Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1480 ggr
humlebumla
0

ego?

Hej!

Jag registrerade mig just här eftersom jag är intresserad av att skaffa marsvin, jag vet bara inte om det är rätt.. Jag har lite funderingar..

Till att börja med, bitar de på sladdar? Jag har en historia av att ha svårt att hålla mina husdjur i bur, min hamster bodde i sin bur och i ett hål i ett skåp. Vilket var okej, eftersom hon kom när jag ropade. Men jag kunde inte bara ha henne i bur. Mina kanier hoppade fritt också. Tididgare kanier har iofs varit utekanier, men även de har kommit när jag ropat. Och kunnat gå på långpromenad.

Jag är egentligen inte orolig över att jag inte ska få marsvinen tama och tillgivna, jag tror mig kunna det. Det jag är orolig för är hur mycket man kan vara borta från dem? (som jag har förstått det är det minst två åt gången som gäller) Jag jobbar ju.. Och det här kan verka som en hemsk fråga att ställa, men om jag inte kan ställa den här vet jag inte vem jag kan fråga.. Kan man lämna dem över natten? (givet att de har mat och vatten) Hur länge kan de vara själva? Om man jobbar över några kvällar..?

Jag skulle gärna ha marsvin, jag älskar gnagare och har haft både kanin och hamster. Går det att få dem rumsrena och inte bita sönder alla sladdar man har? Kan de bo ute på sommaren?

Så om du har några bra svar tas dessa tacksamt emot Glad

EvaLuna
0

Hej!

Va kul att du funderar på marsvin! Ja, minst två ska dom va

Ja, dom äter sladdar. En stor fördel med marsvin är dock att dom inte är några höjdare på att hoppa eller klättra. Mina grisar har sin bur + en uteplats på ca 20 kvm som är avgränsad med plankor som är ca 15-20 cm breda. Funkar perfekt!

Rumsrena fick jag den genom att konsekvent sätta dem i buren när de behövde gå på toa när de va små. Tror jag hade lite tur där, vissa säjer att de är svårt att få dem rumsrena

Ensamma kan de va nåt dygn eller 2 utan problem. Sällskap har de ju av varann & har de vatten & hö klarar de sej.

Misarn
0

Hejsan!

Va kul att du funderar på att skaffa marsvin Glad

Våra honor/hanar har en tendens att bita på allt möjligt precis som kaniner. Jag har haft både kanin och marsvin och jag måste säga att marsvin är ännu mer personliga och mer speciella på alla sätt och vis.

Jag hade också liknande funderingar som du innan jag skaffade våra första ,både jag och min sambo jobbar väldigt varierande så att våra honor får vara ensamma ca 9-10 timmar per dag emellan åt och givetvis så tycker jag det är tråkigt men har dom mat och vatten och en partner. Givetvis piper dom väldigt mycket när man kommer hem och det värmer så gott om hjärtat.

När jag skaffade våra första två så köpte jag små bebisar på våran djuraffär och det kan jag verkligen inte rekomendera. När ugnarna är så små är det nästan omöjligt att säga hur dom kommer bli när dom blir äldre. Våra honor började bråka och slåss så det har resulterat i ett par dyra veterinärbesök. Så har du möjlighet så välj lite äldre honor på åtminstonde 6månader.

Varje marsvin har sin speciella personlighet och sätt att vara så jag lovar att du aldrig kommer ha tråkigt Glad

Marsvin är en familjemedlem precis lika mycket som en hund,katt,häst eller kanin.