Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3862 ggr
Lyan
0

Bus ikväll...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att vi inte skulle prata om skiten men såhär såg mina stackars älskling ut ikväll Gråter Igår syntes det bara om jag delade på pälsen så det har gått otroligt fort. Hoppas vet. ringer tillbaka imorgon (idag)!

Vet bara inte hur jag ska göra med saneringen. Har kollat ur saneringssynpunkt och trots att jag byggt burar som är lättare att sanera är ju hela skiten byggt i trä :-(

Lejonhjarta
0

Men lilla sötegrisen så näsan ser ut!! Förstår att du e förtvivlad… Är  d alldeles säkert att d e Ringorm?? Ja hur 17 sanerar man träburar? Sveder dom å hoppas att dom inte brinner upp? Mardröm att få den skiten!!

Lyan
0

Det är Ringorm :-( Finns inget annat som ser ut så :-(

Burskåpen dränkte jag i virkon, ringormen kom inte tillbaka. Dessa burarna både dränkte jag och målade om men det kom ändå tillbaka. Funderar dock på om det är fåglarna som är de skyldiga för vet. tyckte inte de behövde behandlas. Fast de var ute på balkongen hela sommaren, tycker det borde luftat bort alla sporer :-/

Någon som vet hur man ringormsanerar fåglar? Gerbilderna fick bada samtidigt som de andra men nu ska jag få Itrafungol (stavning?) istället eftersom jag inte har några dräktiga denna gången. Går det till hundar, gerbilder och fåglar? Måste komma ihåg att fråga vet. imorgon

gnagarlover
0

om du misstänker fåglarna så kan du alltid bada dem med virkon.be vetten om skrap-prov först innan du målar fan på väggen=)))kram

Lyan
0

#3 Virkon tar inte bort Ringorm från marsvinen, fast har fåglarna bara sporer borde det gå. Ska se vad vet. säger. Skrapprov går inte för jag har smörjt med svampmedel, dessutom är det till 100% Ringorm :-(

gnagarlover
0

det var sporerna jag menade för jag har aldrig hört att fåglar kan få Ringorm.

godisgrisen
0

Jag tycker den nosen ser väldigt sårig ut. Brukar Ringorm verkligen vara så sårig? Jag har aldrig sett det förut på någon ringormsbild. Nu är jag lycklig nog att hittills inte ha sett Ringorm live så någon expert är jag inte men den nosen ser inte ut som jag tänker mig Ringorm. Är du helt säker?

Lyan
0

#5 Ok, ska höra med vet. idag :-)

#6 Det är skorvigt och "mjöligt" under pälsen som lossnar i sjok tillsammans med huden. Har inte heller sett att det varit så sårigt innan men resten stämmer till punkt och pricka :-( Ser precis ut som förra gången om man bortser från att Bus nos är rödare

[Maijah]
0

Usch, ja vad jag ser är det Ringorm :-(

Hoppas verkligen du kommer på en bra lösning, det är ju väldigt svårt att sanera trä, sista gången eldade jag upp alla hus och allt för jag ville inte ta risken att det kunde komma tillbaka via nån spor som varit kvar i nån springa eller nått. Men man vill ju inte gärna elda upp alla burar heller….

Royalz
0

Ursäkta att jag snor tråden lite, men det handlar om trä.

Om man bygger ställningar i trä som man har till komplement lådor (istället för pax garderob) måste man då slänga och bygga om eller kan man inte dränka träet i virkon så det värkligen är blött i minst 15min? Eller om man målar med lackfärg så det blir hård yta måste det väll vara lättare att få helt rent?

Lyan
0

#9 Undrar jag också! Lacket borde ju "låsa" in de sporer som ev. inte drunknar i virkon. Blir dessutom både lättare att hålla rent och behandla om man får in annan Ohyra (gud bevare mig, vill inte ens tänka tanken på mer skit <(

Royalz
0

Nu menar jag att lacka innan det kommer i kontakt med marsvin. Då borde det vara lättare att spraya virkon på?

lukasfelix
0

Det effektivaste man brukar göra i stall osv (som också brukar vara trä) är att spola ordentligt med högtryckstvätt och sedan virkona

FeliciaS
0

Usch vad det ser ut :( Hemskt tråkigt att Ringorm ska leda till så mycket besvär, särskilt med så många marsvin och burar som du har.

Hoppas det löser sig på bästa sätt för er.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

#11 Ja, det är det nog eftersom lacken stänger in träets porer. Fast det är nog bäst att lacka 2, helst 3, gånger så det inte finns någon ingång till träet alls

#12 Bra idé! Ska kolla om det finns någon högtryckstvätt att låna!

#13 Tack. Har ju inte så jättemånga burar, bara 5st, men de är alla av trä och jättestora :-/