Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 2424 ggr
Lyan
0

Dags igen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blir ännu en operation för Mattis Gråter Benet har pajat ihop ännu värre denna gången och nu fanns det bara två val och det var operation eller avlivning Gråter

Jag tycker det räcker med skit nu Gråter

[Maijah]
0

Hur kommer det sig att ibland är livet bara elände egentligen? :-(

Jag har haft ganska mycket otur med marsvinen på sista tiden om man tänker på att killarna fortfarande inte har fått något nytt hem (vilket är mycket jobbigt då jag fäster mig mer och mer vid dem hela tiden), pgr av olika saker.. bland annat ringormsskit 2 ggr under 1 år. (men nu börjar allt gå bättre:) Det är dock inget gentemot dina problem du haft med djuren. Jag önskar jag kunde hjälpa dig Lyan!

Jag kan iaf skicka massor med trötskramar och hoppas på att allt blir bättre så småningom, det finns alltid en botten! Livet är svårt, så är det ju bara :-(

FeliciaS
0

Ajdå :/ Hur många gånger har han opererats nu?

Håller tummarna för er och hoppas det blir bra nu.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

#1 Tack. Ja, det är inte alls roligt :-( Har också jag hittat ett utslag på Honeys pung och jag hoppas och ber att det inte är Ringorm! Tur att det börjar lösa sig med dina grisar, hoppas du får ett bra hem till killarna också :-)

#2 Det blir tredje gången nu :-( Vet. sa att målet är att få honom smärtfri, lyckas han reparera alla skador är det en bonus. Skiter sig denna operationen finns bara avlivning kvar Gråter

Jag kan bara inte fatta vad som gjort sönder benet igen, var inne på kontroll för två veckor sedan, då var benet tillräckligt bra och jag fick med ett träningsprogram så han kunde börja bygga muskler igen. Bara en vecka senare hittade jag en liten knuta på knäet som blev vätskefylld vid ansträngning, åkte ner till djursjukhuset på torsdagen och fick tid till idag så det har hänt något under den första veckan. Vet. trodde korsbandet var av, han kunde röra knäet 0,5cm åt fel håll. Jag har inte sett något som har hänt som skulle vara tillräckligt för att orsaka en så stor skada :-(

Måste jag ta bort Mattis vet jag inte vad jag gör, det går inte att beskriva hur mycket jag älskar den hunden! Hade det behövts hade jag lätt kunnat offra marsvinen för att ha kvar Mattis, och då är marsvinen väldigt viktiga för mig, det är många gånger de har "räddat" mig när jag mått dåligt och jag vill absolut inte skiljas från dem

Är väldigt trött på allting just nu :-( Djurrummet ligger åter i fara då pappa flippat ut ännu mer, det är riktigt illa och jag är rädd att han kommer ta livet av sig Gråter. Han har även tvingat farmor att säga upp kontakten med oss.

Kort sagt: Mitt liv suger!

Fridaaaa
0

Håller tummarna både för dej och Mattis, Emmy!<3Kyss

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moa-16
0

Neeeej,vilket elände,stackarn! Tycker synd om dig också, förstår att du gör det för att du älskar din hund. Hoppas han blir bra nu & slipper ha mer ont.

Lyan
0

#4 Tack!

#5 Tycker verkligen det räcker för honom nu, är så hemskt att se honom ha ont! Han har fått smärtstillande men den tar på magen, förra gången bajsade han blod när han ätit den i 2 veckor och nu är det 3 veckor till operationen och sedan måste han gå på medicin efter med för att han ska slippa ha ont.

Som vet. sa, målet med operationen är att få honom smärtfri, lyckas han dessutom laga benet igen är det en bonus

Denna veterinären är det som har hand om honom så han är i goda händer iallafall

Moa-16
0

#6 Ja,han verkar kunna sin sak. Och om han inte skulle bli bättre nu så har du verkligen gjort allt du kan för honom.

Håller tummarna!

Lyan
0

Nu är Mattis opererad, vi fick en stand-by tid så jag lämnade honom i morse. Vet. sa att det hade gått bra och att det blev en mycket mindre operation än väntat så han slipper sova över, ska hämta honom vid halv7 så jag ska köra snart.

Det konstiga var dock att även denna gången kunde han inte hitta något fel, knäleden gick att flytta rejält men inget var synligt trasigt så vet. har bara stabiliserat den och plockat ut ett stift

Fridaaaa
0

#8 vad bra, hoppas att han mår bättre Mattis<3

Lyan
0

Mattis har fruktansvärt ont Gråter, han bara sover, hoppas det ger med sig snart :-( Jag får knappt sova något för han sover under mitt täcke för det är kallt i lägenheten trots element så jag måste ligga stilla för att inte stöta till benet och serva med vatten, han kan inte hoppa ner så han kommer inte åt vattenskålen

Det var struligt när jag skulle hämta honom, vet. hade varken skrivit recept eller lämnat hemgångsråd, är lite sur på honom för det. Det löste sig med receptet men medicinen hjälper inte mot all smärta :-(

Operationen hade gått bra och han hade uppfört sig fint på sjukhuset. Nu ligger han och sover i min famn

Moa-16
0

#10 Nej, vad tråkigt att höra, stackarn! Men skönt att det gick bra med operationen iaf, hoppas han blir bättre.

Lyan
0

Ja, hoppas det också. Han fick en extra dos med smärtstillande nu, inte bra att överdosera men en gång gör inget, förhoppningsvis lägger det sig till imorgon annars får jag ringa vet. och se om jag kan få ut något starkare till honom ett par dagar

Lyan
0

I torsdags fick vi in till vet. igenför då hade Mattis jättejätteont och feber, han fick morfinliknande och antibiotika i nacken och sedan starka smärtstillande och antibiotika med hem. I söndags var han så pass bra att jag kunde röra benet utan att han skrek och i måndags ringde vet. och kollade av och så fick vi lite träningsuppgifter så skulle han ringa igen på måndag. Bara det att när jag kunde börja böja Mattis ben utan att han fick jätteont visade det sig att tassen och hasen inte fungerade! Hela benet viker sig och han kan inte kontrollera tassen alls, den bara hänger och benet går inte att räta ut:-( Så idag var det Lund igen och de misstänkte först förträngning i ryggen men efter en stund reagerade han på smärta i tassen igen och kunde röra den någon millimeter. Vi ska ner igen på måndag men troligen har någon nerv hamnat kläm :-(

Förutom det är han jättepigg! Vill inte alls gå i koppel längre utan vill springa och busa, bjuder upp till trickträning mm. Så skönt att han mår bättre! I helgen låg han bara och skakade i mitt knä och ville inte äta eller göra någonting

Moa-16
0

#13 Vad tråkigt det lät, Stackarn =( Men bra att han är pigg trots allt. Hoppas han blir bra, det måste ju vända nån gång tycker man, men han verkar inte ha turen med sig riktigt.

Lyan
0

Mattis är bättre! Det verkar som det verkligen var(är) en nerv i kläm. Han blir bättre och bättre för varje timme efterhand som svullnaden lägger sig. Fortsätter det såhär kommer han förhoppningsvis kunna stödja något steg i mitten av nästa vecka JIPPIE!

Vi ska ändå ner till vet. på måndag och kolla läget, men just nu är jag så glad för hans framsteg att jag skiter i pengar som inte finns, djurrum som kanske försvinner och trasiga bilar!

Liten Mattisplutt i tisadags

Lyan
0

Mattis i onsdags kväll. Benet bara hänger, är snett från knäet och neråt och tassen i princip förlamad. Han kunde inte röra benet alls i knäleden och neråt. Såret var svullet och rött, nu är det så bra att stygnen kan tas :-D Knäet är fortfarande vridet utåt tyvärr och han kan inte räta ut knäleden men vi stretchar flera gånger varje dag och millimeter för millimeter går knäet att räta ut, bara hoppas det går hela vägen snart! Han vilar tån mot golvet när han står still och "går" med benet fast i luften men han ramlar fortfarande när han försöker stödja

Han ligger helt rak på bilden, det är knäet som är så snett :-/

Moa-16
0

Vad skönt att han är på bättringsvägen, hoppas det fortsätter så! :)

Lyan
0

Verkligen! Är jätteglad! Bara hoppas det fortsätter åt rätt håll!

Ping och Mattis hälsar god jul :-P

Moa-16
0

Hihi, så söta =P

Fridaaaa
0

#18 Vad sött! hehe :D

Lyan
0

Igen Gråter

Moa-16
0

#21 Nej, vad nu då? =(

Lyan
0

Något som kryper ut :-( Ser ut som en fiskelina så troligen linan han stagade upp korsbandet med. Kommer inte operera honom igen, de får bara plocka bort tråden så får han vara trebent bara han inte har ont

Moa-16
0

#23 Åh, nej, vilken otur. Men att hoppa på tre ben klarar han väl ganska bra? bara han inte har ont, som du säger.

[Strawberi]
0

Men vad i h**** sluta nu mattis. Emmy orkar inte med detta, var en frisk och kry hund nu sötgubben :(

Fridaaaa
0

Underbara söta Mattis!<3 Du är så himla go & glad när man träffa dej, bli frisk!