssnar på han eller han inte får som han villRäcka ut tungan

Thea-Cazzy
0

Beter sig marsvin konstigt när dom brunstar? Typ blir argare eller något??

dannebacken
0

Här är brunstiga honor det värsta som finns. De blir griniga och bråkar och har sig. Det enda som är likadant är att sätta ihop dräktiga honor, de är också riktiga "bitchar".

[MatildaW]
0

#23. När mina två blir brunstiga så härjar dom bara omkring mer och försöker rida på varandra..

FeliciaS
0

Jag har en hona och en kastrerad hane. När honan blir brunstig är hon lite envis när man ska borsta och klippa klorna. Annars är hon som alltid :) Hanen däremot jagar henne… Kanske inte så konstigt men men ;)

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

Men om det inte finns några hanar i närheten?

[MatildaW]
0

#27. Då kan honorna bli lite mer puttriga (lite mer lättretade på varandra) men inget allvarligt :)

Thea-Cazzy
0

Okej, det låter ju bättre ;). Så dom gör inte illa varandra?

[MatildaW]
0

#29. Nej, oftast inte. Så tjurig brukar dom inte bli, men dom kan hålla på att puttas å säga ifrån ganska mycket om dom är "brunstiga", inget attbry sig om då det snabbt går över :) det är ju skillnad om dom börjar slåss, men de har jag aldrig vart med om.

Thea-Cazzy
0

Det var ju skönt Oskyldig

Fiona
0

mina visslar,kuttra och hackar oxå men de är ju normalt så ;P OM jag sitter i buren brevid och matar ninen med sallad ställer sig Pepci på gallret och börjar hacka, en riktig godisgris xD

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
0

Det varierar mycket från marsvin till marsvin såklart. Alla är ju olika individer. Vissa märks det ingen som helst skillnad på, andra blir lättare irriterade/tjuriga och vissa kanske bara vill ha lite uppmärksamhet…

Mvh Felicia