Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3358 ggr
godisgrisen
0

Bactrim?

Är det någon som hört om Bactrim kan ge urinsten?

hultburger
0

Det har jag inte hört, har lite svårt att föreställa mig det också eftersom att man ger det en kort period. Men kanske finns något ämne som binder mer, eller om det är påväg att utvecklas så det kan bli värre.

Intressant ifall någon vet exakt hur det är. Hur kommer det sig att du undrar? :)

godisgrisen
0

#1 Var till veterinären idag och hon påstod det men jag hade aldrig hört det förut. Fick ingen förklaring hon sa att det var något som de nyligen kommit på.

Jag håller med om att det är konstigt att något man ger under en så pass kort tid kan ge den effekten. Är lite tveksam till detta faktiskt…

hultburger
0

#2 Får man fråga vart du var någonstans?

De flesta veterinärer har en tendens att tro att marsvin kommer från yttre rymden Tungan ute och behandlar och säger väldigt konstiga saker ibland.

Mina marsvin har ialf ätit bactrim utan att få några problem utav det, och blivit friska av behandlingen :)

godisgrisen
0

#3 Ja det skulle väl du kunna få men eftersom jag skäms över att jag gick till den veterinären är det tveksamt… eller jo föresten jag säger väl då, Djurdoktorn i Uppsala. Det var jätteakut och min vanliga veterinär har stängt på fredagar och det är för långt att cykla i kylan till alla andra ställen med marsvin (även väl inpackade) så jag fick krypa till korset eftersom jag inte lyckades fixa skjuts.

Nu hade jag tur och fick komma till den veterinär som är okej av de båda som jobbar där. Hon har faktiskt gått en smådjurspåbyggnadskurs på Roslagstullsdjursjukhus .Men jag är ändå mycket tveksam till just denna detalj… i övrigt fick vi den vård vi behövde.

Den andra veterinären på denna klinik är känd för att hitta på lite själv som det passar och är skamligt intresserad av att sälja sina egna egenhändigt ihoprörda dyra pulver till alla som inte kan slingra sig undan… Jag var väldigt rädd för att få henne då jag exakt 0% förtroende för henne.

FeliciaS
0

Jag fick Bactrim utskrivet till Frideborg mot UVI så det skulle vara konstigt. Och detta var av en mycket kunnig marsvinsveterinär.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Arcticas
0

Vår älskade Hubbe fick 3 bactrimkurer tätt efter varandra eftersom det tillstött komplikationer i samband med kastrering av honom.
Mot slutet av den tredje behandlingen så fick han urinstensliknande besvär.  Vetrinären trodde att hans njurar kollapsat eftersom han fått så många kurer tätt inpå varandra.
Nu vet jag inte helt vad det verkligen var eftersom vi inte obducerade honom. Däremot vet jag att han var i utmärkt kondition utan någon som helst tendens till njurbesvär innan han opererades.

I Fass (för människor) så står det att bactrim kan påverka njurarna.

godisgrisen
0

#6 Aha njurpåverkan … ja det skulle jag kunna tänka mig. Mediciner är ju faktiskt inte att leka med och för mycket medicin i upprepade kurer är aldrig bra. Men hon så urinstenar och det känns inte lika troligt men vad vet jag.