Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 4211 ggr
Misarn
0

marsvinspäls

Hej, satt och fundera på marsvinsallergi, har alla marsvin samma gener som framkallar allergi eller finns det allergivänliga marsvin!?

Mari
0

Vad jag vet så finns det inga allergivänliga marsvin - inte ens skinny som är hårlösa.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Maijah]
0

Nej det finns tyvärr inget allergivänligare hårlag inom marsvin.

Misarn
0

Oki vad synd, men finns det något man kan göra för att mildra allergin!?

Mari
0

Är det just marsvinen som är allergisk mot så kan det nog bli svårt kan jag tänka mig. Är det tex. hö eller spånet man är allergisk mot så kan man ju använda flecee eller något annat. Höet kan man skaka ur ordentligt innan man lägger in, kanske även vattna?

Sedan vet jag att det åtminståne finns allergitabletter som man kanske kan ta? Har en kompis som äter sådant så att hon kan ha katt. Hur vidare bra det är, är en annan sak.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Misarn
0

Jo har också hört att det finns någon allergitablett för luftvägarna men hur är det om det sitter i halsen, om halsen svullnar upp!?

Mari
0

#5 Ingen aning faktiskt, jag skulle rådfråga en doktor men det låter ju inge lovande att ha marsvin om halsen svullnar upp..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Jag vet att det var någon härinne för länge sedan som hade något torrschampo eller liknande som hon hade i pälsen på marsvinen, vilket gjorde att hon eller om det var sambo eller något kunde ha marsvinen trots allergi. Vet inte alls vad det hette eller hur det fungerade dock…

Hanna 

Misarn
0

oki, kommer du ihåg vem det var eller om det var ett schampo för djur!?

Lyan
0

Var det inte Evaluna (exakt namn?) som berättade som allergimedlet?

Fast vilka marsvin man tål beror mycket på vilken allergi man har, vet en som tål allt utom Skinny och lakeland, någon som tål långhår men ingen annan osv

emelie92
0

Jag har hört att om man är allergisk mot marsvin så är det oftast inte själva pälsen man är allergisk mot, utan det är något sorts ämne på marsvinens hud som man reagerar på. Vet inte riktigt om det stämmer, men det ska tydligen vara anledningen till att det spelar ingen roll om det är ett marsvin med eller utan päls.

Misarn
0

#10 oki vet du om det går att typ tvätta bort det ämnet eller liknande!?

Moa-16
0

Tycker inte man ska köpa marsvin om man vet att man är allergisk. Att försöka tvätta så man kan ha dom endå,osv. Känns inte helt 100, Kanske inte ens fungerar för dig. Blir så tråkigt om man måste göra sig av med dom efter någon vecka, eller liknande.

Misarn
0

#12 Jag är inte allergisk men funderade bara med tanke på hur det är med katter och hundar, givetvis skulle jag aldrig skaffa marsvin om jag var allergisk, det är inte bra för en själv och framför allt inte snällt mot marsvinen.

Lyan
0

Annars kan man låna marsvin en månad för att se om det funkar. Då behöver man inte känna dåligt samvete om det inte går.