Ras ??
Texel? Han ser ju lite lockig/fluffig ut på bilden.. (eller är han släthårig? inte helt lätt att avgöra från en bild)
Växer håret så du måste klippa det med jämna mellanrum? Annars är han semilånghår.
Jag hoppas han har en kompis också? :)
Han är inte släthårig , har virvlar eller vad man säger…
Har så klart en kompis, har varit ihop sen ungar. Det är en sheltie, hur nu det stavas.
Har inte klippt honom men kanske det är dax. Eller vad tror du ?
Texel- då ska jag kolla in lite bilder.
Tror att han är vanligt petmarsvin, tror att han har texel i sig eller merion (stavning?)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok.
Alltså:
Långhår med slät päls + 2 rosetter ("virvlar") på baken (som får pälsen att växa frammåt, så marsvinet får lugg) = Peruan.
Långhår med lockig päls + två rosetter ("virvlar") på baken (som får pälsen att växa frammåt, så marsvinet får lugg) = Alpaca.
Långhår med slät päls (som växer ner på sidorna) = Sheltie, (som du har).
Långhår med lockig päls (som växer ner på sidorna) = Texel.
Långhår med lockig päls (som växer ner på sidorna) + Crest ("virvel") på huvudet = Merino.
Din kan alltså inte vara texel, eftersom den har virvlar. Men han ser heller inte ur att vara en peruan eller en alpaca. Om inte pälsen växer hela tiden, så är han inte renrasig. Då är han en Pet, semil-långhårig med virvlar :)
Är den köpt på djuraffär är den nog en äkta blandras :)
#4 peruan är en sheltie med lugg, inga virvlar:)
#6 Där har du fel. Peruaner har virvlar. Är 100% säker :)
Har köpt dom från en privarperson här i Örnsköldsvik.
Han har en virvel mitt på ryggen, där växer håret både bakåt mot rumpan och fram mot huvudet..
Svårt att förklara, men det verkar finnas en hel del olika raser.
Trodde att det var en enkel sak att se men har förstått att det inte är det, tack iaf.
#7 Den peruan jag har sett i verkligen hade inte det :) Men jaja :) Du har säkert rätt:)Dem brukar ju beskriva peruanen som sheltie med lugg?
#9 Jo peruan har 2 rosetter på rumpan. Men på utställning kammas pälsen över rosetterna så dom syns inte. Men lyfter man på pälsen så ser man dom.

Gud vilket gulligt troll ^^
#10 okj kan vara därför jag inte såg dem då ;) Dem var överkammade hehe :) tack för svaret :D