Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1468 ggr
ninaochanel
0

Varför bits hon?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min söta vit chanel som jag älskar vså mycket bet mig nyss 2 gånger jätte hårt….

hon brukar inte bitas, hon gjorde det igenom tröjan på magen gjorde det jätte ont och sen när jag skulle stoppa henne från att springa under hyllan bet hon mig i fingret och det gjorde jätte ont.

varför gör hon så plötsligt ?:(

bir jätte ledsen efter som jag elsakr min piggis så mycket …

Rubrik redigerad av moderator för att främja sökfunktionen.

ninaochanel
0

älskar *(haha när jag skriver fort blir det lite konstigt ;)

Fridaaaa
0

Kanske har ont?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tisslibiie]
0

Hon kanske blev stressad? Rädd?

[vildablid]
0

Hon kanske ville vara ifred en stund?

Creation
0

Jag tycker att det låter lite som en slump, men det beror förstås på situationen. Så länge hon inte visade sig direkt aggressiv när hon gjorde det tror jag inte att det är någon fara alls. :)

Hur bet hon dig när hon bet igenom tröjan? Var det en attack eller smakade/drog hon bara i tröjan? Ifall det sistnämnda stämmer bättre in, skulle jag tippa på att hon helt enkelt inte var medveten om att det var en människa bakom den. Mina marsvin har gjort samma sak. De förväntar sig inte att de ska nypa en människa på samma gång som de smakar på tyg eller grönsaker eller något annat. Syftet är ju bara att komma åt det andra, inte människan.

Hur gjorde du när du stoppade henne från att springa under hyllan? Skyndade hon sig? Ifall hon inte såg att det var du och du fångade henne ganska plötsligt, kan hon anta att det var ett rovdjur och därmed skydda sig genom att bitas. Tog du dessutom på någon känslig punkt(omkring magen främst) kan hon också bli extra beskyddande och säga till på skarpen om att hon inte tycker om det.

Upprepar det sig flera gånger den närmsta tiden av oförklarliga anledningar tycker jag dock att du borde se över om hon kanske har ont eller är ovanligt osäker på miljön.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.