Lunginflammation
Är marsvinet alltid snorigt och har hosta vid lunginflammation? Eller kan det ha enbart ansträngd andning med klick-/rosselljud från lungorna?
Hanna
Behöver inte nödvändigtvis vara snorigt och hostigt enligt min erfarenhet…

Håller med, de behöver inte vara snoriga eller hostiga till en början.
Jag missade precis veterinären som stängde klockan 17.00… Typiskt.
Det låter inte lika mycket om honom längre så jag avvaktar under natten och så får jag ringa när veterinären öppnar imorgon bitti och hoppas på en tid.
Hanna
Hur är det förresten med lunginflammation, smittar det? Jag tänker framför allt till burkompisen som ju delar både vatten, grönsaker och torrfoder.
Hanna

Själva lunginflammationen kanske inte smittar, men är orsaken en förkylning så kan ju det smitta och lunginflammationen kommer som biverkning även hos burkompisen. Så har jag upplevt det iaf.
Hoppas att allt går bra!
Hur har han kunnat få lunginflammation? Har han varit förkyld eller utsatts för kyla/drag?
Av din beskrivning på bloggen tycker jag det låter som luftrörskatarr/bronkit som jag haft här hemma, kroniskt på Bindi och sedan någon annan enstaka gång. Då hörs som sagt ett klickljud mellan in- och utandning. Infektionen har kommit längre om allmäntillståndet påverkas, och då kan det troligtvis behövas antibiotika. Det viktigaste är förstås att han håller sig varm och inte utsätts för något drag.
Hoppas han blir bättre snart! Vi håller tummar och tassar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6 - Jag vet inte. Han har inte varit förkyld men dom bor i nedersta buren så det kan väl dra efter golvet när man öppnar ytterdörren. Men det är så konstigt att han skulle vara den som påverkas av det i.s.f. för det bor ytterligare fyra marsvin på samma nivå, åtminstone två av dom borde vara klenare till immunförsvar men ändå är det bara han som är dålig.
Just nu tycker jag inte att varken lunginflammation eller bronkit stämmer, han är inte snorig, har inte hosta/är slemmig, han är inte ovillig att röra på sig eller äta även om han är lite slöare än vanligt till och från. Ena stunden är han jättepigg och uppe och busar med kompisen, äter och ropar på tjejerna, sen är han slö/trött igen och ligger och vilar och det är först då som man kan höra att han andas konstigt. Även att han piper, tar i mycket när han andas och att han kniper med ögonen som av obehag.
Hanna
Mina marsvin brukar "nysa" mer eller mindre. Har dom lunginflammation då? Vet inte så mycket om lunginflamation
Har kollat ifall det lkan vara spånet som dammar, men dom nyser även när dom är ute på golvet. HAr lite funderingar över det…
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#8 - Nyser dom ofta? Alla marsvin nyser ibland utan att det är något fel på dom. När dom bökar runt i spånet och letar efter dom bästa höstråna fastnar det säkert en hel del damm i nosen.
Hanna
BRA
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Det blev Baytril i 10 dagar till Thíndor, så nu hoppas jag att han slutar låta dåligt när han andas och också slutar snora (som han under dagen börjat göra).
Hanna

#11 Hoppas han kryar på sig snart!

#Vad hade veterinären för teori av vad det kunde vara?
Min Vispe Tispe fick lunginflamation och dog tyvär av det, men lunginflamationen utbröt efter en längre tids matvägran m.m.
Men snorig, hostig samt klickljud vid andning hade inte Vispe Tispe.
Håller tummar att allt går väl med Thindor.
Marsvin 4-ever
.
Håller tummarna.
Håller tummarna!
Min Lilly knastrar om hon blir utsatt för mycket damm, hon började inte reagera förrän hon var 3år. Tänkte om du hade städat så det dammat mer än vanligt tex. Fast börjar han bli snorig också så låter det som lunginflammation
När ett av mina marsvin kom hit så var hennes andning väldigt rosslig, men jag ringde veterinär och han sa att så länge hon äter och är pigg så ska det inte vara någon fara. Hon har slutat rossla men hostar ganska så rejält ibland, låter nästan lite som hon ska kräkas, kan det vara lunginflammation tro? Hon äter och är pigg i övrigt och är inte snorig, men kan vara slö till och från.
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
#13 - Hon kunde inte höra mycket mer än att han lät ansträngd när han andades och sen att han var snorig. Sen berättade jag hur jag hade upplevt att han blivit sämre och vad jag märkt av hemma (t.ex. att det är främst när han vilar som han låter och verkar ha problem - kanske är det av den orsaken som han vilar, att han känner sig hängig). På receptet står det luftvägsinfektion.
Jag tycker att jag kunnat se hur han blivit sämre på det dryga dygn som gått, från att bara ha låtit lite till att ligga och gny nästan samt börja snora. Så jag borde ha upptäckt det hyfsat tidigt. Äter bra gör han även om han hade gått ner lite i vikt.
#15 - Jag har också en hona som knastrar/knorrar i perioder, varför vet jag dock inte. På henne går det över på ett par dagar och hon verkar inte det minsta påverkad, med det ljudet låter på ett helt annat sätt. Vet visserligen inte om det är samma som Lillys men kanske.
#16 - Har du haft henne länge? För som jag förstått det är det oerhört bråttom att få gjort någonting om dom börjar rossla och det är lunginflammation. Kan det inte vara så att hon sätter i halsen och hostar bara? Då kan det ju verkligen låta som om dom ska kräkas.
Hanna
#17: Fick hit henne i början av november men rosslandet gick över efter några dagar och hon blev helt återställd i andningen. Nu är det hostandet som jag är orolig över, det är inte så ofta som hon gör det men ändå. Det är mest när hon ligger och vilar som hon hostar till, men hon kanske kan ha satt något i halsen ändå?
#7 #17 Det kanske bara är en infektion då. Hoppas han blir bra nu i vilket fall :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#17 Oj, det låter ju som han blivit sämre väldigt fort. Tur att du fick ut medicin direkt!
Lilly låter som jag vet inte vad! Nu rosslar hon bara lite, jag hör det bara om jag är nära, eftersom jag vet att det är dammet hon reagerar på så jag undviker att damma för mycket. När hon var som sämst kunde man höra henne andas på flera meter och när folk kunde höra henne genom telefonluren trots att jag inte hade henne i knäet :-O
#18 Hostar hon när hon vilar? Utan att hon äter?
#20: Ja, det är det jag är orolig för. Hon hostar precis som om hon satt något i halsen och sen ser hon väldigt trött och chockad ut. Det får helt enkelt bli en tur till veterinären för våran del också.
#21 Oj, det låter inte bra :-( Be dem kolla hjärtat! Vanligt symtom på hjärtsvikt är vätska i lungorna och då hostar de främst i vila, även trötthet är symtom. Hoppas verkligen att det inte är något allvaligt utan ett höstrå som satt sig på tvären eller liknande
#22: Ajdå.. :( Kan veterinär höra om det är hjärtsvikt bara genom att lyssna på hjärta och lungor eller krävs vidare undersökningar? Typiskt att det händer just nu också, har nästan inga pengar kvar efter helgerna.
#23 har hon vätska i lungorna borde vet. höra det men vi får verkligen hoppas att det inte år så illa!