"Bara" mjäll?
Mitt ena marsvin Pepsi Peps har fått nånting bakom öronen som jag inte kan sätta fingret på vad det är. Först trodde jag att det var Ohyra, men eftersom det andra marsvinet fortfarande inte blivit smittat börjar jag utesluta det. Hon har tappat flagor av päls och det ser ut som mjäll längst ner vid hårbotten. Jag tycker inte att hon kliar sig ovanligt mycket eller verkar ha ont av det.
I djuraffären sa dom att det kunde bero på att hon fått grönsaker som inte är ekologiskt odlade. Kan det stämma?
Bör jag ta henne till veterinär?

Jag har haft dom misstankarna också. Och vad jag har hört smittar väl ringorm även till människor? Ganska otrevligt.
Grejen är att hon kom till oss för ca tre veckor sen. Hon är alltså inte helt trygg med oss ännu… därför känns det så elakt att utsätta henne för en trip till veterinär :(
Vilka kunskaper djuraffären besitter! Håller med #1 om att det är skrattretande, och sorgligt. De kan du inte lita på tyvärr.
#2 Det är mycket snällare mot henne att hon får åka till veterinären och få behandling så hon blir av med det, än att hon får ha kvar det. Så det ser jag inte som några problem.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tänkte mer att det var så att grönsakerna varit besprutade med nåt så att hon fått nån konstig reaktion. Men jag tror också att det är Ohyra. Dock osäker på om det verkligen är ringorm… skulle snarare gissa på svamp. Men en veterinär tid är bokad. Så vi får se!

Å har du fler sorters djur än marsvin så finns risken att du får d på dom åxå.
Livrädd att få hit sånt pga våra djur.
Vart sitter dom där kala fläckarna exakt? Marsvin är ju lite kala bakom öronen. =/
Iuf ser det ut att sitta ganska tätt så det kanske inte är just där fläckarna sitter?
Jag kan inte se nåt mjäll - vita prickar på dom bilderna iaf så vad menar du skulle vara mjäll? Är hon skorvig där också?
Har du sett att hon har tappat massa päls där eller gissar du bara på det eftersom hon är kal där??

Det var inte Ringorm :) Har badat henne med mjällshampoo och nu börjar pälsen redan växa ut igen och hon är inte alls lika torr längre 
Va skönt, då blir hon snart "helt frisk" 
_Kram Evelina
_