Marsvin!
Hej, jag funderar på att skaffa marsvin, men inte innan sommaren då iaf. Har aldrig haft marsvin förut, men jag har varit "djurvakt" åt 2 stycken en gång och dom verkar vara väldigt trevliga djur. Har läst en del, men har fortfarande lite frågor:
1. Lite hur är dom som husdjur, en lite knepig fråga kanske? Men jag tänke mer på om dom är keliga och kontaktsökande eller är det mer som att sitta med ett marsvin i knät typ, om ni förstår hur jag menar.
2. När det gäller mat, ska man ge dom någon speciell sorts pellets eller behöver dom inte det? Tänkte på om det räcker med grönsaker, hö och sådant?
3. Är det någon skillnad mellan könen? På många smådjursarter brukar hanarna vara en aning lugnare än honorna, är det så med marsvin också? Men det är ju förståss lite individuellt också?
4. Som jag har förstått så finns det många arter, är det någon skillnad i beteendet mellan arterna eller är det bara utseendet?
5. Finns det möjlighet att åka till utställningar för att titta på olika raser och prata med uppfödare och sådant? Hur ofta ordnas det utställningar i stockholms området?
Hoppas ni kan besvara mina frågor :)
/Caisa
Det är utställning i Kallhälls folketshus 8-9 januari kom gärna dit och titta och fråga frågor! På lördagen kommer det bara att vara rasdjur där på söndagen aven pet-djur.
#1 Okej låter intressant, finns det någon info på nån hemsida eller liknande? :)
Jag hoppas jag kan svara på dina frågor:)
1. Ja, marsvin är nog det mest kontakt sökande djuret jag någonsin haft! Dom gillar ju att sitta o mysa, men även att springa banor som man har byggt ihop:D
2. När dom är små kan man ge dom pellets, eller när dom måste gå upp i vikt. Annars så räcker det gott o väl med hö och grönsaker varje dag. Till skillnad mot kaniner ska marsvin ha mycket mera grönsaker:)
3. Hanar är ju lite mer "aggresiva" mot varann om det finns en hona i närheten. Men ifall dom är bröder, eller har levt ihop från början ska det inte vara någon fara. Honor är lite lugnare tror jag, men vet ej så mycket, jag har bara hanar
4. Jag har hört att Skinny (jag kan säkert ha fel) ska vara lite mer kontakt sökande, och sen så är det ju helt beroende på hur mycket man är med dom:) Ensamma marsvin är ju specielt mycket med en själv och kontakt sökande för att dom inte har någon annan kompis.
5. Ja, det finns det. Men jag har aldrig åkt på utställnig:) Vet inte någon utställning i stockholm:(
Hoppas jag har kunnat svara på alla dina frågor
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

#2 På Svenska Marsvinsföreningens hemsida finns info om alla kommande utställningar.
Längst upp till höger där det står "Utställningar just nu" Kan du klicka på annonsen för Kallhäll (och även de andra utställningarna) :)
Mvh Alexandra
1. Marsvin är inte som en hund direkt, dom har inget behov av att ständigt vara nära och gosa och pussas. Däremot gör dom det gärna mot en liten godbit :P Alla mina marsvin hänger över burkanten när jag kommer in i rummet och skriker och för ett väldigt oväsen när jag öppnar ytterdörren när jag kommer hem från skolan. Sen kan man väl diskutera om det är för att dom saknat mig så enormt eller om det är för att jag kommer med maten ;) Jag tycker att marsvin är underbara djur och dom passar mig perfekt eftersom man både kan ha dom i knäet och gosa med dom när man är på det humöret och bara sitta och titta på dom när dom pysslar med sitt i buren eller går på upptäcksfärd på golvet.
2. Jag ger ingen pellets alls längre, det är för mycket skit i för att det ska kännas värt det. Däremot får alla marsvinen som behöver det havrekross och det tycker jag fungerar jättebra. Ett vuxet marsvin som håller vikten bra och inte går i avel klarar sig utmärkt på bara hö och grönsaker.
3, Jag håller inte alls med #3 här. Hanar brukar vara trevligare om man ska ha keldjur och bara vill ha två eftersom dom av dom flesta upplevs som mer framåt och nyfikna på människor. Det finns naturligtvis honor som är det också. Honor är att föredra om man ska ha flera i en flock eftersom hanar är knepigare (men inte omöjliga) att hålla i par om mer än två. Hanar brukar inte vara något problem att ha ihop, undantag finns förstås men jag har sett ruskigt elaka honor också så det tycker jag inte är könsbundet, även om det kan vara tjafsigt i tonårsperioden om det inte är tydligt vem som bestämmer. En äldre hane med en unge fungerar nästa alltid problemfritt.
4. Viss skillnad är det förstås mellan raser och linjer. Det finns en tråd om det här.
Hanna

1. Mina marsvins-tjejer är väldigt framåt och sociala och vill vara med där det händer saker. Dom har stor personlighet som skiljer sig från varandra. Vilket är väldigt kul och man har aldrig tråkigt med marsvin. Tycker marsvin är det ultimata husdjuret då dom kan vara ensamma hemma utan problem då dom får sällskap av en kompis och sköter sig bra själva men våra honor tjuter gladeligen när man kommer hem från jobbet och är jätteglada över att man är hemma.
2. Jag brukar ge våra tjejer ett foder som är speciellt framtagen för marsvin men vet att andra inte ger dom något pellets alls. Huvudfödan är Hö vilket dom alltid ska ha tillgång till, sen behöver dom C-vitamin vilket man kan ge via olika grönsaker och frukter. Finns en jättebra artikel om det här på mif.
3. Av egen erfarenhet så är det ingen större skillnad på våra honor och våran hane dock är dom marsvin som kommer från uppfödare mera framåt och nyfikna.
4. Vissa säger att det skiljer personligheter men har även där ingen egen erfarenhet mer än att det är marsvinets personlighet och uppväxt som spelar stor roll i hur dom blir som vuxna.
5. Info om utställningar finns på svenska marsvinsföreningen och där brukar det ofta finnas olika uppfödare som du kan prata med och tycker det är jättebra att du lägger ner tid och verkligen läser på om dessa underbara djur så du får veta om marsvin är ett bra husdjur för dig.
Lycka till och hoppas att det hjälpte lite 
Tack så mycket för alla svar! Jag får se om jag kan åka på utställningen i helgen, men det skulle vara jättekul att få träffa lite "marsvinsfolk" =P. Marsvin verkar som sagt vara väldigt fina husdjur =)