Bur bygge??
Heej vi ska bygga en ny bur till marsvine, när vi jag flyttar ner mitt rum i källan :D
Nu undrar jag bara, hur sak man göra i bottenför att det inte ska förstöra trät.
Tänkte typ om man kan slå in hela botten och vägar i vaxduk och sen lägga en plast matta i botten, som man kunnde ta ut. För att kunna rengöra den ordentligt.
Men då är frågan fall, det får ju inte rinna ner kiss emellan plast mattan och vaxduken för det är ju inte så bra, om det ligger där ett tag och typ mögglar…
Och om man sätter fast mattan så blir det ju svårar att få det super rent.
Hur har ni gjort och hur rengör ni her burar??
Klä in botten med antingen vaxduk eller våtrumsmatta, silikona runt om så det blir tätt så håller det bra och det behövs inte vara någon extra matta i.
I min bur har jag vaxduk. Så varje gång jag städar lyfter jag ur vaxduken, med spånet i, och slänger det. Vaxduken kollar jag över så den är hel, ibland tycker masrvinen den är kul att bita i så då är det dags att inhandla en ny.
Har en vaxduk som är precis måtten för min bur (2mX1m) plus 10cm upp på kanterna. Men min bur är i plast, så iochmed att din är i trä så tror jag det är smart att limma och klä in den noga med badrumsmatta kanske. (Starkare än vaxduk) och därefter göra som jag gjort, ha en vaxduk över det. Då tror jag du är ganska säker mot läckage :)
Jag har gjort om Royalz säger med en bur i trä, och det funkade ett tag, tills det liksom blev äckligt… Svårt att göra rent bra, så därför är nog det optimala med ytterligare en vaxduk på smart!
Lycka till med burbygget! Du får lägga ut en bild så man kan beundra resultatet sen :)

Japp det kommer bild sen, men blir någ ite förens efter jul efter som vi ska fixa i källan och så men sen kommeer bilder.. Mm får lösa botten på nått av sätten har ju lite tid att funder på. Kommer ni på nått så vill jag görna ha mer tips :D

Nackdelen med våtrumsmatta motsv är att den är ganska tjock och styv och kan vara svår att forma.
Häftade fast dubbla lager av plasten i botten på buren (bokhyllan) och det fungerar hur bra som helst :)