Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 4579 ggr
Abico
0

Maggies bebisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En egen bildtråd ska dom allt få, även om dom är små och prematura. Dom behöva massor med hållda tummar och tassar.

Här har vi alla tre, selftösen till vänster, pytte-pytte bebisen i mitten och, störst av alla tre, crestedhonan till höger.

Hanna 

Abico
0

Dom två största bor med Maggie men jag låter dom slicka i sig lite fortimel med jämna mellanrum, Maggie har ingen mjölk ännu och jag tycker att dom kan behöva allt dom kan få i sig. Tjejerna är rätt pigga faktiskt, fast lite stillsammare än mina tidigare och större ungar.

Hanna 

Abico
0

Och lillan som bor i min bh ^^ Jag vet inte om hon kommer att klara sig, men vi kämpar vidare - hon slickar snällt i sig dom droppar fortimel som jag duttar på hennes läppar.

Hanna 

NinaS
0

Fina bebisar! :) Här håller vi tummar och tassar att de ska växa så det knakar!

Mari
0

Lillpluttarna då, jag håller tummarna att det går vägen för alla tre, lilltjejen som bor i bhn är ju så söt Kyss

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

luneas
0

#2 Men lilla skruttan då… Har själv suttit med en pyttebebis i BH:n men det gick tyvärr inget bra. :-/ Håller tummarna stenhårt! De är ju vansinnigt söta ockås förstås!

Atensia
0

Håller alla tummar och tassar för att de ska klara sig! Super söta är de verkligen! :-)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

queenlinnea
0

Vi här hemma håller tummar och tassar för att lillflickan ska klara sig. Riktigt söta bebbar  alltså! ;-)

Emmsann
0

Ack så jobbigt när dom kommer så tidigt! Håller tassar och tummar för lilltjejerna :-)

Roligt att det blev en hel hög med tjejer iaf!

//Emma

alva-m-t
0

Hoppas att dom klarar sig!:) Synd att dom skulle komma så tidig, Håller båda tumamr och tassar:) den i bh:n var ju super gullig:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

[Tisslibiie]
0

Så bedårande söta!^^ Vi håller tummarna och tassarna för att lilla tjejligan klarar sig.

[Strawberi]
0

Så söta ungar!
Här ska ingen dö så länge jag bestämmer! Som jag sa tidigare, bara sjuka och gamla djur får dö. Dom oskyldiga får INTE dö. Jag hoppas snuttan klarar sig!

Vasterbo
0

Åh, vilka söta små! Vi håller tummar och tassar här hemma för att de klarar sig allihopa.

Abico
0

Lillan är ganska pigg nu, men hon nyser ibland och det har kommit lite vätska ur nosen… Begriper inte hur hon lyckats men hon måste ha svalt lite fortimel fel. Hoppas att det går ändå.

Maggie har fortfarande inte fått någon mjölk… Trots att det är mer än 12 timmar sedan ungarna kom. Jag matar därför också dom andra två med lite fortimel.

Hanna 

[Strawberi]
0

#13 - försök få gång mjölken Hanna. Det fick jag göra på Odelia..

kawaiichou
0

Jag och snöbollarna här hemma håller tummar och tassar för att allting ska gå bra!

Abico
0

#14 - Det är inte det att det är stockning eller så, det finns ingen mjölk.

Hanna 

[Strawberi]
0

#16 - ingen mjölk? När hade den tänkt dyka upp då..? Hoppas den kommer snart :(

[Maijah]
0

Håller tummarna stenhårt! Hoppas hoppas hoppas hon klarar sig!

Abico
0

Nu har Maggie börjat få mjölk, de större diar.
Bh-bebben har börjat bli uttorkad trots att jag gett henne så mycket vätska som möjligt hela dagen, vet inte om hon klarar natten.

Hanna 

Mari
0

#19 En tanke bara, det går inte att vätska upp henne under huden? Eller är hon kanske för liten för det?
Tar Maggie fortfarande inte emot lilltjejen?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#20 - Jag har funderat på det också, men jag har ingen möjlighet att göra det själv för jag saknar sådana sprutor…
Det är inte det att Maggie inte tar emot henne, men eftersom hon inte kan sitta upp eller gå så råkar Maggie lägga sig/gå på henne hela tiden om dom går ihop.

Hanna 

Mari
0

#21 Ah nu förstår jag. Det kanske går att ha dem ihop under uppsikt, så kanske hon kan få äta lite om hon är hungrig?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#22 - Fast hon äter inte själv. Jag har duttat vatten och fortimel på hennes läppar hela dagen och har jag haft tur har hon slickat i sig det. Hon kan inte fatta spenen på Maggie :(

Hanna 

Mari
0

#23 Rynkar på näsan

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Maijah]
0

Usch då, låter ju inge vidare :( Håller tummarna ännu hårdare för att lilltjejen ska klara sig!!

Royalz
0

Låter som en Nemo 2. Vad har du för storlek på dossprutan?

När Nemo bara var en dag så sög han inte utan jag fick trycka ut lite och köra in sprutan en bit i munnen så han fick svälj reflex och sen nästa dag gick det bra och han sög själv.

Men är dom verkligen prematura om dom är födda på dygn 67? Båda mina första kullar är födda på 67 och ingen utan dom var prematura.

Abico
0

#26 - Har ingen dosspruta när jag ger, är rädd för att dränka henne. Har gett på fingret, hon tar inte ens en droppe åt gången så det är pytte pytte-mängder. Sen har jag ml-sprutor om hon överlever och om ett par dagar kan hantera det, men jag hoppas ju att om hon överlever första dagarna och börjar sitta och gå själv så kan hon flytta ihop med sin mamma och sina syskon och få mat där.

Jag tror inte att det handlar om dygn så mycket som ungens utveckling. Hon är väldigt tunnhårig på mage och framben precis som prematurer, kan inte stödja huvudet och inte sitta utan hjälp. När jag har henne i min bh sover hon och gör typiska fosterrörelser och fosterryck. Så hon skulle absolut ha behövt ett par dagar till i magen. Syskonen känns också tidiga men klarar sig bättre, kan gå och stå och har hyfsat med päls. Kanske hänger det ihop med storlek också… Hon väger ju bara 30g.

Hanna 

Abico
0

Lillan har gått upp i vikt! 3 gram har hon gått upp dom senaste timmarna efter att ha gått ner till 30 gram under dagen. Det är ingen viktökning att tala om, men hon rasar åtminstone inte i vikt.
Hon är inte heller riktigt lika uttorkad som tidigare och sög faktiskt på mitt finger när jag gett henne vatten dom senaste gångerna!

Nu ska vi gå och lägga oss, det blir nog en lång natt med dålig sömn men jag hoppas att hon överlever den.
Dom två andra bebisarna diar nu men dom ska få lite fortimel innan vi lägger oss.

Hanna 

Isnona
0

Vilka sötnosar!

Håller tummarna för den lilla! Hoppas verkligen att hon klarar sig!

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Lyan
0

Åh, men tottarna små :-(

Vad kul att hon gått upp i vikt :-D Du har inget katthem eller liknande i närheten annars? De brukar ha kanyler ibland, var så jag fick lära mig att vätska upp djuren själv.

Alla här håller alla tummar, tassar och tår som finns!

Arinah
0

Det vore fantastiskt om det går bra. Vad härligt att du försöker och inte ger upp. 3 g är faktiskt en 10% ökning när man är så liten.

De är så fina och vackra allihop. Håller alla tummar som går.

FeliciaS
0

Grattis igen :) Här hålls såklart tummar och tassar stenhårt för de små.

#28 Åh, vad bra :) Hoppas det fortsätter så nu!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Aristarcos
0

Lycka till med alla bebisarna, håller tummar extra hårt för lillan i BH:n ;)

gickan87
0

Grattis till de små :)

Här hemma hålls tummar och tassar för att lillan klarar sig!

MVH Erika :)

Abico
0

Det gick inte, den lilla dog inatt. Helt plötsligt var hon bara borta, jag vet inte vad som hände Gråter Jag försökte återuppliva henne men det fungerade inte. Vad fort man fäster sig vid dom små… Det känns så himla sorgligt det här.

Nu hoppas jag att hennes syskon överlever.

Hanna 

NinaS
0

#35 Nä, vad sorgligt… *kramar*

kawaiichou
0

Uch va tråkigt Gråter

Vi får hoppas att det går bra för syskonen..

Atensia
0

Nej vad tråkigt! Gråter

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

[Tisslibiie]
0

Nej vad sorgligt! :'( Hoppas systrarna klarar sig

Charlotta-B
0

Beklagar verkligen bortgången. Men du gjorde att du kunde för henne.

Syskonen verkar vara lite piggare vad du skriver, så vi håller tummar och tår och tassar här hemma!

Charlotta-B

[Maijah]
0

Nej! Va tråkigt :-( Jag som verkligen hoppades på att hon skulle klara sig. Rynkar på näsan

Lyan
0

Usch vad tråkigt :-(

Ska hålla tummarna för de andra!

Abico
0

Crestedtösen har skadat ögat, det kan ha kommit av att ögonlocket var lite inrullat när hon föddes och att pälsen skavde… Ser att det är en rispa på ögat och det är ganska grått och grumligt.
Problemen tar inte slut för dom små, Maggie har fortfarande dåligt med mjölk men dom verkar få i sig något i.a.f. för dom står still i vikt och jag tror inte att fortimelen gör allt jobbet.

Hanna 

[Maijah]
0

#43 Ajdå :-(

Håller tummarna för alla nu. Hoppas verkligen Maggie börjar producera mer mjölk snart, så knoddarna kan börja växa ordentligt!

Abico
0

Nu har flickorna faktiskt fått namn, dom är såpass pigga och jag tycker att eftersom dom inte haft världens lättaste start så ska dom ha ett par riktigt rejäla namn ^^

Hanna 

Abico
0

Här har vi Mantikora, mamma Maggie upp i dagen. Lite sotad och med ett öronveck men med relativt stora fina öron och jättevackra mörka ögon precis som sin mamma.

Hanna 

Abico
0

Och så är det Hydra, såå fin! Det är bara öronen som är lite flygiga och små och sen har hon inte riktigt lika mörka ögon som syrran.

Hanna 

Vasterbo
0

#45 Åh, vilka fina små tjejer! Blev helt kär i Mantikora.. Kyss Ska du behålla de?

[Tisslibiie]
0

Åååh underbara! *kär* ^^

Abico
0

För er som inte har koll är Mantikora en människoätande best, med lejonkropp, mans(eller kvinno-)huvud och skorpion- eller draksvans.
Hydra är ett monster som lurar i vattenområden, har minst åtta huvuden (varav ett odödligt) och som har förgiftad andedräkt som dödar.

Hanna 

marsvin-90
0

Åhh vad söta de e!!! Grattis! E stört kär i Mantikora!

Lyan
0

Åh, vilka små söta plattnosar! Mantikora var ju helt bedårande söt!

[Tisslibiie]
0

Hydra får mig att smälta *sötchock*! ^^

Mari
0

Det borde vara förbjudet att visa sånna här sötnötat Kyss Jag vill ha en!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Emmsann
0

#50 Hanna, vi får hoppas inte tjejerna lever upp till sina namn nu…

Verkligen JÄTTEsöta tjejer! Små nötter så söta :-)

Beklagar också bortgången av lilltjejen, Vila i frid!

//Emma

Lexxi
0

Jättefina!

Hydra får mitt hjärta att smälta!

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Abico
0

Har upptäckt att det var fyra ungar i kullen, den fjärde troligen död redan i magen och runt 5cm lång. Såg den redan när jag hittade dessa bebisar men trodde att det var en moderkaka och lät den vara en stund medan jag gjorde iordning en ny bur åt Maggie och ungarna, sedan var den borta och jag antog att någon ätit upp den. Men idag hittade jag den och insåg att det var en (halv) unge…

Nu går tankarna kring om det kan ha varit orsaken till att Maggie inte gick upp i vikt och sedan födde för tidigt.

Hanna 

[Maijah]
0

Oj… Kyss

Abico
0

Nu har bägge flickorna passerat sina födelsevikter :)

Hanna 

luneas
0

#59 Härligt! Håller tummarna för att det fortsätter åt rätt håll. :-)

NinaS
0

#59 :)

godisgrisen
0

De är ju sjukt söta! Och namnen är helt i min smak… försök inte fresta mig!