Introducera nya grönsaker?
Hej allihopa. Nu har jag skaffat 2 små grisflickor ;) Jag är superglad över dem. Men de är helt nya hos oss och har bara ätit vitkål och morot innan. Så nu undrar jag när jag nu ska försöka introducera en massa nya grönsaker vet jag att det måste göras försiktigt men tex om jag ska ge grönkål och paprika för första gången EXAKT hur mkt är lagom att börja med? Jag vet att man ska börja med lite, men jag förstår inte riktigt vad "lite" är.
Å sen undrar jag, oxbows timotejhö visst är det ett bra hö?
Tacksam för svar! /Hultan
Med sunt förnuft kommer man långt!
Hej! Så kul att du valt att skaffa marsvin! Vad är det för tjejer, ras, färg? :-)
T.ex om du ska börja med paprika. Börja med att ge 5 gram paprika (5 gram röd paprika täcker föressten c-vitaminbehovet en hel dag för ett marsvin på ca 1 kg, så det krävs alltså inga större mängder för att tillgodose marsvinens dagliga c-vitaminbehov) en bit lika stor som en tändare ungefär, eller din tumme (iof beror det ju på hur stor din tumme är men;-) och arbeta dig sen uppåt i mängden paprika. Det behöver inte vara så exakt med gram, men bara så du får en uppfattning om vad som är lagom att börja med. Om det dock är små marsvin du har (bara några veckor gamla ex) så kan det vara lagom att bara ta hälften av den paprikabiten, då små marsvin är extra känsliga mot ny mat som de aldrig ätit förut.
Ja Oxbows timotejhö är bra :-)
Vågar knappt säga att det är djuraffärsgrisar, för det är så många här som verkar tycka att det är BIG NONO. Men det är dem iaf. Så jag vet inte så mkt om dem, annat än att de verkar ha bra temperament iaf.
Tack för svaret föresten! Då vet jag. Jag trodde det handlade om typ 1 cm paprika i början, men det ät inte sååååå försiktigt med andra ord.
Kan man ge persilja, basilika, koriander, dill i typ obegänsad mängd? Läste i mattråden att man kan ge hur mkt som helst av det..
Ingen fara, ingen kommer skälla på dig för det :-) Visst är det många (även jag) som tycker det är fel med djuraffärer men, man behöver ju inte hoppa på nån för det :p Om du vill ha reda på ev ras (fast de är nog troligtvis blandraser om de är från djuraffären), och färger så sätt gärna in bild här så hjälper vi dig med det, kan vara lite kul att veta tycker jag :-)
Jo, i begränsad mängd. Absolut inte för ofta/mkt. Fast det gäller mest av allt Persilja. Det innehåller väldigt mkt Kalcium, som i för stor mängd är ohälsosamt för grisarna. Dill tror jag inte är så uppskattat, inte heller koriander och inte är de så himla nyttiga heller. Bättre att ge nyttiga grönsaker & rotfrukter istället :-) Basilika innehåller ganska mkt nyttigt men går inte hem hos alla pgr av den starka smaken. Örter skulle jag bara ge ca 2-3 ggr i veckan, iaf när det gäller persilja.
Läs gärna artiklarna här på sajten: Artiklar på Marsvin i Fokus