Hösilage???
Kan man andvända hösilage till marsvin?
Någon som gör detta lr har någon erfarenhet av detta?
Det jag har hört är att man inte ska ge hösilage till marsvin. Varför man inte ska det får någon kunnig svara på :P
Du kan ge hösilage till marsvin. Men tänk på att hösilage inte håller sig länge efter att du öppnat förpackningen. Hösilage är fuktigt och inplastat klarar det sig länge, men så fort man öppnar förpackningen och släpper in syre börjar nedbrytningsprocessen. Så om du inte har väldigt många marsvin och gör av med mycket, mycket hösilage eller om du kan ta hem väldigt lite åt gången (har man häst är det ju lätt att ta hem hösilage till marsvinen i en liten påse) är det inte ett optimalt foder. Helt enkelt eftersom det är krångligt att hantera om man inte kan förbruka det snabbt.
Hanna

Yepp Vet ju det.
Men det är helt okej att ge då? Menar s¨å dom inte blir sjuka lr så av det.
Det finns tidigare trådar - här är en.
#3 De kan bli sjuka eftersom det bildas ett gift (som är dödligt) om något djur (ex. sork) råkar komma med i balen och sedan ligger där i under konserveringsprocessen. Därför vaccinerar man oftast de hästar som äter hösilage mot botulism.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jo det vet jag att man gör, är hästutbildad.
Men vet inte så mycket om marsvin så.
Men då vet jag det! Tack så mycket för era svar! =D
#6 Det finns ju inget vaccin för marsvin och de kan ju också bli sjuka :P Dock tror jag inte det är speciellt vanligt, men jag skulle inte ta risken.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus