Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 9623 ggr
[Liinda]
0

Äggstockscystor?

Tror min ena hona har fått äggstockscystor :/

Hon är 4 och ett halvt år gammal och har alltid varit frisk annars. Hennes bröstvårtor började bli lite större och ändra lite form för över ett år sedan och nu när jag inspekterade henne noga så såg jag att det var som 2 bröstvårtor på varje bröstvårta :O Om ni förstår vad jag menar?

Hon har brunstat väldigt ofta på sistone och varit smått sur mot dom andra och tappat lite i vikt. Dock så känner jag inga knölar eller liknande i magen på henne. Kan det vara små cystor?  Så det är väl bara att inse faktum då men det känns så jäkla tråkigt :/ Min favorithona till råga på allt :/ Hoppas nu bara att det är cystor och inga tumörer.

Så är det någon som har bilder på hur era honors bröstvårtor sett ut med äggstockscystor?

isblixt
1

Min hona har äggstockscystor på varje sida av kroppen. De är ganska stora men enligt vår veterinär är det inget hon lider av för tillfället. Blir de i vägen för henne eller hon börjar reagera när jag rör där får jag ta beslut om att avliva henne då. Hon är trots allt 4 år gammal.

Det konstiga är att hon förlorade päls på sidorna och ryggen och fick då diagnosen Ringorm. Hon blev också smalare om skuldrorna och större där bak.
Hennes spenar har under alla år varit skrovliga med ett lager av "gojs" på dem.
Hon fick medicin mot ringorm men det hjälpte inte. Så jag tog henne till veterinären nu igen och då visade det sig att hon hade livmoderinflammation. Hon fick antibiotika mot detta och blev frisk. Så fort hon blev frisk från livmoderinflammationen började pälsen växa tillbaka och hennes spenar blev normala igen, för första gången på FYRA år. :)

Min hona lider inte av sina cystor enligt vet. och är pigg och glad för hennes ålder. Det finns tydligen hormonsprutor som inte kräver sövning som gör cystorna mindre ifall de är för stora…

Jag har tyvärr inga bilder på hur hennes spenar såg ut innan :(

isblixt
2

Kan säga att jag inte heller kände hennes cystor men när jag var hos veterinären tryckte hon lite på magen och vips kom en cysta fram under huden, väl synlig och jag kunde känna den. Jag har prövat att känna på dem efteråt men det går inte…

[Liinda]
0

Tack för ditt svar! =) Men jag funderar på det där med livmodersinflammation om det ger skrovliga spenar? För saken är den att min hona har haft det i flera år och det är ju inte möjligt för ett djur att gå med livmodersinflammation så länge utan att uppvisa mer symptom.

Hm ja jag kan ju alltid be en veterinär känna på henne dom kanske känner någon cysta men dom kan ju inte vara så stora ifall jag inte känner dom så då lär det ju inte behövas någon spruta än inte.

EvaLuna
0

2 av mina tjejer har / har haft äggstockscystor med svullna spenar med skorv på & ihärdigt brunstande. Enligt vet går de nästan alltid i cykler - de finns där ett tag & sen går de tillbaka.

Om man känner i ljumsken som om man kände i sitt eget tumveck, så kan man känna cystorna. Enligt vet, som är himla duktig på marsvin (Marianne Tornblad), behöver man inte bekymra sej så mkt över cystorna.  Lösningen är att sterilisera pigarna, vilket är ett ganska stort & riskabelt ingrepp, enligt mej.

isblixt
0

Nä i flera år är nog lite överdrivet. Det Alice hade var pyometra, då livmodern fylldes med var och var ca dubbelt så stor än vad den skulle vara. Kan tänka mig att hon hade ont stackarn :( Jag märkte inget speciellt på henne förrän hon började skrika högt med jämna mellanrum på en onsdag. Ringde direkt till veterinären och fick tid till torsdagen. Tydligen hade Alice gått med det "ett längre tag" då livmodern var så pass stor.

Men min vet sa att det inte är något att oroa sig för så länge hon inte visar att hon mår dåligt av cystorna. En operation på ett fyra år gammalt marsvin är inte ett alternativ för mig. Alice ska inte behöva gå igenom en så riskfylld operation. Tydligen är det relativt vanligt på framförallt äldre marsvin.

Det som kan vara ett problem är väl att de brunstar stup i kvarten. Nu lever min hona ensam efter x antal försök att få henne gå ihop med olika marsvin så det har jag inte märkt av på henne.

[Maijah]
0

Jag funderar på om min ena hona har börjat utveckla detta? Jag hoppas inte det men hon har haft skorv på spenorna och börjat brunsta längre än normalt - men än sålänge bara än gång, får se om det blir fler längre ggr - samt tycker jag mig känna att hennes mage är lite rundare/utputande än förut men det kan jag lika gärna inbilla mig. Hmm min lilla tjej då :/

[Liinda]
0

EvaLuna: Tack för ditt svar jag ska känna i ljumskarna på henne ordentligt idag och se om jag känner något. Så den där veterinären du hade tyckte att dom kunde leva med cystorna eller? =)

Isblixt: Vaddå vilket är överdrivet att min hona har haft skrovliga spenar i år eller? Eller missuppfattade jag dig? Åh vilken tur att du hann in och att ni han bota inflammationen annars så brukar det ju gå väldigt snabbt dåligt när dom har livmodersinflammation. Ja mina honor tycker hon är lite jobbig när hon ska rida på dom men hon brunstar ju som tur var inte varje dag :P

Maijah: Vad jobbigt hoppas inte det är cystor då! Hur gammal är din hona?

Abico
0

Som jag förstått det (har aldrig själv haft en hona med äggstockcystor) är det inget större problem för honan att hon har äggstockcystor sålänge dom inte blir så stora att dom hindrar henne när hon rör sig, orsakar tydligt obehag, eller att hormonerna gör att hon aldrig kan lämna de andra marsvinen ifred och alltså inte kan hållas med andra längre.

Så det är ju alls inte akutavlivning som gäller för en hona bara för att hon fått äggstockcystor.

Hanna 

[Liinda]
0

Abico: Nej det var så jag trodde också =) Men man blir ju lite fundersam ändå, för hon är ju pigg och glad och hon brunstar ju inte alltid men hennes spenar så RIKTIGT otäcka ut och det är ju inte kul om hon går ner i vikt. Så vart drar man gränsen där liksom, om hon tillslut ser sjuk ut men fortfarande är glad och pigg är det fortfarande okej då eller? Jag vet inte själv faktiskt :/

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick in en omplacering i höstas med äggstockscystor. Hon var inte kal på sidorna men väldigt mager, hade inte tid att varken äta eller dricka. Spenarna var jätteskorviga, bifogar bild på skorvet jag fick bort.

Hon fick tyvärr avlivas :-(

Betty, ett annat marsvin jag har, har antagligen haft/har cystor. Hennes spenar är onormalt stora och liksom vikta in mot magen, skorviga också. Hon har också haft halvkala fläckar på sidorna. Dock har jag aldrig sett henne brunsta trots att hon har bott hos mig hela sitt liv och haft flera kullar

Men skrov på spenarna har i princip alla mina :-S

EvaLuna
0

Jag tror du kan ta de lugnt. Min Towas spenar har varit JÄÄÄÄÄÄÄÄTTESVULLNA & skorviga. Hon va helt tossig & red på sina kompisar hela, hela tiden. Sen gick de ner & hon har varit helt besvärsfri i ca 1-2 år. Nu vid 5 års ålder har hon en mild "attack" igen.

Abico
0

#9 - Jag skulle gå mer efter beteende och livsglädje än utseende. Har en gammal hona här hemma nu och åldern har verkligen hunnit ikapp henne de senaste månaderna. Hon ser nästan sjuk ut eftersom hon blivit så kantig som dom gamla kan bli. Men eftersom hon är såpass pigg och glad, äter bra och rör på sig som hon ska får hon se ut sån. Jag hoppas att åldern tar ut sin rätt innan hon blir dålig på riktigt och jag måste hjälpa till…

Honor med äggstockcystor kan se riktigt ruskiga ut med tappad päls och sådär, men sålänge dom är pigga och glada spelar det ju ingen roll hur dom ser ut. Tycker jag.

Hanna 

[Maijah]
0

#7 Bara runt 1½ år gammal.

[Liinda]
0

Lyan: Vad tråkigt med omplaceringen :( Okej det går alltså att PETA bort skorverna? Jag ska fota min honas spenar så får ni se en bild hon har liksom 2 spenar på varje. Fast min hona har inte tappat något päls alls vad jag sett. Fast hon är ju peruan så hon har väldigt mycket päls från början.

EvaLuna: Okej men under tiden det gick ner blev spenarna också mindre då igen eller mer normala?

Lyan
0

#14 Ja, det var inte roligt :-(

mina har det inte varit några problem att PETA bort, dock kom det tillbaka på några dagar.

EvaLuna
0

Ja, spenarna blev helt normala, kroppsformen likaså & pälsen på sidorna blev tätare. Mest märktes de dock i humöret.

[Liinda]
0

Okej då känner jag mig lite lugnare! =) Veterinären skulle iallafall kolla upp det där med sprutor mot cystorna så att man kan "tvinga" tillbaks det lite.

isblixt
0

#7 Nä, jag menade inte så :) Jag menade att det inte var möjligt att hon gått med livmoderinflammation så pass länge som hon haft skrovliga spenar.

[Liinda]
0

Aha okej =)

[Liinda]
0

Abico: Ja det beslutet vill man slippa ta :/ Ja jag får nog göra så att hon får vara kvar så länge hon är pigg och glad och än så länge så är det ju inte så farligt eftersom hon inte tappat så mycket i vikt. Men alltid ska det hända favoriterna något :/

[Liinda]
0

Jag har iallafall tid på Måndag för ultraljudsundersökning så vi får se vad dom säger då =)

[Maijah]
0

#21 Håller tummarna för dig tjej! :)

[Liinda]
0

Tack! =)

isblixt
0

Hör gärna av dig om hur det har gått :) Någon som vet vad det kostar att göra en sån undersökning?

[Liinda]
0

Jadå jag uppdaterar här =)

Det kostar nog allt mellan 800 och 1500 kronor kan jag tänka mig. Röntgen bilder på marsvin brukark kosta cirka 500-600 hundra och uljtraljud är ju lite dyrare.

[WeepingWillow]
0

Det kostade ungefär 900 att ultraljuda min hona på blå stjärnan i Borås, men det kan nog variera rätt kraftigt beroende på vart man går :)

Hoppas det går bra med henne! Lycka till :)

isblixt
0

Okej, relativt dyrt ändå. Här i Ystad tar de 525kr som standard och 725 för längre undersökning. + Röntgen/ultraljud då… Min tjejs livmoderinflammation kostade 800+600+1000.. Dyrt, men nu är hon frisk och pigg :)

Lycka till =)

FeliciaS
0

Jag har funderat på att skaffa munkpeppar och testa att ge min hona som jag starkt misstänker har haft äggstockscystor ett tag nu, eller så är det bara någon regelbunden hormonförändring. I alla fall är hon på sina burkompisar emellanåt och de tycker att hon är fruktansvärt jobbig, och jag håller med eftersom jag inte får någon sömn de nätterna :P

Någon som har gett munkpeppar till marsvinshonor?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Hehe ja jag har också fått uppleva deras kvällspartyn som inte är så omtyckta av vare sig mig eller dom andra marsvinen :P Det är så man kan bli galen men man har inte samvete att bli arg :P

Vad ska munkpeppar göra för cystorna då? Har hört att det lugnar ner jättehaniga hanar bara.

isblixt
0

Jag läste något på internet igår om att det lugnar ner ston (hästar) som överbrunstar etc..

[Liinda]
0

Okej =)

[Liinda]
1

Föressten någon som vet vad sprutorna som man kan ge mot cystor heter?

isblixt
1

min vet snackade om hormonsprutor, men inte om vad medlet hette… Man kunde tydligen också sticka in en spruta och "suga ut" varet i cystorna.

isblixt
0

Hur som helst är det ju inget som tar bort cystorna helt och hållet utan det minskar bara dem. Jag vill inte ge min hona sprutor ifall hon inte lider av cystorna… :) Det enda som tar bort cystor helt och hållet är ju en operation

FeliciaS
0

#29 Det "lugnar ner" hormonerna, hos alla kön.

#32 Jag vet tyvärr inte vad sprutorna heter, men tycker det verkar som ett ganska plågsamt sätt med att ge sprutor eftersom marsvin är så väldigt stickkänsliga. Jag har beställt munkpeppar nu (minsta förpackning hittade jag här) och ska nog testa någon gång. Det blev ändå bara 47 kr inkl. frakt så det är inte hela världen om det inte används :P

Mvh Felicia

isblixt
0

Håller med #35.. Vill inte ge min hona sprutor eftersom de är så känsliga. Börjar hon må dåligt av cystorna får jag ta beslutet då.

[Liinda]
0

Jag har iallafall bestämt mig för sputor ifall det är cystor för om det finns något som kan minska hennes besvär så gör jag det för hennes skull. Ja och marsvin är stickkänsliga men det är en spruta i månaden och det tar bara några sekunder och så skulle jag tro att det är subcutant och det är en av dom sprutor som känns minst. Iallafall 10 gånger mindre än 1 avlivningsspruta. Så jag tänker ge hennes sprutor.

Skulle förövrigt bada henne nu och då såg jag att hon hade tappat päls på hela ena sidan något jag inte sett förut eftersom hon är en riktigt välpälsad peruan.

isblixt
0

#37 Gör det som känns bäst för dig :)

Min hona tappade päls gradvis, först litegrann på sidorna, sen på ryggen, lite på magen och tillslut en liten cirkel i pannan (fråga mig inte varför). Som jag kanske skrivit förut har hon nu fått tillbaka nästan all päls. Det växer ju fortfarande och kommer ta ett tag till innan det är så långt som hennes övriga päls. Hon är dock något tunnhårig där cystorna är. Ryggen och sidorna var helt nakna när det var som värst.

Myosotis
0

#28 Jag har testat munkpeppar (droppar) till min hona som periodvis haft hormonproblem och varit riktigt jobbig mot burkompisarna + haft uppsvullet, liksom ständigt brunstigt kön. Det hjälpte, och hon var OK i flera månader efteråt. Nu har jag precis satt in det igen efter en ny jobbig period, denna gång har hon även tappat päls. För tidigt att uttala sig ännu om resultatet.

[Liinda]
0
# 39 Du får gärna berätta hur det går sen =)

#38 Okej =)

Det blev inget ultraljud idag iallafall för veterinären var sjuk så vi får väl se när det blir =)

FeliciaS
0

#39 Okej, underbart att få höra erfarenheter gällande marsvin :) Hur mycket har du gett? Gav du henne det så fort du såg att hon var jobbig?

Jag har dock beställt fröna och till hund är dosen 1 krm/10 kg. Så använder man samma dos till ett marsvin på 1 kg så blir det 1/10 krm dvs. 0,1 ml… Ingenting i princip :P

Mvh Felicia

[Liinda]
0

Nu har hon ultraljudats och det var troligen en cysta dom såg. Så idag fick hon sin första spruta med medicin. Så nu får vi se om hon blir bättre =)

isblixt
0

#42 Hoppas det blir bättre :)

[Liinda]
0

Tack det hoppas jag också =)

Myosotis
0

#41 Jag har som sagt givit droppar (köpt en 50 ml flaska), alltså örtextrakt. Tyvärr lite dålig information på förpackningen, det står egentligen inte hur starkt det är. Den är avsedd för människor och man skall ta ett antal droppar i hett vatten och dricka som te. Verkar inte sä särskilt koncentrerad när man tittar/luktar på själva lösningen, så kanske är det humbug…

Jag gav iaf förra gången cirka 1 ml/dag under en treveckorsperiod. Då hade hon varit jobbig under kanske två månaders tid innan dess.

Denna gång när hon även tappat päls och sett lite halvrisig ut, har jag gett 1 ml varje morgon och varje kväll. Hon är lugnare redan, men jag kommer att fortsätta några veckor till har jag tänkt.

Anledningen till att jag beställde droppar var att jag tänkte att det var enklare att verkligen få i marsvinet än ett torrt preparat.

FeliciaS
0

#45 Okej, tack :) Jag gav två korn till Saga, malda och blandade i liiite kligröt (bara så hon skulle få i sig det men jag fortfarande skulle veta att hon åt allt) när hon var riktigt jobbig häromkvällen och det funkade kanon! Jag fick sova hela natten utan att hon brydde sig nämnvärt om burkompisarna :)

Mvh Felicia

[Liinda]
0

Tänkte uppdatera min tråd lite!

Hon fick ju en spruta  19 Augusti och en till 10 dagar senare. Ett kort tag efter började bröstvårtorna bli normala igen och håret växa ut. Hon gick upp i vikt igen och hennes brunst blev helt normal och sådär har hon hållit sig ändå sedan dess. Så härligt att ha henne både snäll och fin hehe Skrattande

EvaLuna
0

Åh va skönt att höra! Har diskuterat såna injektioner med vet, men aldrig testat.