Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1846 ggr
queenlinnea
0

''Rasat'' i vikt

Jag vägde killarna igår och fick mig en liten chock när jag såg Dexters siffror. Senast(20/12-10) jag vägde honom låg han på 912g och igår visade vågen 766g(!)

Är det normalt? Jag menar, han äter som han ska, pratar och är som han brukar tycker jag. Dessutom har dem fått en del onyttigheter(i form av grönsaker såklart) på sista tiden vilket jag skäms lite för, så 766g var inte det jag väntat mig. Vägde också Neou på samma våg och han håller jämn vikt, så jag tror inte det är vågen som spökar.

/ Linnea

FeliciaS
0

Nog för att han kan ha ätit mycket precis innan förra vägningen och varit betydligt tommare i magen nu, men att minska ca 150 gram på så kort tid tycker jag är för mycket. Är du säker på att vågen visade rätt? Ibland kan digitala vågar ställa in sig på en vikt (antingen mer eller mindre än 0) så det blir fel. Det kan hända för bara en av vägningarna.

Om det inte är vågen så kanske det är något som börjar krångla, var då uppmärksam på om han verkligen äter, eller om han rör sig mer etc.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

queenlinnea
0

#1 Tycker också det är skrämmande. Jag vägde honom idag också då visade den 771g. Men jag ska hålla riktig koll på honom!

Creation
0

Vågen kan ju knasa ena gången för att inte knasa nästa gång. 150g är inte lite vikt och borde kännas/synas på kroppen ganska väl tycker jag. Känns det någon skillnad på honom jämfört med förut? Känns han mager?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

queenlinnea
0

#3 Jo visst kan den det. Ja, jag tycker att han känns lite mindre på det viset, men inte mager liksom. Han har alltid varit lite stor så visst syns det på honom.

[Strawberi]
0

Nämen! Vad liten han är.. Hans broshor har passerat 1000 gram för länge sen.. Låt han ha fri tillgång till kraftfoder.

queenlinnea
0

#5 Eller hur! Du menar vanliga pellets?

[Strawberi]
0

#6 - Japp, oxbow tror jag faktiskt skulle vara väldigt bra för herren.

Svordom borttagen från inlägget av moderator. Tänk på våra sajtregler!

queenlinnea
0

#7 Men det är sånt jag måste beställa hem va? Jag var lite(väldigt) inne på det..

queenlinnea
0

#7 Ska kila bort till djurkliniken imorgon på morgonen, de säljer tydligen det. Men vilket ska jag ha? Det finns ju typ flera olika.. lite förvirrad :/

[Tisslibiie]
0

#9 Cavy cuisine ska de ha om de är 6 mån och äldre :) Finns att köpa på kalmar djursjukhus

queenlinnea
0

#10 Tack Jenny! Springer dit imorgon.

Fridaaaa
0

Förlåt att jag kapar tråden lite men är det normal för en 6 månaders hane att väga ca 760 gram? Han är inte mager

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FeliciaS
0

#12 Jadå, det tycker jag. Det är så olika hur snabbt de växer så bara han känns fin i hullet är det bra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fridaaaa
0

#13 Okej vad bra:) Men hur skajag få den "gamle" att gå upp? Han är ca 4-5 år, ska väga runt 1000 gram men väger 913 gram :( Känns lite mager men äter som en häst.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

queenlinnea
0

Har lite smått panik nu eftersom att djursjukhuset var stängt pga röd dag idag. Det finns inget annat jag kan ge honom sålänge?

[Maijah]
0

#15 Havregryn! Bra för underviktiga marsvin.

queenlinnea
0

#16 Tack!

Creation
0

#17 Kligröt med ex. vetegroddar i är också bra för underviktiga. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

queenlinnea
0

#18 Jag ska försöka mixa ihop lite nu och ge honom det! Tackar :)