Ras?
Har tyvärr ingen bild på denna dator men kommer lägga upp i denna tråd så fort som möjligt. Iaf så kan ni ju tjuvkika i tråden"lyllys ungar" där det finns kort på det marsvinet jag nu skriver om (brunvitbruna bebisen)
Har läst lite om English och american crested. Mina 2 virvlar fick en virvelbebis och en som har en enorm crest på huvudet och förövrigt kroppen som en self alltså enligt beskrivningen en english crested…dock är ju inte föräldrarna rasrena vad jag vet iaf då jag inte vet vart dem kommer ifrån ! Dem följer iaf inte beskrivningen "abessiner" alltså virvel. Kan bebisen då Vara en english crested eller bara …en obestämd någonting? Framifrån ser hon lite ut som en schnauzer för cresten gör att det sticker ut "ögonbryn" Ovanör hennes ögon. charmigt med rosa nos dessutom^^ eller Pet heter det kanske då ?
På marsvin funkar inte raser på samma sätt som tex hundar och katter utan även marsvin utan stam eller från petgrisar kan reggas om de uppfyller rasstandarden :-)
Så är hon enfärgad, släthåtig med crest så är hon en English crested :-)
Man kan få hur roliga och otroliga små ungar även med föräldrar med stamtavla. Bara att titta på en liten bebbe jag fick, mamma Coronet, pappa Lunka utan extravirvlar, ut kom en Lunkasheltie, en Lunka (kommer inte ihåg om hon hade en extra virvel) och en långhårig pettis med ridge, två coroneter i pannan och en bakom örat :-P
Hittade nämligen detta"Crested
När ett släthårigt marsvin har en virvel (crest) i pannan, kallas det för Crested. Rasen kan ställas ut antingen enfärgad, i någon av de färgerna som en Self kan ha, eller i någon av de 11 godkända teckningarna som en Nonself kan ha."
Min hona är ju brun på framdelen+ansikte med vit bläs sedan är hon vit tills efter bakdelen där det är brunt igen hms kanske bara pet men skulle vara kul att kalla henne för "crested iaf"

hon klassas som pet, går hur som helst inte att regga. Sen kan du ju kalla för vilken ras du vill. Brun gissar jag på golden, så då blir hon golden/white crested. Eller tvärt om vad gäller färgerna beroende på vilken färg hon har mest av.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Ok, fattade det som att hon var enfärgad. Då är hon en Crested pet :-)
#3 Fast i den andra tråden som TS hänvisar till syns att det "bruna" är golden agouti. Men hursomhelst en pet precis som du säger.