Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 4004 ggr
[sstorm]
0

Marsvin + kanin

Går i tankarna att köpa 2 marsvin då jag alltid velat haft dessa underbara djur :)

Nu är min fråga, tror ni att 1 kanin och 2 marsvin kan bo ihop? Kaninen i fråga är den snällaste man kan tänka sig, frågan är om marsvin låter sig gå med kaniner?
Egentligen har jag kaninuppfödning men denna kaninen kom till mig vanvårdad och jag har inte hjärta att sälja henne till någon annan….

Så vad tror ni? Självklart pratat vi om en stor bor de kommer få bo i!

Fridaaaa
0

Helst ska man inte ha kanin & marsvin ihop (även om jag har det på sommaren i rasthagar), för kanin kan råka sparka till marsvinen utan att mena det, plus att marsvin har annan kost, mycket mer grönsaker:=D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Maijah]
0

Jag rekomenderar ingen att ha kanin och marsvin ihop.

De äter inte samma saker, marsvinen ska t.ex inte äta samma kraftfoder som kaniner då deras pellets (om de får pellets) innehåller oftast skadligt höga mängder med olika mineraler för marsvin. Har kaninen salt/mineralsten (?) går det inte heller. Marsvin ska även ha mkt mer grönsaker. Om kaninen får hö genom höhäck måste den tas ner då marsvin skadar sina nackar/ryggar om de tvingas äta ur en onaturlig ställning.

Kaninen kan oavsiktligt skada marsvinen allvarligt genom att lägga sig på dem, eller råka spraka dem. Även den snällaste kanin kan bita marsvinen om den blir sur, har varit med om det själv.

De pratar inte samma språk, äter inte samma saker, marsvinen kan bli skadade, de har egentligen inget riktigt utbyte av varandra. Det är bara människan som sparar plats genom att tvinga ihop två helt olika djurslag i samma bur.

Jag tycker att det finns fler nackdelar än fördelar med kanin+marsvin. Visst finns det ex på marsvin som blivit "bästisar" med en kanin, men det kan även gå väldigt illa.

Fridaaaa
0

#2 Nej kaniner ska inte heller ha minerial/saltsten :D

[sstorm]
0

#2 För att besvara de du skrev… Mina kaniner äter redan pellets som är för både marsvin och kanin, de har ingen salt/mineralsten. Höet ligger på backen och att ge mer grönsaker borde ju inte vara något problem :)

Ang. att de skulle skadas så tror jag inte du förstår hur snäll den här kaninen är… Hon är tidigare vanvårdad och är extremt underkuvad, jag försöker hitta något djur som hon kan ha som sällskap och en kanin funkar nog inte för hon är så försiktig att den skulle nog bli för elak mot henne.

Fridaaaa
0

#4 Det spelar ingen roll hur snäll kaninen är, för den kan råka sparka till ett marsvin ändå:)

fia-mia
0

Att kaniner råkar sparka, då rör det sig inte om karatesparkar. Utan t.ex. att kaninen hoppar ner från ett hus och råkar landa på marsvinet. eller att kaninen hoppar runt och missar att ett marsvin har myst ner sig i höet

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[sstorm]
0

#6 Nej de förstår jag med, men hon är inte den typen som hoppar upp på hyllor/hus och därför hoppas hon inte ned heller ;)

Men ni verkar vara eniga om att ingen kanin klarar av att bo med marsvin så då får jag väl lita på de. Jag trodde de var från invidiv till individ. :P

Albtraum
0

Jag instämmer inte med de övriga. Har tidigare haft marsvin och kanin ihop och det fungerade bra. Upplever snarare att det har med individ att göra. Har råkat ut för både fallet när det fungerar bra och kaniner som till och med ser marsvin som rivaler och inte ens kan vara på golvet samtidigt (inte så vanligt tror jag då kaniner inte verkar se marsvin som ett hot på samma sätt som en annan kanin). Huvudsaken är att man ändå har två marsvin med kaninen anser jag.

Det ska finnas någon bakterie som kaniner har som i vissa fall ska kunna göra att marsvin får lunginflammation. Har dock aldrig varit med om det eller känner någon som har haft den så tror inte att det är så vanligt. Men det är ändå ett val att göra att bortse ifrån.

Royalz
0

Men varför ens chansa? Hur kul är det att komma till buren och där ligger ena marsvinet död med bruten rygg. Inte så kul kanske.

flocken
0

Jag har frigående kanin. Har inte ens en bur till honom. Marsvinen har en omgjort hylla. Alla 3 samsa perfekt. Kaninen är uppfödd med marsvin. Tror nog han ser sig mer som ett marsvin än kanin. När grisarna är i huset låten dom vara. Annrs sitter dom tillsammans & äter. Kanin & marsvin har samma kost. Kör med Carrier så de har samma pellets oxå. Kaninen & ena grisen avgudar varandra. Grisen är hellre med honom än med den andra honan. De har även drag kamp om sallads bladen.Glad

kanske är det bara mina som går ihop som flock. Men skulle inte ha hjärta att dela på dom.Oavsett vad som är rätt & fel. Man får gå på sitt egna omdöme. Man känner sina egna djur bäst. Olyckar kan alltid hända.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Maijah]
0

#4 Pellets som är till för både marsvin & kanin är inte bra för marsvin! Finns en bra marsvinspellets i sverige typ och det är den lite dyrare Oxbow. Allt annat är nästan bara skit faktiskt. Inte nyttiga alls för dem.. Risken för urinsten/uringrus ökar bara.

Jag tycker inte det är rätt att tvinga ihop två helt olika djurarter. Även om det kan gå bra kan de faktiskt skadas och jag tycker inte det är värt risken. Det spelar ingen roll hur snäll kaninen är, den kan ändå bli glad och ta ett skutt och landa på marsvinet som gör sig illa. Hur illa beror ju på hur stor kaninen är, är det ingen dvärg är det en ännu sämre idé att sätta ihop dem.

[sstorm]
0

#9 Jag har inte chansat, jag la ut här och frågade Flört

queenlinnea
0

Jag håller med Maijah.

Har själv haft kanin och marsvin ihop, dock visste jag inte om att det inte är naturlig för någon av arterna. Min kanin var också jätte snäll men det var flera gånger som han var ruskigt nära att göra marsvinet illa. Tycker verkligen inte det är värt att riskera att sätta ihop marsvin och kanin. Själv skulle jag inte göra om det.

[Licroana]
0

Tycker det är upp till en själv. Ts har fått alla nackdelarna uppradade för sig och då är det väl bara att jämföra, är det värt det om man ser till fördelarna man får eller inte?

Jag själv är väldigt kluven i frågan då jag sett marsvin som gått superbra tillsammans med kaniner men även tvärtom. Man får helt enkelt se till dom inblandade djuren om det funkar.

TinaMed2i
0

Hej

Förutom skaderisken har kaninen en bakterie i luftvägarna, Bordethella brochiceptica, som är sjukdomsframkallande (ofta med dödlig utväg) hos marsvin. Det räcker med att djuren dricker ur samma vattenflaska för att den ska överföras.

Utöver pelletssituationen så lever kaniner och marsvin på olika sorters grönsaker. Kaniner ska absolut inte äta vitkål till exempel, vilket iaf jag har som färskfoderbasföda för mina små grisar.

Vill man ha kanin o marsvin (som fortfarande måste ha marsvinskompis) tillsammans ska man ha en riktigt stor bur, leva med tanken att man dagligen riskerar marsvinens hälsa och bortsett från hö utfodra dem separat.

Varför man skulle gå till dessa längder för att hålla två olika djurarter tillsammans är en helt annan femma.

Kaniner kräver ingen sällskap, vare sig av andra kaniner eller andra djurarter, de är kolonidjur och lever i egna bohålor, detta gör att de naturligt kan vara mycket måna om sitt revir och vana o framförallt glada över att bo ensamma. Alltså mår inte kaninen dåligt av att vara själv.

Men iom att TS föder upp kaniner så lär hon redan veta det Glad

Jag har inte riktigt uppfattat här vad folk anser skulle vara positivt med att ha dessa två djur tillsammans? Klart det är upp till var o en hur man gör men jag skulle aldrig ha marsvin med min kanin, oavsett hur snäll hon är. Det är inte värt att riskera djurs hälsa för något man själv får för sig.

Fridaaaa
0

#15 Den är HÖGST ovanligt att en kanin smittar ett marsvin med det. Jag har haft kanin & marsvin många gånger ihop, aldrig sjuka marsvin!

Hon skrev att hon skulle ha 2 marsvin & en kanin ihop så det behöver du ju inte påpeka :)

Kaniner behöver visst det sällskap, fast inte hela tiden, eftersom dem inte är flockdjur, men dem behöver sällskap också ibland, och det är vi människor som är sällskap.

TinaMed2i
0

Jag påpekade alla nackdelar jag vet om för att reflektera min åsikt i saken och skrev hur det bör se ut om man nu väljer att ha dessa djur tillsammans. Vissa saker hade redan sagts av andra och vissa saker verkar TS redan veta, det betyder inte att jag ska utesluta det från mina åsikter kring ämnet.

Sen att säga att det är högst ovanligt att smitta sker bara för att du själv inte erfarit det gör ju inte det till fakta. Jag känner till fall där det har skett o fall där det inte har skett, samma sak gäller skador. Det är en RISK som man själv får avgöra om man vill utsätta sina marsvin för.

Vad jag menar med att kaninen inte kräver sällskap är att den gott o väl kan bo själv, att det inte finns krav att den ska dela sin bostad med vare sig en annan kanin eller en annan djurart. Du skriver själv att den behöver sällskap ibland i form av människor, och det är rätt stor skillnad på att umgås med den på dennes villkor och att dela "bohåla" med den.

Så, jag förstår fortfarande inte vad man anser skulle vara positivt med att ha kanin o marsvin tillsammans, marsvin kräver bosällskap av ett annat marsvin och inget annat, kanin kräver ingen bosällskap alls. Varför insisterar man att dessa djur ska leva ihop? Hur gynnar det djuren? Varför inte testa med en råtta/hamster/mus/degu/chinchilla, det är också smådjur som lever i burar och har totalt skilda behov från kaninen? Jag ser bara nackdelar men upplys mig gärna om det positiva…

Fridaaaa
0

#17 Jag vet att det är ovanligt.

Jag har endast mina kaniner med marsvinen på sommaren.

TinaMed2i
0

Men varför? Vad vinner djuren på det?

Mina går i separata rasthagar på sommaren just för att jag inte vill riskera något, vad är det som är så positivt med att ha dem tillsammans som övervinner allt det negativa?

För mig är det naturligt att undvika kända risker för djurs hälsa så gott det går. Inte låter jag hunden springa lös på en mindre trafikerad väg även om den mest sannolikt inte dör av det, eller har kända giftiga växter i huset som katten kan få i sig även om den inte tenderar att tugga på växter. Jag håller med #9, varför ens riskera att marsvinen far illa? Vi kan inte skydda våra djur till 100% men kan göra allt som står i våran makt att se till att fullt möjliga risker utesluts.

Fridaaaa
0

#19 Dem är ihop i rasthagarna på sommaren, och man ser hur kaninerna gillar det. Den ena kaninen är uppväxt med marsvin sedan han var 4-5 veckor gammal (flaskuppmatad) så han tror nog att han är ett marsvin ibland:P Och innan jag visste att marsvin skulle vara minst 2 (många år sedan) bodde mitt marsvin jag hade då med min hermelinkanin, och hon blev gammal! Aldrig sjuk, aldrig skadad :)

Jag skyddar mina djur, tar hand om mina djur till 100%! Och jag allt för dem

Kristall
0

Eftersom kaniner och marsvin är två helt olika arter (de tillhör inte ens samma familj) ser iaf jag ingen nytta i att ha dessa tillsammans.

De kan inte kommunicera med varandra som med djur av samma art, skaderisken är stor och de har inte samma näringsbehov. Jag ser det ungefär som att ha en kanin i en hästbox.

Har själv både kaniner och marsvin som jag håller åtskilda och de trivs bäst så.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Fridaaaa
0

#21 Jag rastar mina i samma hage på sommaren för att jag inte har plats att ha fler hagar:) Dem bor ju inte ihop permanent.

[Maijah]
0

#22 Du behöver ju dock inte rasta dem samtidigt för det? Om du har marsvinen ute först några timmar kan ju kaninen gå där därefter…

Fridaaaa
0

#23 Sant men mina djur trivs med detta, och då går det ju bra:) Den ena kaninen tror att han är ett marsvin då han har bott med marsvin sedan 4-5 veckors ålder (nappuppmatad) =D

TinaMed2i
0

Det var inte så länge sedan folk tyckte att marsvin trivdes alldeles utmärkt ensamma också. Med det vill jag säga att det vi "ser" är inte alltid fallet.

Jag har svårt att tro att en kanin dumpar sina naturliga beteenden, får för sig att den är av annan art och beter sig som exempelvis ett marsvin, oavsett om den är uppfödd i den miljön. Ett djur är ett djur alltid, men visst fungerar samspel arter emellan bättre om de känt till varandra i tidigt stadium.

Jaja, man får väl göra o riskera som man vill antar jag. Själv tycker jag som sagt att det är otroligt onödigt då det inte verkar finnas någon faktor som faktiskt gynnar djuren.

Av kommentar #22 att döma så handlar det mest om platsbrist än att man genuint anser att djuren faktiskt ska gå med varandra. Det finns ingen logik i att endast låta dem gå ihop på sommaren och inte annars, man motsäger ju sig själv där…

Jag säljer i alla fall inte marsvin till personer som ska ha dem med kanin och informerar om varför under info-fliken på min hemsida. Så starkt anser jag om saken.

Creation
0

#0 Jag avråder dig, precis som övriga, från att låta kanin och marsvin bo ihop. Detta just på grund av nämnda kostskillnader, skaderisken och att de ej kan kommunicera med varandra(och har därav inte mycket nytta av varandra).

Jag kan dock finna det boendet okej ifall djuren ges tillräckligt med utrymme, i form av exempelvis en bokhyllebur eller att låta båda vara frigående. Bara så att djuren har möjlighet att fly undan från varandra och inte är tvungna att jämt bo tillsammans.

Enbart en stor bur räcker inte alltid till. När jag hade kanin och marsvin ihop började de bråka i en bur om ca 2,5x2,5 m efter att ha bott tillsammans två somrar. En stängd gallerbur med både marsvin och kanin ihop i är därför ett stort no-no för mig.

Hur snäll kaninen är har inget att göra med hur väl den kommer att gå ihop med marsvin. Det är trots allt en(för kaninen) helt främmande art vi talar om, och vem vet hur djuren kommer att reagera.

#15 Jag har läst om bakterien bordetella bronchiseptica och av allt det jag läst, är risken för att ett marsvin smittas verkligen minimal. Det räcker inte med att djuren dricker ur samma vattenflaska för att den ska smittas vidare.

För att ett marsvin ska bli smittat krävs det:
- Att kaninen hostar/nyser rakt framför marsvinets ansikte och att marsvinet i samma stund andas in en mängd av de luftburna vätskedropparna.
- Att kaninen och marsvinet håller direktkontakt nos-mot-nos en längre stund. 
- Att marsvinet sätter sin nos mot kaninens snor för en längre stund.

Och även om marsvinet får en del av bakterierna i luftvägarna måste det inte innebära att dessa bakterier kommer att utvecklas till någon sjukdom. Marsvin kan också bara bära på bakterierna.

Jag personligen ser inte det som någon stor risk alls, inte något som jag skulle se som ett problem eller ett hinder för att hålla arterna ihop.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

gnagarlover
0

gör som du känner och vill.har haft kaniner o marsvin ihop.funkar kanon.du ser ju hur det funkar.har även nymfar o kakariki ihop+ hund o 2 katterFlört

Fridaaaa
0

#27 Som alex, han tror nog att han är ett marsvin ibland

Achatina
0

De gånger jag har haft kanin och marsvin ihop, har det slutat med att kaninen får kanterna av öronen sönderbitna.

Dessutom finns det väl en bakterie hos kanin som kan vara direkt dödlig för marsvin om de får i sig den. (Helt ofarlig för kaniner givetvis).

Fridaaaa
0

#29 Det är så få procent marsvin som har blivit dåliga av det så det knappt går att räkna.

Achatina
0

#30 Det hindrar inte marsvinen från att gnaga på kaninen ändå.

Fridaaaa
0

#31 Det är större risk att kaninen skadar marsvinet än tvärtom :)

Achatina
0

#32 Varvid man inte ska ha dessa två djurslag ihop.