Bottenmaterial och lukt?
Hej!
Jag har haft fleece i bottnen på min bur ett tag nu och känner/kände mig nöjd med det. Jag har iofs inte bara fleece utan har även handdukar under fleecen. I början gick det jättebra, det såg bra ut och marsvinen trivdes med det. Men så nu det sista så tycker jag att det börjat lukta så illa! Jag byter och byter och byter men det luktar redan efter en dag. Så jag har en fråga till er andra som har fleece, har ni upplevt att det har blivit såhär för er med?
Jag funderade också på att även fast jag ju naturligtvis tvättar fleecen i tvättmaskin och så, så kanske lukten sätter sig efter ett tag och man måste köpa nytt? Hur länge har ni haft era filtar? Har det börjat lukta mer än tidigare eller så?
Detta är något jag tycker är väldigt frustrerande då jag bor med min sambo i en etta och det blir väldigt jobbigt både för mig personligen men även för min sambo när de luktar så illa. Dessutom kan jag inte tänka mig att det är så trevligt för mina små änglar att gå uppe i det när det luktar så hela tiden. Så jag uppskattar svaren :P
Har tänkt att jag ska köpa nytt snart i alla fall och se om det blir något bättre men har också börjat fundera på om fleece verkligen är det bästa materialet att ha i bottnen. Jag bytte för att det är så mjukt och fint för deras fötter när Max hade problem med sina fötter ett kort tag efter en operation, men det är ju bra igen så borde gå att byta till någt annat så länge det inte är väldigt hårt om det nu skulle vara så. Men ja, jag älskar marsvinslukt, och jag tycker väldigt illa om när jag istället ska få gå och lukta på deras urin…
Så om det nu helt enkelt bara luktar mycket med fleece och att jag kanske bara märker det mer än tidigare så undrar jag vad finns det för alternativ om man inte gillar att ha spån i hela lägenheten? :P
Mvh Victoria.
Oj vad långt det blev… Men hoppas någon orkar läsa och svara :P
Jag har spån+tidning+handduk åt mina långhår som är i päls. Jag tycker också det luktar illa efter bara någon dag av dom handdukarna som varit tvättade några ggr. Jag plockar bort bajs 2ggr per dag och byter handduk var annan dag.
Har haft fleece också, samma där.
Det finns ju toalätt men det är en speciell lukt. Men man vänjer sig. Sen finns ju halm också.
Hur stor bur har du? Hur många marsvin?
Jag har några filtar jag använt i 5 år vid det här laget. Det fastnar ingen lukt i dem när man tvättat dem.
Det låter konstigt att det luktar så pass mycket om du byter så pass ofta. Byter du varje dag? Jag har två burar på 160 x 80cm och 175 x 70cm med två marsvin i vardera på fleece. Hos mig luktar det bara marsvin inte kiss. Men då har jag stora hölådor där jag serverar höet, i dessa har jag toalätt, där kissar dem också mest. Har man fleece är en köksavdelning av något slag med annat underlag att föredra för att det ska fungera.
Kanske blir också lukten centrerad på ett annat sätt i en så pass liten lägenhet? Vi har ganska stort. Då jag haft fleece i många år och aldrig några som helst luktproblem är jag av den uppfattningen att man inte har de förutsättningar som krävs om det inte fungerar. Jag har även haft spån och tycker att det luktar mer med den något fräna doft spån har.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Jag har lakan över spånen och om jag har för mycket i tvättmaskinen samtidigt luktar det. Jag tvättar numera mina i 60* och minst 1,5 timmar. Fyller maskinen till hälften. Då luktar det inte :-) Använder även sköljmedel
#2 Ja, toalätt har jag åt dem i deras hölåda. Och har även haft råttor som gått på toalätt så vet hur det luktar och har inga problem med den lukten. Problemet där tycker jag är att det är alldeles för hårt för att ha i hela buren. Sen halm suger väl inte upp så bra tyvärr.
#3 Min bur är ett bord som jag har satt upp kanter på och innermåttet på den är 80x160cm. I den bor det två killar :) Jag verkar ha det ganska precis som du har det, måtten på ena buren är samma och även antalet marsvin. Jag har dessutom en hölåda där höet serveras och i den är det toalätt. Men ett utav marsvinen sitter ganska ofta utanför och drar ut lite hö i taget och äter av. Så hans kiss kommer ju också mycket utanför.
Ja kanske kan det vara att det är en liten lägenhet. Jag har ju haft spån tidigare till ett tag innan jag flyttade hemifrån, men då tyckte jag inte att det luktade och då var det betydligt trängre i mitt rum än vad det är där jag bor nu. Jag hade oftast stängd dörr då vi hade hund och jag hade en massa smådjur och det funkade inte så bra att blanda, varken för hunden eller smådjuren :P Hur tvättar du dina filtar? Hittills har jag tvättat dem i 40 grader och det övriga i 60 grader. Till det har jag vanligt tvättmedel och inget sköljmedel. Är det kanske något där som skiljer och kan bidra?
#4 Okej, kanske ska försöka tvätta med mindre saker i och se om det hjälper. Sen kanske jag skulle testa att använda sköljmedel med. :)
Vill verkligen få det att funka då jag tycker att det funkar så himla bra i övrigt och marsvinen verkar gilla det med :)
#5 Är hölådan för liten då kanske, med tanke på att du beskriver att en sitter utanför? Hur ofta byter du hölådan och fleecen? Kanske behöver du byta fleece varje dag för att det ska funka. Är du säker på att det är fleecen och inte hölådan som luktar? Det skiljer sig lite mellan olika marsvinsindivider också, jag upplever det som att en del kan lukta mer än andra.
Jag tvättar i 40 grader som du utan sköljmedel. Sköljmedel gör ju dock att det doftar väldigt gott när man tvättat. Kanske skulle du prova med det. Att ha spån i hölådan kanske skulle passa dig bättre.
Jag har också fleece, har en bur som är ca 125 x 95 plus ett "hö-loft" som är 50x100, i höloftet har jag tidningar och toalätt som jag rensar varje eller varannan dag.
I övriga buren kör jag med ett tjockt lager tidningar i botten, sedan en handuk, sedan en dubbelvikt fleecefilt, sedan en microfiberhanduk (som är superabsorberande och snabbtorkande) och överst två dubbelvikta fleecefiltar. Det håller sig väldigt fräsch och luktfritt i en vecka bara man mockar och rensar varje dag. Sedan har jag små fleecestuvar under deras favoritställen som jag byter varannan dag. Tycker att det funkar jättebra!
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Ett tag använde jag bara fleece och fick byta det hela tiden och fleece filtarna blev att lukta dåligt snabbt.
Nu har jag handdukar för Samson då vi inte kan ha ströet direkt på golvet och sen är det givetvis tidningar under fungerar jätte bra!
Till tjejerna har jag delat upp buren med en fleece och en pellets del och dom kissar och bajsar på pelletsdelen superbra där med! Så ligger dom och myser på fleece delen och jag har tidningar under där med om olyckan skulle vara framme, och den behöver jag inte alls byta lika ofta som på pellets-delen.
#6 Båda två sitter i den ibland, men den ena verkar helt enkelt föredra att sitta utanför, det gör han även när den andra inte är i hölådan ibland. Så jag tror att han helt enkelt tycker bättre om att sitta där :P Jag är säker på att det är fleecen som luktar. Bara att sticka ner näsan och känna efter :) Hur ofta jag byter är jag väldigt osäker på. Fleecen skulle behövas bytas nästan varje dag som det känns nu, men byter kanske två ggr/vecka helt enkelt för att annars hinner jag inte tvätta så det finns rent att byta med mellan gångerna. Och hölådan byter jag vid behov. Drar undan höet och kikar så att allt ser rent ut under och när det börjar bli mycket pluttar i eller börjar lukta lite från den så byter jag ut det.
Varför skulle spån vara bättre i hölådan?
#7 Okej, det verkar vara ganska många lager du har! Jag har bara handdukar och sedan fleece. Det konstigaste är ju att det har funkar superbra fram tills alldeles nyligen när det börjat stinka något fruktansvärt…
#8 Mina marsvin kissar och bajsar över hela buren och är inte rumsrena på en fläck :/ Visst blir det betydligt mer i hölådan och precis utanför öppningen till hölådan men ändå är det pluttar över hela buren…
Ska iaf prova att köpa nya handdukar och så och sedan ska jag klura vidare på hur jag ska lösa detta…
Då kanske du vill vara försökskanin på min bottenmaterialsidé :-D
#9 Jag tänkte att spån ju har en annan typ av lukt än toalätt och suger upp bättre om dem kissar väldigt mycket. Nackdelen är ju att det fastnar så lätt i fleecen. Kanske behöver du köpa in mer fleecefiltar så att du kan byta och alltså tvätta oftare? Det är ju mysko att det har börjat lukta så pass nu plötsligt jämfört med tidigare. Jag har inte själv varit med om det här problemet så jag har inte mycket råd att ge…
Kanske skulle det vara bra om du börjar använda sköljmedel vid tvätt, köper fler fleecefiltar, använder fleecestuvar (som #7 nämner) under liggplatser och lägger tjock frotté under fleecen…? Lycka till hoppas du hittar en lösning.
#11 Aah okej, jo det är ju sant att det har en annan lukt och suger upp bra. Men som du sa så fastnar det så väldigt mycket i fleecen vilket gör det ganska jobbigt att kombinera. Har funderat det sista på att sätta in en bräda i mitten av buren med en eller två genomgångar och ha nästan hälften av buren som hö del och kanske ha spån där. Så kan dom ha det andra som sov och lek del typ. Det borde ju få det att lukta mindre när hö delen är såpass mycket större tänker jag och då kanske dom även kissar och bajsar mer på den delen… Ja, jag förstår att det inte är lätt att råda när man inte har samma problem, men du har kommit med en del bra tips ändå tycker jag :)