Ny här
Jag upptäckte marsvin.ifokus för inte ¨så länge sen.Den första tråde jag kollade på var presentera dina marsvin live.Och jag har alltid gillat marsvin,dom är så mysiga och söta.Har tänkt och skaffa mig en när jag flyttar hemifrån,föder upp kaniner och har 13 st.Min hemsida.Jag kan absolut inget om marsvin men ska försöka lära mig här,därför kommer jag ställa det allra konstigast och knäppaste frågorna man kan tänka sig men hoppas ni svarar :P
Har lite frågor nu:
-varför måste marsvin vara tsm,kaniner behöver ju inte det?
-hur stora burar ska man ha till dom?
-har sett att många har låga kanter på burar,hoppar dom inte ut?
-är marsvin nattdjur?
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

Marsvin är flockdjur vilket innebär att enligt lag måste du ha minst två
De minsta jag hittade som är lagligt var 100*56*45 tror jag den var så ungefär de :P (alltid uppskattas större av dom små krabaterna)
dom andra frågorna får nån annan svara på för dom undrar jag lite själv över :-)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
okej tack :P
Lite konstigt att kaniner har lika stora minst lagliga mått,eftersom dom är mer aktiva och rör på sig mer :P
Kul att du hittade hit!
Svar på dina frågor:
-varför måste marsvin vara tsm,kaniner behöver ju inte det? Det är lag på att marsvin ska vara minst 2 st då dem är flockdjur. Kaniner lever inte i samma sorts flock som marsvin gör i det vilda. Marsvin lever i stora grupper medans kaniner endast träffas när dem ska paras :) -hur stora burar ska man ha till dom? 0,3 m2 säger lagen men alldeles för lite, godkänd höjd är 25 cm, kortsidan minst 40 cm, och långsida 100 cm tror jag men jag anser att detta är alldeles för litet för marsvin. Min bur till mina hanar är H:50, b:50,L:120 (tror jag det var). Vill du ha många marsvin är honor lämpligast då dem kan leva många, hanar kan nästan bara leva 2 & 2, annars blir det gnabb :) -har sett att många har låga kanter på burar,hoppar dom inte ut? Marsvin hoppar sällan, deras kroppar är inte byggda till det, men visst många marsvin kan hoppa högt över om dem vill ;) Men marsvin brukar hålla sig i sina burar, sällan ett marsvin hoppar över -är marsvin nattdjur? Vet inte riktigt, tycker mina är aktiva dag som natt, men dem sägs vara mest aktiv på morgonen och kvällen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
du känner ju mig sen kanin.ifokus :P haha tack :P
Kul att du har joinat oss här på Marsvin iFokus :-P Här finns det inget som heter konstiga och knäppa frågor och varje fråga kommer att få ett svar.
Jag kan ju försöka svara på dina frågor så gott det går och utifrån mina kunskaper
1. Marsvin är flockdjur och ska alltid hållas minst 2 och 2 (Hanar hålls bäst i par och gärna en yngre hane med en lite äldre). Även kaniner tillhör kategorin flockdjur och ska också hållas minst 2 och 2 men varför det inte är så vet jag inte.
2. Minsta godkända måtten är 0,5 kvm (100*50 cm)
3. Marsvin är inga djur som hoppar utan dom håller sig i sin bur. Dom är alltså Inte som kaniner :-)
4. Marsvin är kanske i grund och botten och ute i det fria nattdjur men eftersom dom är väldigt sociala och kräver uppmärksamhet så är dom automatiskt vakna på dagarna och det gör att dom ställer om sig skulle jag tro :-)
//Emma
"Har tänkt och skaffa mig en när jag flyttar hemifrån"
Som dom andra skrivit är det lag på att marsvin ska hållas minst 2 och 2. Så ska du skaffa måste det bli 2 ;)
Hej & välkommen hit!
- Jo det är ju just så att marsvin är flockdjur, inga kompisar = ingen trygghet. Marsvin pratar ju väldigt mycket och behöver andra marsvin att komunicera med. De blir även väldigt stillasittande om de inte har andra att vara med. Att hålla marsvin ensamma är grymt och även olagligt. Kaniner är inte flockdjur.
- Så stora som möjligt! Jag har t.ex 3 honor i en 200x80 bur, som jag byggt av en Billy-bokhylla från IKEA. Absolut minimum för två marsvin enligt mig är 120x60 cm.
- Oftast inte, marsvin är inga kaniner och vissa vägrar att änns hoppas 10cm högt. Andra är mer villiga. Oavsett om de kan hoppa ur eller inte brukar de inte vilja det. De brukar älska sin bur, det är deras hem & trygghet :)
- Nej, de brukar anpassa sin "vakentid" lite efter när ägarna är hemma och så, men mest aktiva skulle jag säga att de är på morgonen & kvällen. Dock så sover och äter de med korta mellanrum dygnet runt.
Det finns miljontals frågor om marsvin när man är nybörjare, jag råder sig att läsa så många av artiklarna som finns här som du orkar :p
#6 skrev lite snabbt,det första jag lärde mig om marsvin är att dom ska va 2 minst.Skrev bara fel :P
Och vad äter de små grisarna ?
De är framför allt dag djur, även om de säkert är vakna en del på natten också :) Jag har inte forskat hurvida de sover på natten…;) Men på dagarna är de vakna och pigga .. men kan slöa till lite då och då.
Minsta tillåtna yta 0,3 m²
Minsta yta per djur vid grupphållning 0,15 m²
Minsta mått på kortaste sidan 0,4 m
Minsta höjd 0,25 m
Andra regler gäller vid avel, kolla på Jordbruksverkets hemsida. Men som ovan säger, helst minst en 100X bur, själv har jag en 1,20 och ,8 bur ihopsatta för tre… och det känns inte jättestort ändå :) En sida är öppen, men de stannar snällt kvar iallafall.. Många andra djur tex möss, kaniner mf.l skulle säkert dra iväg, men inte marsvinen inte :)
#4 japp! :D
Kan domäta typ stampes pellets som kaniner äter ?:P
#12 Nej. De innehåller på tok för mycket olika mineraler och sånt som inte är bra för marsvin. Risken för t.ex urinsten ökar markant. Om de ska ha pellets ska de ha pellets som är speciellt framtagen för marsvin, och då menar jag inte djuraffärernas "skit". Utan lite dyrare pellets, typ Oxbow som är en superbra pellets!
Lottie och Oxbow är väll dom bästa pelletserna.
Jag ger just nu Carrier för att kaninen äter det. Men ska börja ge dom Lottie igen då dom totalt ratar Carrier och bara äter havren och kornen istället.
Välkommen hit :) Hoppas du ska trivas!
Vi har många Artiklar på sajten, läs gärna igenom dem. Där finns svaren på de flesta utav dina frågor.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#14 Kan dom bara äta havre och korn eller måste dom ha pellets också.
#15 tack,ska kika runt lite,men eftersom jag är mest inne på kanin.ifokus och Medarbetare på hermelinkanin.ifokus hann jag inte riktigt kolla därför frågade jag här,var lite lat :P men ska kolla

#16 Mina marsvin får bara havrekross som jag köpt på granngården. Fungerar utmärkt :)
Mvh Alexandra
#17 Samma här hemma :)
#16 Mina får havre fri müsli som jag blandar havre kross i ;)
Jag ger krossad havre till en av mina kaniner,eftersom han har lite känslig mage och pellets är ganska starkt,och han är gammal.Dock får han även korn och lite pellets.
#20 Kanin och marsvin är väldigt olika och kräver olika i matväg men jag skulle råda dig att läsa artiklarna här :-) Kaniner har tillexempel svårt för vitkål medans det är väldigt bra för marsvinen.
//Emma
#5 Vad jag hört så är kaniner kolonidjur, ej flockdjur. Det är skillnaden. De kan leva tillsammans, men de måste inte göra det.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#22 Fel av mig då :-)
//Emma
Kaniner är kolinidjur .
#24 precis men marsvin är flockdjur, därav ska dem vara minst 2 :D

Kaniner behöver inte vara två tillsammans, dom mår oftast bäst av att vara ensamma, eftersom dom vill ha ett eget revir.
Kaniner är kolonidjur, vilket betyder att kanier i vilt tillstånd lever tillsammans i kolonier, men varje djur har sin egen bohåla.
#26 har vi redan skrivit ett par ggr :)

#27 Ja det har skrivits, men ingen har skrivit riktigt vad det innebär, dvs att varje kanin har sin egen bohåla och därför inte bör hållas två i samma bur.
#28: Det fungerar inte att ha 2 hanar eller 2 honor ihop oftast och eftersom det är dyrt och kastrera och man vill avla är det nog få som har 2 kaniner ihop.

#29 Två honor kan fungera om dom får växa upp tillsammans eller mor och dotter. Det är inte speciellt dyrt att kastrera en kaninhane och ska man ha två så fungerar oftast hona och kastrerad hane bra.
#30 Vissa honor kan slåss under brunsten även om dem har växt upp tillsammans, så det är ingen garanti att dem fungerar ihop.
Och kastrering av hankanin kostar från 500kr och uppåt, vilken är ganska mycket pengar ändå. Honkanin kostar ännu mer att kastrera.

#31 Ja det beror väl på var man bor, här kan man kastrera hankanin för 350:-
Nej det är ingen garanti att det fungerar med två honor heller, men oftast brukar det fungera.
Tänk på att tråden handlar om marsvin och inte kaniner. Fortsätt gärna diskutera marsvin i tråden, tack.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#33 Sorry!
När jag skaffade mina två marsvinskillar så köpte jag en bur med måtten 120*60. Efter inte så lång tid så tyckte jag att buren började kännas trång. Nu har vi en hemmabyggd bokhyllebur på 60*180 med en liten dörr på. Då är det lätt att ofta öppna och locka ut dem på äventyr! 40 cm av buren är avdelat till hörum. Där älskar de att vara. Ibland utökar jag burens storlek genom att göra en inhägnad utanför dörren som ni kan se på bilden.
Min erfarenhet är att marsvin inte tar sig över en låg burkant om de anser sig vara på rätt sida. Mitt ena marsvin ansåg sig vara på fel sida ett gnagarstaket vid ett tillfälle och visade detta tydligt genom att kravla sig över mer än tio gånger på raken! Bara vid ett tillfälle har han tagit sig ur vår bokhyllebur, men det var nog ett misstag. Man skall dock komma ihåg att "rymmarbenägenhet" troligen varierar från marsvin till marsvin.
För att få glada och aktiva marsvin så rekommenderar jag att du byter/möblerar om inredningen i buren ofta. (Marsvin har faktiskt stort rörelsebehov!) Golvtid så ofta som möjlig hjälper också till. De skall alltid ha tillgång till gömställe/hus och då minst ett per marsvin.
Jag måste erkänna att jag är löjligt kär i mina killar. Marsvin har mycket större personligheter än vad jag någonsin kunde föreställa mig innan de blev en del av vår familj.
#13 Oj, jag ger mina marsvin "C-vitamins pellets" ifrån djuraffären det står inget märke?
Är de farligt? Isåfall vart får jag tag i dom andra sorterna ni prata om?
Hoppas dom inte blir sjuka 
(TS, hoppas det är okej att jag låna din tråd)
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
#26 Dom blir nog inte sjuka. Owbow kan man köpa hos veterinären eller beställa hos Husdjursbutiken.
Lotte finns att köpa på Granngården.
#36 Om du ger dem sådan pellets mycket & under lång tid kan de utveckla t.ex urinsten elr uringrus som jag nämde. Jag skulle råda dig att ta bort den pelletsen helt. Ge istället t.ex kornkross, eller om du vill ge pellets Oxbow, vilket enligt mig är den bästa pelletssorten. Lottie är också ganska bra :)
#37/38 Tack så mycket ska kolla upp de där Owbow.
Vill ju absolut inte öka risken för att de ska bli sjuka 
#37 Det står att husdjursbutiken.se har upphört 
#40 Jag tror att de håller på att göra om sidan, men jag vet inte riktigt. Att de skulle sluta är inget jag hört eller sett så det tror jag inte de gör. Det är antagligen bara tillfälligt (Hoppas jag iaf!)
#41 Hoppas det, ska ju beställa ifrån dom D:
# 36 Efter att ha letat lite på nätet så har jag hittat ett par ställen där det går att köpa Oxbow pellets.
www.djurfoder.nu frakt 150 kr? (skickas enligt postens portotabell)
zoomarknad.se frakt 79 kr. Här kan man även köpa Critical Care.
Jag har handlat andra saker från zoomarknad.se och fått mycket bra hjälp och bemötande över telefon.
Sedan vet jag att det går att köpa Oxbow pellets på Blå Stjärnan i Göteborg. Hör gärna efter med djursjukhusen där du bor om även de säljer Oxbow. :-)
Marsvin skall ej vara en, minst två! Buren skall vara minst 100x40x25, men det är bäst att ha en större. Marsvin äter grönsaker och hö, samt foder som man kan köpa i zoo-butiker! Det bästa fodret är korn-kross. 80% av marsvinets foder består av hö så hö skall finnas i buren dygnet runt.
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#44 foder i zoobutikerna är sällan bra till marsvin :/ Möjligen om det finns i lösvikt.