Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 1959 ggr
diva
0

Mina nya grisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har idag hämtat 2 killar som ska få bo här. Du hade nog rätt binajis. Jag tycker det ser ut som en satin tyvärr, men han har inga symtom än iallafall. Tagit nya kort så jag kan få det bekräftat av er också. Först ut är han som jag tror är satin. Vad har han för färg då. Han har lite mörkare tassar och röda ögon. Han ser inte riktigt vit ut heller

diva
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är den andra killen.

Lyan
0

Den första är helt klart satin :-( Har han mörka tassar är han troligen en outfärgad himi. Vita satiner blir gärna gulaktiga i pälsen

diva
0

Det var ju inte så kul, men det kan ju inte hjälpas. Han har som sagt inga symtom, men det kan väl gå ganska fort om det börjar visa sig. Får hålla tummarna att han klarar sig. Han är kring 3 år nu. Han ska ju inte användas i nån avel heller.

HannaVastervik
0

VIlken fin satin <3 Hoppas han får vara frisk!

Lyan
0

#3 Min erfarenhet är att det går väldigt fort när det väl börjat, bara en av mina har visat symtom en längre tid, de andra har inte visat något för att nästa dag vara jättesjuka, känns skönt så de inte går och har ont länge.

Grymt snygg iallafall!

diva
0

#5 Han är verkligen fin. Hon som hade killarna visste inte ens att det fanns någon sån sjukdom så jag är glad att han fått komma hit.

Lyan
0

#6 Ja, det är jobbigt när de blir sjuka men jag känner ändå att jag tar hellre den smällen själv eftersom jag nu känner igen symtomen.

En känd uppfödare sålde en unge (jag var transporthjälp) som var incheckad på utställning men endast vägde 240g. När jag lämnade av honom hade nya ägaren inte ens fått veta att han var satin, bilderna hade inte visat det och hon trodde hon hade köpt en välväxt nonselfunge (uppfödaren hade sagt till henne att ungen var stor för sin ålder, 6 veckor) utan satin

diva
0

#7 Jag kände också det då jag fick veta att han var satin. Jag har läst på en del och får även veta lite av er som upplevt sjukdomen..

Väldigt dålig stil av uppfödaren tycker jag

Lyan
0

Jo, men h*n vinner utställningar så djuren blir sålda ändå. Finns flera här med djur från henne och även jag har haft en, fast inte av samma ras som plutten ovan. Min var otroligt trevlig, klättrade på byxorna för att få uppmärksamhet och de här har jag förstått är väldigt nöjda så förhoppningsvis var det en engångsföreteelse

diva
0

#9 jo det kan ju hoppas på. Alla kan ju göra misstag.

[AliceDotevall]
0

Vad e det igentligen som händer när marsvinen får den här satinsjukan?

Jag är lite nny på det härSkäms

diva
0

Skelettet urkalkas. Det blir som hål i skelettet. Dom får problem med att tugga mat. Nu är jag ingen expert på satinsjukan. Om du googla just satinsjukan så får du mer exakta svar.

Lyan
0

Här finns att läsa om satinsjukan

diva
0

#13 tack. Jag hittade inte artikeln själv.