Diabetes?
Är det någon som har erfarenheter av diabetes på marsvin? Är det ärftligt? Är det behandlingsbart, jag vet att det är kroniskt men jag undrar om det finns mediciner så att ett marsvin med diabetes kan leva ett bra liv?
Har för mig att Zurvivings har erfarenhet av diabetes hos marsvin. Hör med henne :)
Kan marsvin ha diabetes? Det hade jag ingen som heslt aning om, jag trodde bara människor kunde ha det:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#2 - Katter kan faktiskt också ha det, vi fick tyvärr ta bort våran katt då han hade det och var gammal.
Hm.. Om jag minns rätt vad jag läste så finns det för tillfället inget botemedel :/

Du kan läsa om det i Guinea piglaopedia.
Envishet och drömmar
hundar,katter,kaniner och marsvin kan med ha det vad jag vet. Säkert fler djur med. Men diabetes är inte ärftligt, men deras avkommor har en ökad risk att drabbas av det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack alla. Ja jag har hittat en del nu… och det ser inte bra ut för min tjej. Det mesta stämmer och jag tror tyvärr att hon har det. Vi får se på återbesöket om hon fortfarande kissar sockerbitar. I så fall får jag ta ett tråkigt beslut för hennes skull. Men jag hoppas fortfarande…
#7 varför inte ge henne medicin mot det? Jag menar dem kan leva ett lika värdigt liv som en människa kan med diabetes
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Det verkar ännu inte finnas någon bra medicinering för marsvin. Inte så bra att hon kan leva helt besvärsfri i alla fall. Jag tycker att alla marsvin ska leva gott och må bra. Ett liv med värk och trötthet är inte värdigt för henne tycker jag. Hon förtjänar inte det. Hon skulle ju må bra och vara lycklig… det var min plan för henne.

Hur är hon om hon inte får frukt utan bara grönsaker?
Envishet och drömmar
#10 De får inte ofta frukt här, utom på hösten då de får en massa fallfrukt. Men hon får ju mycket morötter det är väl sött. Kanske ska prova att hoppa över dem då… Ja, vi får se vad de säger. Jag vill ju ge henne en chans men om hon inte kommer att må bra så vill jag inte bråka med henne hon är inte lycklig som det är nu.
Symptomen… eller det som fick mig att ta henne till veterinärn för undersökning förutom att hon nu dessutom åkt på urinvägsinfektion är…
* Hon är sur och grinig mot burkompisarna och oss. Det får mig att tro att hon inte mår bra.
* Hon sover massor och är stillsam men det är inget fel på hennes aptit hon äter massor men blir då fet eftersom hon är så stilla.
* Hon har ont i kroppen. Det märks mycket tydligt när man lyfter henne och håller henne för kloklippning mm.
* Hon har öronsvamp och mjäll i massor och det ser jag som ett tecken på ohälsa.
* Men det är det att hon inte verkar glad som gör mig mest bekymrad. Hon har inte den där marsvinska lyckognistan som är det bästa hos dessa underbara djur. Hon deppar och är trött hon mår inte bra.

# 11. Jag är sjukt trött så jag är kanske helt osammanhängande, ha överseende med det.
Har du boken som jag skrev om i # 5? Där står det bl a om starr kopplat till diabetes.
Det står också om att behandla med injektioner.
Envishet och drömmar
#12 Jag har länge önskat mig denna bok… nej har den inte. Det jag går på nu är annat jag hittat och veterinären lät inte så hoppfull tyvärr. Jag frågade om injektioner men det var svårt tydligen. Starr har hon inte i sina fina röda ögon.
(Nu åker jag till jobbet så om jag inte svarar mer är det därför…)

# 13. Vi får fortsätta "samtalet" någon gång när du jobbat och jag sovit… ;-)
Envishet och drömmar
Jordan har varit på återbesök hos vetten. Nu fanns inget socker i urinen mer. Det var bra, då hon har inte diabetes. Däremot fanns fortfarande blod så troligen har hon urinsetenar. Det är ju verkligen inget vidare det heller. Tydligen kunde det finnas socker i urinen om urinvägsinfektionen var så kraftig att njurarna påverkats. Nu verkar det ha varit en tillfällig påverkan men Jordans framtid är ändå oviss även om hon mår rätt bra just nu. Hoppas hon fortsätter med det…
#16 Wow! Väldigt intressant. Åh, som jag hoppas att det funkar…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#16 Verkligen intressant, tack för länken :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#16 Intressant!