honor? hanar?
jag vet värkligen inte vad jag ska göra.
jag köpte mina två marsvinstjejer den 5 september 2010 hos en uppfödare som hede ungefär 35 marsvin.
allt har gått bra men denna vecka har jag märkt att den bruna brukar gå cirklar runk den vita samtidit som hon vrickar på rumpan och kurrar.
sedan efter så hoppar den på den vita och burgar typ rida och den stackars vita försöker smitta undan men den bruna springer effter.
sen så brukar den bruna gå vädigt nära den andra och den andrar flyr ifrån direkt.
och för ungefär 15 min sen så gick den bruna upp på bakbenen och jag har hört att det bettyder att när en kille vill fria till en tjej så ställer han sig på bakbenen för att vissa testiklarna.
jag är värkligen orolig och jag har börgat tro att uppfödaren hanske endast trode att den bruna är en tjej men att hon/han igentligen är en kille ?
kan detta vara möjligt?
jag har försökta att se den brunas underdel men den sitter så långt ner och hon/han hatar att man vänder på henne , hon börgar sprattla och riva.
Haha! du, det där är bara en dominanslek, även tjejer kan humpa varandra ibland =p Om du köpte dem av en uppfödare tror jag nog att hon håller koll på sina flickor och pojkar. Oroa dig inte
Det är ett domonansbetende så det är inte säkert att det är en hane. Även honor kan göra så. Men visst kan även en uppfödare se fel. Du måste ju få veta, så vänd på dem trots att de sparkar och river och titta ordentligt. Du kan väl be någon att hålla medans du tittar. Om du jämför dem med varandra så kan du lätt se skillnad på könen i denna ålder.

tack för svaren 
min mamma hjälpte mig att kollo och vi gemförde med humlansmarsvins bilder och man ser at det är en flicka :)
men nu så sover dom i varsitt hus och har varsin matskål, jag hoppas att det blir bättre.
från början trivdes dom jätte bra ihop.
#3 Det handlar inte om att de inte trivs ihop, de har bara en period just nu som kommer gå över :-) Jag skulle dessutom gissa på att den som rider och dansar är brunstig, och därför är så jobbig mot sin burkompis. "Överbrunstiga" honor brukar inte vara så populära hos sina burkompisar under tiden de jagas och rider.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Japp, även mina två hanar gör så. Men i zoo-butiken sa dom att det var två hanar och jag såg till och med när hon tittade det. jag tror att alla marsvin gör så någon gång i sitt liv:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.