Iris och Pepsi!
Välkommen. Vilka små sötingar du har.
Du har kommit rätt, man lär sig mycket här och det är en otroligt intressant sida. :)
www.vovvensdagis.se
Välkommen hit :)
Vika söta små tjejer du har.
Hanna
Jättesöta flickor!
Nähmen sicka prinsessor :D Du ska se med hjälp av sidan kommer du bli en av dem marsvinskunniga här ^^ Vi hjälps åt inga besserwissers här vad jag märkt av iaf så man känner sig aldrig dum om man behöver ha svar på något :)
Fina flickor! :-)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Naaaw vilka finingar! Ni kommer att få mycke kul ihop. <3
Det är en djuraffär i hallands komun som säger att marsvinshonor och hanar slåss om dom inte har en burkompis av de motsatta könet, stämmer det?
nyfiken
#7 Absolut INTE! Det var väldigt dåligt sagt av dem, rent av sagt en lögn, om de nu sorligt nog inte vet bättre. Man ska ju heller inte ha honor & hanar konstant ihop om ingen av dem är kastrerad. Honan kommer inte klara att ha förlossing efter förlossning. Hane+hane & hona+hona funkar utmärkt :-)
tack 
funderar nämligen på att köpa marsvin oh jag vill ha tjejer 

Tack tack!
Dom är riktiga mystroll!
Iris (den bruna) är mycket tamare än Pepsi dock. Pepsi är också den mer dominanta av dom, kan det vara därför hon är lite skyggare? Tänkte att hon kanske känner att hon "förlorar kontrollen" när man tar upp henne i famnen och sådär. Medan Iris kanske kan slappna av lite mer just därför att Pepsi har koll?
Bara nyfiken :) Hon kanske bara är skyggare rent av naturen också.
Åh, tottar små :-D
#10 De där har jag aldrig blivit klok på… Hade en pytteliten men superdominant tjej & hon va allt annat än skygg. En riktig knä-gris. Av mina två nuvarande tvååringar är den dominanda definitivt mer skygg.
Min uppfödare har en tes om att marsvin kan vara tuffa på olika områden. Tror att de kanske stämmer
Jag har inte märkt någon skillnad på tamhet beroende på dominans, däremot märks det jättestor skillnad på vad olika föräldrar lämnar
Fina grisar! :) Välkommen hit!
#10 Det låter ju inte som att det rör sig om en fråga om vem som är skygg eller tam då. :) Att vara skygg är inte detsamma som att vara nervös över att man inte har koll på sin flock(vilket dominanta marsvin kan tendera att vara när de är ensamma), i min mening. Marsvinet kan ju vara tryggt med dig ändå, bara att det inte är tryggt med att vara utan sina flockmedlemmar, vilket är fullt förståeligt för ett så präglat flockdjur.
Ett marsvin som kommer fram till en eller fortsätter med sitt istället för att fly när man kommer till buren, som inte skyggar tillbaka eller blir paralyserad varje gång man vill klappa dem där och utan rädsla kommer fram till ens hand för att smaka på något gott, det skulle jag däremot kalla för ett fullt tamt marsvin. Tamhet går inte att mäta när de är utanför sin hemmiljö. Tycker jag. ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vilka jättesöta tjejer :) Väldigt fina teckningar.
#9 Kul att du funderar på att skaffa marsvin :) Jag tycker verkligen du ska ta kontakt med en seriös uppfödare eller något omplaceringshem som du köper marsvinen ifrån - absolut inte från en djuraffär. Djuraffärsverksamheter sammarbetar ofta med vidriga grossister och bortsett från att man stödjer det oansvariga sättet att avla djur på, vet man inte vad det är för marsvin man får hem - vilken bakgrund de har, om de är friska eller inte och många gånger kan man t.o.m. få fel kön. Tyvärr kan även hanar och honor bo med varandra vilket resulterar i att man kanske köper en liten bebishona som är dräktig, eller två om man har riktigt otur.
Här kan du läsa mer. Hoppas du överväger att inte köpa från djuraffär. Vill du ha tips på omplaceringshem eller uppfödare är du välkommen att höra dig för på sajten, vi hjälper gärna till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Okej, då vet jag :) Bara haft lite funderingar. Det kan ju också vara så att Pepsi var mycket äldre än Iris när jag köpte dom. Hon har alltså varit i djuraffären längre tid än Iris (inte SÅ mycket längre, men några veckor).
Kanske helt enkelt bara tar lite längre tid för dominans damen att lita på mig :) Vi gör framsteg varje dag, så det kommer nog bli två toppentjejer så småningom! 

Och förresten, det här med djuraffärer. Det beror ju helt på vilket förtroende man har för butiken. En av mina bästa vänner jobbade förut i butiken jag köpte mina svin från. Och hon garanterade mig att dom bara avlar på friska sunda marsvin. Hon kunde till och med gissa vem som var Pepsis mamma :) Så den affären har jag förtroende för, om man säger så.
Men jag förstår helt folk som inte gillar dom. Deras kunskaper om djur är ju trots allt ganska små.
Oj, glömde skriva Grattis i mitt inlägg #8. Underbart söta tjejer du skaffat, Grattis! :-)