Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2893 ggr
Lixim
0

Nya Marsvin

Hej

Jag har fått hem ett par marsvin. Nu är det dock tyvärr att dom troligtvis gått i en obalanserad flock eller liknande. ena honan är full med sår skorpor samt ett färskt bit sår i ryggen. jag har gjort rent och smörjt med antiseptisk salva, vad kan jag göra mer?

Ena hanen är väldigt rädd och har avtuggad päls samt massa sår skorpor.

Andra hanen är rätt slö, och har en del bit sår han med. samt är denna hanen mager.

Då jag endast mejlat med denna uppfödare och jag inte var hemma så bad jag en kompis ta emot dom. så tyvärr visste jag inte att det var i detta skick. men glad är jag iaf.. nu kan dom få det bra.

Dom slukar i sig hö och grönsaker. har gett dom kål,morötter, paprika och perilja att leta efter i höet (givetvis har dom fri tillgång till hö)

Vad kan jag ge dom så dom piggnar till o ökar i vikt?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Abico
0

Jösses, det låter ju för bedrövligt! Vad är det för stil att sälja djur i sånt skick, usch vad jag blir arg. Hoppas att du skickat ett mail till uppfödaren och berättat att detta inte är acceptabelt.

Är du säker på att det inte är Ohyra först och främst? T.ex. sellnic (marsvinsskabb) gör att dom blir såriga av allt kliande, och med tiden också magrar och blir slöa eftersom dom inte har tid att äta när dom kliar sig så.

Bra hö, lagom med grönsaker (tänk på att inte ge så många olika sorter i början om du inte vet att dom är vana vid det, annars kan magarna krascha på dom) och torrfoder (havregryn/havrekross tycker jag är jättebra för att få upp marsvin i vikt).

Om det nu inte är Ohyra (för om det är det så måste det ju behandlas) så kan du bara hålla koll på såren så att dom läker fint.

Hanna 

Lixim
0

Hej

Ja jag har även sett att roan hanen kliar sig, läste lite på nätet så nu ska sambon iväg och köpa lus shampoo.

Tjejens sår kan inte vara kli sår. de är alldeles för stora.

Ja jag blev väldigt paff när jag såg hur dom mådde.

Ska se om jag hittar så jag kan kontakta djurskyddet…

dom äter så bra, kastar i sig allt. Har funderat en del på hanen som är lite hängig och kom att tänka på c vitamin brist.

Har nu också fått reda på att hanarna satt med honan under transporten.

troligtvis var det därifrån honan fick bit såret på ryggen.

hoppas verkligen shampoot fungerar, roan hanen får jag knappt röra, men förstår att dom har ont

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Lixim
0

ohyre shampoo**

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Abico
0

Om det är sellnic behöver du ta marsvinen till veterinär. Men det är inte alls säkert att det är det, bara en tanke från min sida utifrån beskrivningen.

C-vitaminbrist gör honom inte hängig på det viset. Jag skulle säga att det är troligare att han "bara" är undernärd eller har vätskebrist… Om det nu inte är Ohyra som gjort det. Dom är inte dåliga i magen eller så?

Det låter som en bra idé att kontakta någon som kan åka och kolla upp personen. Om h*n anser att dessa marsvin är i skicka för att säljas, då kan man undra hur marsvinen som h*n har hemma ser ut…

Hanar attackerar sällan honor, troligare är att dom bitit varandra (en tanke är att den slöa hanen blivit skadad under transporten, om du klämmer igenom hans kropp försiktigt - verkar han ha ont någonstans?). Risken finns också att honan är dräktig efter den transporten.

Hanna 

Lixim
0

Jag tänkte jag skulle testa med ohyre shampoo. blir han dock inte bättre av det åker jag självklart till vet med honom.

Har klämt igenom den hängiga hanen, han e den ända som inte skriker när man tar i honom. han är lite piggare nu, springer lite och så.

Ingen av dom är dålig i magen :)

hittade djur skyddet för mitt län du och har skickat iväg ett mejl, får hoppas marsvinen hemma hos henne mår bra.

Tänkte mer om hanarna bråkat med varandra och honan kommit emellan, då såret hon har är färskt.

Jag hoppas vekrligen inte honan är dräktig.. inte när hon just flyttat och i det skicket hon är. men skulle det visa sig att hon är dräktig, få jag göra det bästa av situationen.

Tanken var  att jag skulle ta  en pet kull (där jag ska spara ungar). men inte på det här viset.

tänkt att det kan gå så fel =/

ska se om jag kan ta kort på dom sen innan badningen. vill inte plocka med dom för mycket, inte med roan hanen o honan iaf. dom har för ont.

de e inte komplicerat att ge marsvin en ren bur,grönsaker och hö.. jag skulle aldrig kunna sälja marsvin som ser ut så här. Och märker man att nån bråkar särar man ju på dom. Jag blir så frustrerad, har svårt o förstå folk som behandlar djur på det här viset.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Royalz
0

Vanligt ohyreschampo man köper på djuraffär brukar inte funka utan de som funkar är de man får recept på hos veterinär. Så det är helt onödigt att köpa det.

Aristarcos
0

Håller med de andra, köpa ohyre schampoo när du ändå inte vet vad du fajtas emot känns onödigt. Det kanske finns någon härifrån som bor i din närhet som kan säga om de har någon Ohyra.. De kan få ganska stora fula sår av både Ringorm och sellnic..

Lixim
0

Har med sambons hjälp kollat in roan hanen lite mer. pälsen på ryggen har blivit tuggad på, inga kala fläckar dock. han är dock mjällig i hårbotten, och har sår och kal fläck vid pungen.

jag ska ringa vetrinären imorgon och råd fråga och om dom vill att vi kommer in med honom.

Nån badning blir det inte ikväll, han stressar alldeles för mycket.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

alva-m-t
0

Fy vad hemskt, hoppas att det går bra:) Hoppas inte att honan är dräktig, det vore ju ganska jobbigt:( Men gör det bästa av det, i sådana fall:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Mari
0

En sak gällande anmälan, det är ej djurskydden man anmäler till utan Länsstyrelsen.

Djurskydden tar bara hand om djur och har inte befogenheter att kolla upp eventuella missförhållanden utan det är som sagt länsstyrelsen man ska kontakta.

Här har du deras hemsida, leta upp kontaktersonen för ditt län så du vet vem du ska kontakta.

Lycka till med dina nya marsvin, hoppas att de piggar på sig och att honan inte blivit dräktig.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lixim
0

Ja jag skickade iväg till polisen med, dom var så pass snälla så dom vidarebefodrade mitt mejl till länstyrelsen.

Roan hanen (som sambon döpt till tomten) mår lite bättre idag, ringde även vet men dom tyckte vi skulle avakta, men är han inte bättre efter julafton ringer vi igen.

Den långhåriga hanen (texas) har gått ner 20 g sen igår.. o han som redan är tanig. jag bjuder på så mycket gott jag bara kan.

Honan är pigg o glad. läker bara såren så kommer hon vara som ny igen :) hoppas bara hon inte är dräktig. Men jag har lusläst nätet nu, så skulle hon vara dräktig så är jag beredd.

Har även fotat marsvinen igår kväll, så jag har bevis om det skulle behövas i anmälan mot uppfödaren.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

[AliceDotevall]
0

Hur går det med marsvinen nu?

Hoppas för din skull att det går bra.Glad

Lixim
0

Vi har varit hos vetrinären, fick ta med alla 6. Men vad duktiga dom var :)

De nya marsvinen hade tagit med sig skabb så alla har fått sin första behandling, nästa blir om cirka 2 veckor.

Tösen (virvel honan) har fortfarande lite sår, men det läker fint, vet kolla även dom och de kommer från slagsmål.

Texas (virvel hanen) är jättefin nu.

Tomten(roan hanen) är fortfarande dålig i pälsen.

Dom äter bra och är glada. tog inte lång tid för dom o bli tama. Tösen är den som först kommer fram och hämtar godis vid bur kanten.

Pojkarna är ihopsläppta med min hane och tösen går ihop med min hona och kastrerade hane.

Tösen visade sig som tur var inte dräktig. Hon brunstade här för nån vecka sen.

Hoppas aldrig få Ohyra på min marsvin igen. Och ska det komma hit nya marsvin får dom sitta i ett annat rumm så det är säkert att dom är friska innan dom släpps tillsammans med grisarna här hemma.

Angående anmälningen så uppmärksamades den inte då dom åkt hem till uppfödaren 3 v innan.

Men mycket kan hända på 3 v….

Men men marsvinen mår bra, och det är ju viktigast

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Lyan
0

Skönt att det ordnat sig med marsvinen!

Men varför hade uppfödaren blivit anmäld innan :-S Borde de inte reagera om någon ringer och berättar hur illa det var med saludjuren :-S

När de var hos mig sa de att de måste åka på alla anmälningar. Fast det kan ju ha varit jättefint för tre veckor sedan och skabben brutit ut senare, men ändå jäkligt illa att sälja synligt sjuka djur >( En sak om det inte brutit ut förrän efter

Lixim
0

Ja jag tyckte också att det var märkligt att de inte åkte dit igen. Jag har ändå tagit foton på marsvinen när dom kom hit. Och även en bild vi fick i ett mail om de hon hade tillsalu, där fanns en hona full med skabb. Självklart visste jag inte detta innan, men nu när jag vet hur skabb ser ut..

Jag vet inte varför dom åkt till henne innan, men dom borde ju inte åkt om dom inte fått en annan anmälning? tidigare än min anmälan.

Jag vet inte om jag ska 'ringa och mejla mer eller om jag ska låta det vara.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Lyan
0

Ring och fråga varför de inte åker ut. Då slipper du iallafall grubbla på det. Fråga om de har sett bilderna också, ibland försvinner det på vägen

Lixim
0

Ja det får jag nog göra. :)

Vi har ju även kvar mejlet med bilden på den sjuka honan.

Smf 475 Lixim's

Bloggen