Tricks (video)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vem har sagt att man inte kan lära en gammal hund sitta? Alice är nu 4 år gammal och lärde sig tricket "tass" på bara en timmes tränande under totalt två dagar.
"Snurra" har hon kunnat länge.
"Hoppa upp" säger jag till henne när hon ska hoppa upp på ovanvåningen hon har i buren. Sitter inte till 100% men det blir bättre och bättre :)
Vad kan era marsvin för tricks? Ladda gärna upp bilder/filmer :D
P.s tänk inte för mycket på min fina skånska ;) d.s
Awww vilken sötnos!^^
Men gud vilken duktig tjej du har! Hur har du lärt henne att snurra??
Åh, vad duktig hon är!!! Synd att filmen låg ner i början bara
Håller på att lära Elsa och Essie lite tricks också, de är också 4år och jag har fått in dem som omplaceringar. De har lärt sig att man får godis om man står på bakbenen och Elsa har jag även börjat med snurra lite smått
#2 Hihi, tack :D Jag tog en godisbit och gjorde så att hon snurrade runt i en cirkel samtidigt som jag sa "Snurra!". Det gick väldigt snabbt att lära henne snurra, nu snurrar hon även när jag inte säger till henne då hon vet om att hon får godis när hon gör det ;)
#3 Ja, min kära pojkvän filmade med mobilen så det är inte så bra kvalité heller. Ni får helt enkelt hålla era huvud på sne! :D
Stå på bakbenen är hon också duktig på, ibland blir hon så ivrig att hon tappar balansen och faller baklänges… :)
Oj va duktig hon är! Va kul att du lyckats lära henne alla tricks :) Ser supersött ut!
Gud så duktig! Verkligen ett duktigt marsvin du har :-)
//Emma
Alice bugar och tackar (ett nytt trick kanske? :P) men vi vill faktiskt se fler videor/bilder på era marsvins tricks!
mina marsvin kan bara stå på bakbenen utan att jag säger någonting jag låter dom lukta på t.ex en gurka sen tar jag bort den sen vet dom att dom ska stå på bakbenen då jag ger dom gurkan :)
men vill så gärna lära dom att snurra för de blir alldrig försent iallafall mina är bara 1 år nu :)
behöver man mycket tålamod för att kunna lära in t.ex snurra och tass ?
#10 som sagt tog det cirka en timme för alice att lära sig snurra, jag visade henne först vad jag ville några gånger. Efter det väntade jag så hon själv fick tänka ut vad det var jag ville. När hon väl snurrade så berömde jag henne mycket och gav henne godis.
Att lära henne tass tog två dagars träning, cirka 30 min per dag.
För att lära henne tass tog jag i början min hand mot hennes tass så hon var tvungen att lyfta på den samtidigt som jag sa "tass" till henne. Hon gillade det inte alls först och tyckte det var obehagligt men förstod snabbt att jag inte ville hennes lilla tass illa :)
Hoppa upp säger jag samtidigt som jag slår med fingret en gång på hennes ovanvåning.

vilken söt och duktig marsvin du har! :)
Vad jätteduktig hon är din sötis och du med som lärt henne!
Mina kan inga sånna trix men jag har lärt dem att kliva upp i mina händer när de ska tillbaka till buren efter golvrastningen. Nästan alla kommer direkt upp i händerna på mig. Jättepraktiskt för det är så jobbigt att kräla runt under stolar och in i hörnen och fånga djur.

#14 Hur har du lärt dina marsvin att kliva upp i dina händer, hur lång tid tog det och var det svårt för dom att lära sig det? :)
#9 Elsa är 4år och börjar förstå att hon ska snurra bara efter några gångers visande :-) Dessutom har hon bara bott här några månader. Så dina är absolut inte för gamla :-)
Marsvin är mycket smartare än vad man kan tro. De förstår snabbt vad man vill så fort det har med mat o göra:)
#15 Det handlar om motivation. De vill in i buren efter en timmes struttande på golvet får de hemlängtan och så vet de att buren är nymockad och full av härligt fräscht nytt hö och smaskigt kornkross finns i skålen. Belöningen är att komma till buren och maten. Sen är det bara tålamod som gäller är jag stressad funkar det inte alls inte ens med de duktigaste.
Hm… jag måste fundera hur jag lärt dem eftersom det liksom gått av sig självt. Jag sätter mig på huk och lockar på dem och när de är framme vid händerna tar jag dem försiktigt och sätter snabbt upp dem i buren. Snart förstår de att om de kommer fram till mig i det läget får de komma in i buren. När de blivit duktiga på att komma fram pressar jag det vidare och väntar tills de kliver upp i händerna på mig innan jag sätter upp dem. De som är duktigast jagar mig i princip och klänger upp i händerna så fort jag sträcker ner dem. Det här funkar ju inte på alla mina marsvin endel är inte "den typen" utan mer stressade djur men jag tror att alla förstår vad jag vill men de törs inte riktigt. Jag har totalt 24 marsvin nu och ca tio av dem skuttar rakt upp i mina händer resten är antingen på väg att lära sig eller så har jag gett upp.
Tidigare innan jag hade burskåpen kunde alla mina marsvin gå in och ut ur burarana själva. Då hade jag lärt dem att gå in på komando när burarna var färdigstädade. Rätt häftigt när de satt och väntade tills jag sa till, då de hoppade in direkt. Ett riktigt partytrick!

#18 hehe okej =D ja, lydiga marsvin som satt och väntade :) Tack så mycket för ditt svar!
#18 Det hade aldrig gått med mina! De är så glada över att vara på golvet så en del vägrar tom gå in när det serveras grönsaker och gräs :-P Dock vet de när matte börjat bli trött på att jag marsvin och surna till, då går alla utom Vida hem igen :-)
hej!
va glad jag blev uatv att se detta! detta bevisar att det går att lära alla djur trix!
lägger ut denna på min blogg…
fortsätt du med fler trixs…
härhemma kan katterna
sitt
ligg
tass
stanna
hopp
nej
Min kanin kan gå på 2 ben i ca 4 m :P och hon kan snurra :P
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
#21 kan du pm:a din blogg till mig? min katt kan samma saker typ.
Mvh
Mig
Mitt marsvin Max kan tass, stå på bakbenen, snurra och putta på en boll :) Jag använder dock inte röstkommandon utan rörelsekommandon :P håller fingret framför honom för att han ska räcka tass, för fingret uppåt framför honom om jag vill att han ska stå, rör fingret lite längs han sida typ för att få honom att snurra och bollen bara jag sätter ner på golvet. Vill jag att han ska upprepa puttandet så tar jag upp den och tar ner den en gång till. Har haft någon video på det men vet inte hur jag ska få upp den här.
Vad dukigt marsvin är mina kaniner eller katter kan inte tricks Hur kan du lär a henne de?

Jag skulle också vilja kunna det med mina marsvin
Skoj!
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Marsvin är mycket smartare än vad man skulle kunna tro.
Försök lära dem att snurra runt, det kommer gå på någon dag bara :)
Åh, Neou kan också snurra och sedan stå på bakbenen osv. De är intelligenta djur alltså!