Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 8492 ggr
Abico
0

Grönkål, var?

Jag vet att det är ett par stycken som lyckats få tag i grönkål redan men när jag var och tittade i affären igår fanns det ingen. Även förra året fick dom in det väldigt sent, uppenbarligen handlar jag i fel affär :P
Någon som fått tag i grönkål ännu, var?

Hanna 

dumlekola
0

På Coop har de grönkål och jag har hittat grönkål på Hemköp där jag bor (Göteborg).

Myosotis
0

Även Coop här ute i obygden (Dalsland) har grönkål. Jag köpte häromdagen.

Abico
0

Det är alltså Coop som gäller, den enda affären vi inte har här :P

Hanna 

Achatina
0

Har man trädgård odlar man det själv. Det klarar att stå ute även i snö och minsugrader x)

[jejjas]
0

Coop här i trollhättan har ;) kan skika lite på posten till dig om du vil det Tungan ute

Sannich
0

Vi handlar vårat grönkål på Willys i Norrtälje. De har bra mycket när vi handlar, och då handlar vi sent på dagen.

Royalz
0

Jag har kollat på coop, pekås, ica och lidl och det finns ingen stans. Får åka och kolla tidigt på fm hos coop då ifall det finns då.

[Maijah]
0

Jag har inte heller hittat något häromkrig :-/

Men vi flyttar nu i helgen, kanske finns det där :p

godisgrisen
0

Coops leverantör har så finns det inte på er lokala Coop kan de ta in. Här ovan syns också att Hemköp och Willys kan få hem så det är nog bara att fråga där med. Alla större kedjor har sitt sortiment för butikerna att välja av, finns varan bara tillgänglig så kan det löna sig att tjata.

[Aquelegia]
0

Hos oss i skövde har faktiskt Netto förvånandsvärt grönkål hela tiden bara jag som köper också :D sedan hade ica maxi men den var förpakad och hackad dock gillar grisarna det enormt Oo

Blomkrukan
0

Är det någon skillnad på grön- och vitkål? Mina får vitkål förutom i somras (tror jag) då det bara fanns grönkål…

Royalz
0

Vitkålen var grön och mjuk som sallad i somras då den var färsk.

Grönkål finns väll bara på vintern?

Arinah
0

Har köpt sedan 2 veckor tillbaka på Willys i Arninge och min lokala Vi-handel. Kostar omkring 15-20 kr/kg. Som hittat. Tyvärr är inte marsvinen lika entusiastiska som jag. De äter, men är lite sura. Hoppas de vänjer sig och visar större glädje, grönkål är fullt med nyttigheter.

godisgrisen
0

Precis sista veckan före jul brukar grönkål säljas i lösvikt och inte i de tråkiga förpackningar man hittar nu. Den lösviktsgrönkålen brukar vara godare tycker mina finsmakare här hemma.

Caspia
0

Mina har käkat grönkål sen i september… Det fanns/finns på en liten ekologisk butik som heter Morot och annat, ligger vid Drottningtorget i Malmö. Nu finns det både på Willys och Coop här, i andra affärer har jag inte kollat. Är skåningar kanske gladare i grönkål än "upplandsbor" (som min klasskompis kallar allt norr om Hallandsåsen…)?

Envishet och drömmar

Blomkrukan
0

Har nu kollat på Willys i Falun. Där fanns det bara vitkål och rödkål.

Myosotis
0

#15 Jo, jag har nog uppfattat att man är mer förtjust i grönkål i Skåne/Halland. Där är väl ngn tillagad grönkål ett måste på julbordet? Hos oss övriga brukar vi väl nöja oss med att dekorera lite runt skinkan med det. Iaf hemma hos oss.

elsasputte
0

Någon som vet på ett ungefär vad grönkål kostar?

kamron
0

köpte på Netto , 1kg/14,90.

Mina grisar älskar detTungan ute

elsasputte
0

aah.. men då var det ju inte så farligt dyrt. Glad

Mina börjar bli trött på vitkål så jag tänkte prova grönkål men har inte hittat det ännu där jag bor.

FeliciaS
0

Vanliga mataffärer tar ju bara in för människokunders skull, dvs. till julhelgen och strax innan den :P Trist, eftersom grönkålen kan skördas betydligt tidigare än så och vi marsvinsägare gärna skulle köpa tidigare. Här hemma beställer vi varor från Hedenborgs, de får in grönkål tidigt och har kvar det rätt länge :) Många eko-butiker brukar ha grönkål faktiskt, finns ett par i Göteborg.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fabiola
0

Får ta och åka till coop i Trollhättan i helgen och köpa det. Har inte kommit till Vänersborg än vad jag sett.

Creation
0

Willys i Arninge säljer det i lösvikt, dessutom till specialpris när jag var där häromveckan(har jag för mig). Nog tror jag att det funnits där ett ganska bra tag också.. :P

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lexxi
0

Här har det också funnits ett tag nu. Har dock inte haft tillfälle att köpa ännu :p ska göra det i kväll tänkte jag

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Caspia
0

# 17. Långkål, ja.

Överkurs: Grönkålsakademien, när marsvinen tröttnat är hoppet inte förlorat för grönkålen.

Envishet och drömmar

fia-mia
0

Jag köper på City Gross :D

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

gickan87
0

På mitt jobb (ica) har vi nyligen fått in grönkål. Annars kan du ju be fruktansvarig på din närmatse affär att ta in grönkål :)

Eller också lugnar du ner dig lite och går till lidl nästa vecka (måndag-onsdag) då säljer de grönkål för 4.90/kg Flört

MVH Erika :)

elsasputte
0

Tror nog jag får ta en raid och  jaga grönkål under helgen Tungan ute

Tina
0

Jag har köpt på City Gross i Falun där de säljer i lösvikt och på Coop i Borlänge där de säljer i färdiga påsar som var öppna så man kunde vara lite gangster och stoppa i lite extra. Glad

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Atensia
0

Jag har hittat grönkål på både Ica Maxi och City Gross Oskarshamn/Kalmar

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Lexxi
0

Jag hittade gronkål i lösvikt på coop igår. En yngre tjej som jobbade där stog och tittade på mig som om jag vore dum i huvudet när jag stog och plockade två stora påsar, vilket var ungefär hälften av allt de hade. Haha

Mvh Alexandra

[Strawberi]
0

#31 - Du skulle sagt - Ja vad är det? Har du aldrig sätt nyttiga människor?
Ska fråga pappa (som alltid handlar) om han sätt till det nån stans. Såfall ska jag ha!!

[freijo]
0

Jag har hittat både på Ica och Pekås. Men detta är i lilla staden Hällefors i Örebro :) Men mina marsvin är inte jätte förtjusta i grönkål alltså…

Royalz
0

Nu har jag hittat grönkål på lidl :) En stor påse på 1kg, tror det kostade 9:- nånting.

annicasvensson
0

jag köper grönkål direkt från en bonde som har en liten butik här i vallberga som liger utanför laholm i halland, själv är jag skåning och hatar grönkål som är kokt men här får ni ett gott recept på en grönkålsallade för människor.

1burk crem fariche

2msk riven pepparot

2 stora goda äpplen

och ca 6 knippar grönkål

hacka och skär allt i små bitar och blanda i resten blir supper gott enligt de som jag har bjudit på detta.

mina små marsvin bara älskar grönkål.

elsasputte
0

Hm.. får nog ta en sväg till Lidl imorgon och kolla om dom har här jag bor :)

[Tisslibiie]
0

Ger man grönkål som det är? Man kokar väl det inte?

FeliciaS
0

#37 Nä, precis som alla andra kålsorter - färska, men sköljda.

Mvh Felicia

Sandra-B
0

Jag har köpt grönkål till marsvinen i nån vecka nu på Ica Maxi (3 kg för 39.90) och sett det i åtminstone en månad innan jag började köpa men då betydligt dyrare. Vår lilla Ica-butik (Ica Nära) tar hem 3kg-säckar måndag, onsdagar och fredag om man säger till i förväg. Utöver Maxi har jag sett grönkål på Coop, Willys, Ica Supermarket och… ja, var det nu var någonstans.

Man ger det som det är:-)
Det gäller dock att kolla så att "bladen" är fräscha innan man ger dem, tycker att de har en tendens att bli lite äckliga i "vecken".

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

elsasputte
0

Såg att de ska ha billigt grönkål på Lidl denna vecka, (antar att det är samma erbjudande över hela sverige) 1 kg för 4.90 kr.

emelie92
0

På torget i Mölnlycke finns, utanför Göteborg. Speciella frukt & grönsaksbutiker eller marknader brukar ha. Men annars borde väl ICA Maxi ha, de har ju typ… allt!

Fabiola
0

hittade grönkål på netto men den var så torr och kostade 15kr/kg så jag köppte inte.

Abico
0

Nu har jag varit och tittat på Lidl också men inget där heller, vad är det för en håla jag bor i? Haha ;)

Hanna 

elsasputte
0

#43 kolla på Lidl nästa vecka de ska ha billigt då 1 kg för 4,90 kr.

gickan87
0

#44 Precis som jag tipsade i #27 ;D

[Aquelegia]
0

willys hade idag glad grismamma :D 10 kr styck/ "planta" men men ^^

annicasvensson
0

villys i halmstad hade en säck ca 3,5kg för 44kr, ni kan stoppa er grönkål i frysen som den är och ta upp och tina för att sedan ge till era marsvin.

Blomkrukan
0

Kanske inte rätt ställe att fråga men är det någon större skillnad på alla kålsorter förutom färg och utseende. Smakar dom olika? Några som är bättre än andra? Osv..

gickan87
0

#47 Försvinner inte alla nyttiga ämnen i kålen då när man fryser den?

FeliciaS
0

#49 Jo, näringsinnehållet minskar betydligt. Exempelvis c-vitaminhalten sjunker från ca 120 till 28 mg/100 gram! Därför är det ingen bra idé att ge marsvinen frysta grönsaker.

Mvh Felicia

[Berglundshusdjur]
0

Hur kommer det sig att grönkålen tål att stå ute en hel vinter och frysa men inte i en hemmafrys inomhus. Jag menar rent konkret vad skillnaden rent näringsmässigt är alltså?

Abico
0

Lyckades norpa åt mig sista säcken på Lidl framför en märkbart irriterad tant. Så ikväll blir det grönkål till grisarna, tanten blir utan ;P

Hanna 

[Strawberi]
0

#52 - HAHA rätt åt tanten!!

[Aquelegia]
0

#51 kan det vara att man skördat och därmed "lever" inte växten längre och börjar brytas ner ? bara en tanke ^^

Mina grisar börjar tröttna på grönkål så får bara lov att ge varannan dag nu !

#52 tanten tänkte nog ändå bara koka grönkålen gör mycket större nytta till marsvin :D

[Berglundshusdjur]
0

#54 Ah nu känner känner jag mig smått dum som inte tänkte längre än sådär… självklart är det så!

Royalz
0

Mina marsvin älskar grönkål! :) Får det varje kväll och nu precis skrek min pappa på mig att jag måste mata gaphalsarna för dom skriker så högt när han kollar på tv :p

marsvineve
0

Jag köpte grönkål på Lidl här i Lindesberg för 9.90kr/kg… De älskade det, om jag visste det hade jag köpt mera!!!

Med Vänliga Hälsningar

Evelina

Mojma
0

Willys där jag bor har också! Jättefin & hur billig som helst :)

Abico
0

Så det finns alltså fortfarande kvar i affärerna?

Hanna 

alva-m-t
0

Fick tag på massa grönkål (eller mina föräldrar) på Maxi:D Dom har ju nästan allt:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Lexxi
0

Här slutade de sälja grönkål för ett bra tag sen.. Typiskt eftersom mina kräsna grisar verkligen älskar det

Mvh Alexandra