Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 3388 ggr
haaanna
0

Blåögon

Jag har bara undrar hur avlar man fram blåa ögon på ett marsvin ? :)

Linnet
0

Vet inte om det går att avla fram på nåt särskilt sätt. Jag har i alla fall vid två tillfällen fått vita ungar som haft blå ögon.

haaanna
0

Så det typ bara kommer eller vad man ska säga ? x))

luneas
0

Dalmatiner kan ha lite blåaktiga ögon om pälsen är vit runt ögat/ögonen men marsvin kan aldrig få så knallblåa ögon som t.ex kaniner.

haaanna
0

Men så det går inte att få ett helt vitt marsvin med blå ögon ? :)

Linnet
0

Nej, det blir ju inte så där ljusblå som på en vit blåögd kanin, men mina vita ungar hade blå ögon, fast mörkare då än på en vit blåögd kanin.

Läste just en annan tråd om ett marsvin som hade ett brunt och ett blått öga, så nog finns det blå ögon på marsvin.

haaanna
0

Okeeej ^^, sådär är slumpen som avgör alltså… för ingen av föräldrana hade blåaögon elr? :)

Linnet
0

Nej ingen av föräldrarna hade blå ögon.

luneas
0

#4 Ett marsvin kan ju vara dalmatiner även om det är helvitt fast då ser man förstås inte att det är en dalmatiner rent utseendemässigt (annat än ev "blåa" ögon då). Det är det som är så farligt med att inte hålla reda på dalmatineranlaget. Risken finns ju då att man parar två helvita marsvin som är dalmatiner eller en dalmatiner och ett helvitt marsvin som egentligen är dalmatiner och att ungarna då kan bli missbildade.

#7 Men någon av dem var förmodligen dalmatiner?

Linnet
0

#8 Nej ingen av föräldrarna var dalmatiner, pappan var enfärgad golden och mamman var vit/svart. Den andra kullen med vita var så länge sen, men tror pappan var buff eller cream och mamman golden med lite vitt.

FeliciaS
0

Marsvin har väl inte blåa ögon som någon ögonfärg…!? Däremot har jag hört att vissa har haft blåtonade ögon. Deras ögonfärger är ju annars svart, ruby/rubin (båda DE = dark eyed) eller pink (PE) = pink eyed.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

luneas
0

#9 Hur var den som var vit/svart tecknad då? Dalmatinerteckningen är inte alltid så tydlig utan det kan bli hela fält som är vita eller bara något stänk med vitt trots att marsvinet faktiskt är dalmatiner genetiskt.

#10 Nej, blåa ögon finns inte men däremot kan rubinögonen skifta lite i blått på just dalmatiner (osäker på hur det är emd roan).

Linnet
0

#11 Hon kan inte ha varit dalmatiner, då jag fött upp henne själv och ingen av hennes föräldrar var det.

Mamman var goldenagouti/golden/vit och pappan var nån  färg som inte ens en uppfödare visste vad det var riktigt, nån gråbrunaktig (nerblekt) färg med lite brunt och han hade rubinögon.

Finns ju en annan tråd där ett marsvin har ett blått och ett brunt öga

"vilka raser är min lilla påg en blandning av"

chickwheels
0

Mitt marsvin på ca 2½-3 månaders ålder har BLÅ ögon.

Varken mamma, pappa eller bror har detsamma.

Har inte bilderna på denna dator så jag kan inte lägga in dem på sidan, men kolla min webbsida.

www.marsvin.panatet.se

Kolla hanar, och ABBE.. Han är det.

Hans mamma heter Anja och pappa Albert. brorsan Acke :)

Nån som vill får för övrigt hjälpa mig "rasbestämma och färgbestämma" dem :)

Har koll på Teddy/Rex marsvinens hårlag.

Coron har jag koll på med.

mamman Anja tror jag är blandras mellan abessinier och rex/teddy.

Färgerna hade varit kul att få veta dock :)

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Lixim
0

Jag har en virvel hane här hemma som har ett blått öga o ett mörkt öga :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Lyan
0

#13 Jag kan inte se att han har blå ögon, däremot ser man senhinnan väldigt tydligt, så hade en av mina också. "Blå" ögon brukar de få om de har ett vitt tecken över ögat, har rubinögon eller är dalmatiner eller roan. Dock är ögonen inte blå i den bemärkelsen utan de mer skimrar i blått.

Abbe är golden/white

Albert är antingen lemonagouti eller buffagouti

Acke är goldenagouti/golden/white

Alfons är golden/black/white roan

Albin är black/golden

Alicia är silveragouti/white

Alice är black/white/golden

Anja är black/white/golden

Den färg de har mest av skrivs först, kan också finnas färger som inte syns på fotot, de ska också räknas med

chickwheels
0

Kolla på min websida så får ni se mitt nästan hel"oreangea" marsvin som heter Abbe. Han har ljusblå ögon med röd pupill precis så som kaniner kan ha.

http://marsvin.panatet.se/P3164754

chickwheels
0

oj, fick jag in det andra inlägget ändå.. haha.

Ok, tack.. jag var bombis att han hade blå ögon :)

tack snälla för färghjälpen.

:D

Lyan
0

#16 På bilden har han helt vanliga ögon, dock med synlig senhinna

FeliciaS
0

#13 Fast han har ju bara lite blå ton, hans ögonfärg är ruby eyed (rubin).

Alicia är en Nonself i silveragouti/white, Anja är ett virvelmarsvin (dvs. blandras) i färgerna black/white/golden, Alice ser ut att vara antingen ett semilånghår (om hon är så halvlånghårig) eller Sheltie (om hon är långhår dvs. att pälsen växer hela tiden och blir längre) i färgerna black/white/golden.

Albin är black/golden, Alfons är golden/black/white roan och båda är antingen troligtvis rasen Teddy. Albert, Acke och Abbe är rasen Coronet och Albert är antingen lemonagouti eller buffagouti, Acke goldenagouti/white/golden och Abbe golden/white.

Färger de har mest av skrivs först.

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Hoppsan, vad långsam jag var :P #15 hann före.

Mvh Felicia

chickwheels
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag hämtat hem min lilla Himme Jupiter :D Han ligger på sidan. Vill nån kolla om det blev rätt på min sida ?

Tack för hjälpen innan båda.

:D