Teckning?
Jag tänkte först säga att bägge två är chocolate dalmatiner.
Dalmatinerska ha bläs och tydliga prickar i teckningsfärgen över hela kroppen (förutom huvud och tassar), vilket förstås inte är helt lätt att få fram. Ofta blir det som på dina lite större fält i samma färg eller väldigt få prickar.
Och det borde ju förekomma dalmatiner utan bläs likväl som det finns med för mycket bläs. Roan ska ha en teckning där teckningsfärgen är är uppblandad med vita hår över hela kroppen (förutom huvud och tassar) och jag tycker att ditt marsvin (det utan bläs) har lite för stora prickar. Självklart har roaner inte alltid perfekt uppmixade färger så hon kan mycket väl vara roan även om hon har större fält i samma färg.
Det lättaste är förstås att titta i stamtavlorna om dom har några, är någon förälder dalmatiner så är ungarna dalmatiner om dom är tecknade, det samma gäller roan.
Hanna
okej! Deras mamma är dalmatiner. Så då är båda alltså dalmatiner?
Trodde man var tvungen att ha bläs för att kallas för det?
Men tack för hjälpen
Ja då är dom dalmatiner bägge två. Egentligen kan du ju kalla dom för vad du vill, så länge du inte ska ställa ut dom i ras och ska registrera dom :) Enligt rasstandarden ska dom ha en jämn bläs från nosen och upp mellan öronen men det blir inte alltid som planerat och i nästan alla kullar blir det någon unge som inte stämmer överrens med vad man önskat för den standard som man strävar mot. Därför kan det ibland "saknas" delar på marsvin rent färg-/teckningsmässigt trots att dom anges som en viss, ras som i det här fallet ska ha bläs.
Slänger upp en bild på min black dalmatiner, hon hade som du ser tvärtom alldeles för mycket bläs egentligen men var fortfarande en dalmatiner.
Hanna

en liten fråga bara, den med bläs, hur ser tassarna ut? Helt bruna eller nåt vitt?
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
3# Okej.. Du pratade om att registrera dom?..Kan man registrera sina marsvin renrasiga. Fast dom har okänd härstam? Jag vet vem deras mamma är men hon är inte registrerad.
4# Alla hennes tassar är bruna :)

#5 kul! synd att fläckarna är lite för "blaffiga" annars är hon helt klart utställningsbar! har själv avlat just chokladdalmatiner och av ca 50 ungar så fick jag bara fram 5 st som var utställningsbara.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#5 - Jadå det kan du göra, men det finns egentligen ingen anledning att registrera om du inte planerar att ställa ut dom i rasklass :)
Hanna
6# - Tyckte jag med.. men det är inte det största problemet. Hon blev klämd vid födseln så hon har råttliknade ansikte (syns ej i profil) Så hon är vare sig utställningsbar eller avel.
Oj, då kan det inte vara lätt att att få den perfekta teckningen…
7# Okej, men då vet jag :)