Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1497 ggr
alva-m-t
0

Tips på mat?

Jag har inte riktigt så mycket fantsi  när det gäller grönsaker till marsvinen. Och jag undrar om någon har lite ideer do som man kanske vill dela med sig! Kommentera gärna då!!!

alva-m-t (även om man ser mitt namn)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

[Aquelegia]
0

Jag brukar ställa mig i rotsaksavdelningen och har hittad en hel del saker som grisarna gillar trots dera kräsenhet. persiljerot och kålrabbi tex

kawaiichou
0

Man kan väl nästan ha alla grönsaker :)

Än så länge har mina fått smaka på broccoli, grön paprika och blomkål och de har dom tyckt om :)
Vitkål har de också fått smaka lite på.

[Aquelegia]
0

#2 kan ha ja men mina grisar har allt egen vilja ^^ Vitkålshuvudena får jag allt lov att äta upp själv :P

Tog ett tag innan jag kom i underfund med vad mina grisar kunde tänka sig äta sedan att det visade sig att det var bland det som innehåller mest cvitamin gjorde mig ju bara glad för deras kräsenhet!

man behöver inte ha sådan enorm fantasi egentligen djur är inte som vi som vill ha olika smaker men klart det är lite roligare för dem. Jag följer listan på denna länken : http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html

Rödbetor, persiljerot, grönkål, kålrabbi, morötter, persilja,salladskål, ruccola, äpple och tomat. Haha min plånbok är glad just nu när det är säsong för det mina grisar gillar :D

kawaiichou
0

#3. Ohh jag tittar också på den listan! Hela sidan är faktiskt jätte bra!

fayo
0

#3, hur vet man hur många g c-vitamin ett marsivn behöver per dag? För jag förstår inte riktigt hur den listan kan hjälpa om man inte vet det :/

[Aquelegia]
0

Finns en artikel om det här på forumet minns bara inte vad den heter men det är ganska lite faktiskt tror det var 10mg per visst antal kroppsvikt men kolla upp artiklarna angående foder

[Aquelegia]
0

sedär ja jag har nu hittad det avsnittet i artikeln angående cvitamin tog med hela så jag inte felciterar eller något :)  :

Marsvin, vissa apor och människor (samt några få andra djurarter) har en enzymdefekt vilket gör att de saknar förmågan att producera eget c-vitamin. Genom kosten behövs istället ett dagligt c-vitaminintag för att täcka behovet. Hos marsvin är det ungefär 1 mg c-vitamin/100 g kroppsvikt och dag, minst dubbelt så stort behov för dräktiga och digivande honor. Alltså inte ett överdrivet stort behov. Varför då allt prat om c-vitamintillskott i form av droppar, brustabletter osv? Det beror endast på djuraffärernas mål och taktik; att sälja, sälja och åter sälja.

100gr grönkål innehåller tex 120 mg cvitamin du behöver alltså för tex ett 300gr marsvin 3mg cvitamin. Det gör absolut inget om du ger marsvinen mer än 3mg då dem kissar ut resten.

fayo
0

#6,7 tack så jättemycket :D intressant :)